کد خبر: ۱۷۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 20 January 2020
روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران کم‌نوسان بود و ساعت 16 با افت 30 تومانی به 13 هزار و 420 تومان رسید. نرخ ارز هفته گذشته را با صعودهای متوالی پشت سر گذاشته بود، اما طی سه جلسه معاملاتی اخیر با افت مجموعا یک درصدی همراه شده است. 

التهابات در بازار ارز به‌طور مشخص فروکش کرده است و برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند نوسان‌گیران بیش از هر زمان دیگر اقدامات بازارساز را جدی تلقی می‌کنند. رئیس کل بانک مرکزی هم این روزها در اظهارات خود بر کنترل تورم بر مبنای اجرای عملیات بازار باز تاکید ویژه‌ای دارد. بازارساز معتقد است این عملیات، تحولی در نظام سیاست‌گذاری پولی کشور ایجاد خواهد کرد؛ با وجود این، گروهی از کارشناسان، شرایط فعلی اقتصاد کشور را برای اجرای چنین طرحی مناسب نمی‌دانند.


سکه در تعقیب افت دلار  

هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه به قیمت 4 میلیون و 840 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه‌بازان دیروز شاهد افت 10 هزار تومانی (2/ 0 درصدی) قیمت سکه در دومین افت متوالی آن بودند. نرخ دلار در بازار تهران هم دیروز 2/ 0 درصد کاهش یافت و در کنار تعطیلی بازار جهانی طلا، عامل اصلی نزول سکه شناخته شد. طلای جهانی این هفته اولین هفته نزولی خود را پس از یک ماه و نیم تجربه کرد. با وجود این، اغلب کارشناسان بازار جهانی هفته آتی را برای اونس طلا مثبت ارزیابی می‌کنند. به عقیده برخی تحلیلگران اصلاح بازار سکه پس از 5 هفته صعود پرقدرت متوالی طبیعی به نظر می‌رسد؛ مخصوصا به این دلیل که پیش‌تر سکه نسبت به دلار رشد بیشتری را به‌دلیل محدودیت‌های خرید ارز تجربه کرد.


اونس پس از 6 هفته افت کرد
اونس جهانی طلا طی یک هفته اخیر 3/ 0 درصد عقب‌نشینی کرد و در آخرین معاملات بازار جهانی 1557 دلار قیمت خورد. به این ترتیب فلز زرد اولین هفته منفی خود را در یک ماه و نیم گذشته تجربه کرد. البته جمعه آمارهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی ارزیابی شده و موجب صعود طلای جهانی شد. بعد از فروکش نگرانی‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و همچنین امضای توافق تجاری آمریکا و چین، اکنون بازار طلای جهانی تصمیمات بانک‌های مرکزی اروپا، کانادا و ژاپن درباره نرخ بهره را پیش روی خود دارد. از سوی دیگر سه‌شنبه بررسی پرونده استیضاح ریاست جمهوری ایالات‌متحده در سنا آغاز می‌شود. در آخرین نظرسنجی کیتکو هم از 13 کارشناس بازار طلای جهانی، 10 نفر روند هفته آتی فلز زرد را مثبت و سه نفر منفی پیش‌بینی کردند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: