کد خبر: ۱۷۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۸ - 06 January 2020
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید رییس جمهور آمریکا به وضع تحریم‌ها علیه عراق، بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد و نفت برنت از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید رییس جمهور آمریکا به وضع تحریم‌ها علیه عراق، بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد و نفت برنت از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با یک دلار و ۶۷ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از آوریل بود.

قیمتهای نفت روز جمعه پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، بیش از سه درصد صعود کرده بودند. این اقدام ددمنشانه آمریکا بیم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که ممکن است باعث مختل شدن عرضه نفت این منطقه شود را برانگیخته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه تهدید کرد اگر نیروهای آمریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریم‌های شدیدی قرار خواهد داد.

ترامپ همچنین تهدید کرد اگر تهران در واکنش به شهادت سردار سلیمانی، دست به حمله بزند، واشنگتن تلافی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ایهام کامل، تحلیلگر گروه اوراسیا در یادداشتی نوشت: این واقعه دور طولانی از تنشهای منطقه ای را به وجود آورده و ریسک قابل توجهی را متوجه داراییهای آمریکایی  زیرساخت انرژی خاورمیانه متوجه کرده است. این گروه مشاوره بر مبنای افزایش ریسک متوجه زیرساخت نفتی در منطقه، پیش بینی کرد قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۰ بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود.

سفارت آمریکا در بغداد روز جمعه پس از اعلام این خبر، از همه شهروندان آمریکایی خواست خاک عراق را ترک کنند. وزارت نفت عراق اعلام کرد شهروندان آمریکایی که برای شرکتهای نفتی خارجی در شهر  بصره کار می‌کنند، روز جمعه این کشور را ترک کردند.

مقامات عراقی به رویترز اعلام کردند تخلیه کارکنان آمریکایی روی فعالیت‌های نفتی، تولید یا صادرات این کشور که با تولید حدود ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز، دومین عضو بزرگ اوپک است، تاثیر نخواهد گذاشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: