کد خبر: ۱۷۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۸ - 04 January 2020
بانکداری ایرانی - بانک سینا در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد کارآفرینی و اشتغال، بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای را طی 3 سال گذشته برای 4390 طرح اشتغالزایی روستایی اختصاص داده است.
  بانکداری ایرانی -  علی سوری،  بانک سینا در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد کارآفرینی و اشتغال با تاکید بر توسعه کسب و کارهای زودبازده کوچک و متوسط به ویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار کشور از طریق امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای را طی 3 سال گذشته برای 4390 طرح اشتغالزایی روستایی اختصاص داده است.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی، در این راستا از مبلغ یاد شده بالغ بر 12هزار و 295 میلیارد ریال برای اجرای 3754 طرح پرداخت شده و تعداد 2664 طرح از این تعداد هم به ارزش 7600 میلیارد ریال با اشتغالزایی برای 16000 نفر از هموطنان به بهره برداری رسیده است. این اقدام بانک سینا در حالی صورت گرفته که افزایش بیکاری در سال های اخیر به عنوان چالشی مهم فرا روی دست اندرکاران امر بوده است. 
 
تسهیلات بانک سینا در3سال گذشته به بخش تولید و اشتغال ایران
 
بانک سینا از ابتدای سال 95 تا 9 ماهه منتهی به 30 آذر 98،  بالغ بر 545 هزار و 605 میلیارد ریال تسهیلات در قالب  مشارکت مدنی، فروش اقساطی، مضاربه، سلف، ارزی، قرض الحسنه و طرح های روستایی پرداخت کرده است. 
 
 
 
بر اساس این گزارش بانک سینا در سه سال گذشته، یعنی از ابتدای سال 95 تا پایان آذر98 بالغ بر 352 هزار و 435 میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشارکت مدنی در بخش تولید، بیش از  32 هزار و 137 میلیارد ریال تسهیلات با سرفصل فروش اقساطی  و  افزون بر چهار هزار و 875 میلیارد ریال در بخش مضاربه پرداخت کرده است.
 
 
  
رونق بخش روستایی با تسهیلات بانک سینا
 
اما مهمترین گامی که بانک سینا در این سال‌ها برداشته‌است، اعطای تسهیلات اشتغالزا به بخش روستایی کشور بوده است. 
 
طبق آخرین آماری که مرکز آمار ایران ارائه کرده است 26 درصد جمعیت ایران معادل 20 میلیون و 730 هزار نفر در روستاهای کشور ساکن هستند.
 
کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسی روستایی معتقدند که برای اجرای کسب  و کارهای کوچک روستایی به وجود عوامل بنیادی مانند ابتکار، کارآفرین، زیرساخت و مهارت های حرفه ای نیاز است که همه این عوامل اخیر بدون منابع مالی امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
بر همین اساس و برای تامین مالی بخش روستایی و همچنین  در راستای رونق تولید در کشور،  بانک سینا از سال 95 تاکنون در قالب تسهیلات، بیش از 4390 طرح اشتغالزایی روستایی با اعتباری به مبلغ بیش از 20 هزار میلیارد ریال در کل کشور اختصاص داده که از این تعداد بالغ بر 12 هزار و 295 میلیارد ریال برای اجرای 3754 طرح پرداخت شده و 2664 طرح هم به ارزش 7600 میلیارد ریال با اشتغالزایی برای 16000 نفر از هموطنان به بهره برداری رسیده است.
 
همچنین براساس تفاهم نامه یاد شده، این بانک در چارچوب طرح های اشتغالزایی روستایی، تاکنون 505 میلیارد ریال تسهیلات برای استان کرمان اختصاص داده که مبلغ 213 میلیارد ریال آن به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است. در منطقه قلعه گنج کرمان هم در کنار ساخت 2 واحد مدرسه و اهدای 2 دستگاه آمبولانس، تعداد 687 طرح به ارزش 399 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند. بانک سینا در پرداخت تسهیلات،  اقدامات مراقبتی در رعایت استانداردهای اعتبارسنجی و بهداشت اعتباری را همواره مدنظر داشته و با حرکت در مسیر کاهش ریسک های اعتباری، زمینه بازگشت منابع به چرخه تولید را فراهم آورده است به طوری که در حال حاضر کمترین درصد معوقات در نظام بانکی را دارد.
 
طبق این گزارش، مشاغلی که بانک سینا به رشد آن اهتمام ورزیده بر اساس ابلاغیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. 
 
در ماده 2 آیین‌نامه اشتغالزایی روستایی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 96 ابلاغ شد، دامنه فعالیت‌های اقتصادی بخش غیردولتی با اولویت رسته های اقتصادی پر اشتغال در روستاها به شرح زیر اعلام شده است: 
 
-کشاورزی شامل زارعت، دام و طیور، باغداری، شیلات، گلخانه، گیاهان دارویی، خدمات تجاری، خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، خدمات ماشینی کردن (مکانیزاسیون) کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و منابع طبیعی شامل جنگلکاری، پرورش نهال و غیره.
-معادن کوچک شامل کلیه معادن در روستا به جز معادن بزرگ
-فعالیتهای خدماتی شامل خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اصناف، آموزش، گردشگری، ورزشی، فرهنگی و هنری، حمل و نقل، انبارداری، بیمه ای، بهداشتی و درمانی، بازیافت و انرژی های تجدیدپذیر و غیره.
- صنایع دستی و فعالیتهای فرش دستباف و کلیه فعالیتهای مربوط به آن و سایر صنایع دستی.
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: