کد خبر: ۱۷۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۸ - 03 January 2020
رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله‌برقی و خدمات وابسته گفت: با توجه به رکود صنعت ساختمان در کشور، در دو سال گذشته شاهد رکود صنعت آسانسور هستیم.
 بانکداری ایرانی -  رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله‌برقی و خدمات وابسته گفت: با توجه به رکود صنعت ساختمان در کشور، در دو سال گذشته شاهد رکود صنعت آسانسور هستیم.

«عباس ابریشمی» امروز (جمعه)  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:رکود ساخت وسازها سبب شده تا فعالان صنعت آسانسور، حضور در بازارهای خارجی و همسایگان و صدور آسانسورهای تولیدی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: اوج تولید آسانسور کامل در کشور در سال های ۹۲ و ۹۳ با حدود ۷۰ هزار دستگاه در سال بود، اما این ظرفیت این روزها به کمتر از ۳۰ هزار دستگاه در سال تقلیل یافته است.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد:‌ به همین منظور با خوشه‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم، برنامه‌ریزی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی آسانسور تا پایان امسال در دستور کار است و این اتحادیه تلاش دارد تا با در اختیار گذاشتن راهکارهای تجربی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعالان این صنعت را به حضور پُررنگ‌تر در بازارهای یاد شده ترغیب کند.

ابریشمی بیان‌داشت: عراق، سوریه، ازبکستان، گرجستان و تاجیکستان، عمده کشورهای مقصد تولیدات آسانسور کامل شرکت‌های ایرانی را تشکیل می دهد که در برخی از آنها مثل عراق، با رقبای قدرتمندی همچون ترکیه و چین مواجه‌ایم.

وی یادآور شد: آسانسور کالایی است که به دلیل مونتاژ شدن سر ساختمان، به صورت قطعات جداگانه بسته‌بندی شده و صادر می‌شود، اما شاهدیم تک تک قطعات آن از سوی گمرک مورد بازرسی قرار گرفته و برخی اوقات از صادرات موتور و گیربکس خارجی آسانسورها جلوگیری می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور ابراز امیدواری کرد به دلیل صادر شدن کد تعرفه «کالای کامل» برای صادرات آسانسور، گمرک از حساسیت‌های موجود حین بازرسی کم کند تا صادرات این محصول راحت‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های فعال در صنعت آسانسور، با همراهی سندیکای آسانسور و سازمان ملی استاندارد توانسته‌اند به استانداردهای روز اروپا دسترسی داشته و آنها را به اجرا درآورند.

این مقام صنفی گفت:‌ اتحادیه کشوری آسانسور در هشت ماه گذشته، توانست هشت استاندارد جدید اروپا را به تایید نهایی برساند که امید می رود تا سه ماه دیگر اجرایی شوند.

وی یادآور شد: گواهی استانداردی که برای آسانسورها صادر می‌شود، به مدت یک سال اعتبار دارد و پس از آن باید مورد بازرسی قرار گرفته و گواهی مجدد برای آنها صادر شود.

ابریشمی اظهار داشت:‌ با این حال، بسیاری از مدیران ساختمان‌ها به سراغ دریافت گواهی مجدد استاندارد نمی‌روند و اگر مشکلی پیش آید مسوولند.

وی، نسبت به بکارگیری افراد غیرمجاز با توان فنی پایین برای خدمات تعمیر و نگهداری آسانسور هشدار داد و گفت: در صورت بروز هر گونه مشکل، شکایت‌های افراد از طریق این اتحادیه قابل پیگیری نخواهد بود.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور بیان‌داشت: برپایه آمارهای سازمان ملی استاندارد ایران، ۹۰ درصد آسانسورهای کشور به دلیل دریافت نکردن مجدد گواهی یاد شده، استاندارد نیستند.

به گزارش ایرنا، تعداد آسانسورهای فعال در حالِ کار کشور بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار دستگاه است.

نزدیک به ۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف تولید، طراحی، مونتاژ و سرویس و نگهداری آسانسور در کشور فعالیت دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: