کد خبر: ۱۷۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۲ دی ۱۳۹۸ - 02 January 2020
بازار ارز در معاملات دیروز وارد مدار نزولی شد. هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 40 تومان افت قیمت را ثبت کرد و به سطح 13 هزار و 260 تومان بازگشت. 

شاخص ارزی کشور روز سه‌شنبه در واکنش به اخبار سیاسی جدی‌ترین رشد روزانه را طی 10 روز کاری اخیر تجربه کرده و تا ارتفاع 13 هزار و 300 تومان(بالاترین سطح از 18 آذر) بالا رفته بود. 

افزایش تنش‌های سیاسی در عراق و اتهامات آمریکا علیه ایران در کنار کاهش احتمال تصویب لوایح باقی‌مانده FATF در جهش دلار طی روز سه‌شنبه بیشترین تاثیر را داشتند. اما این موج صعودی در معاملات دیروز فروکش کرد و به این ترتیب بار دیگر دلار را محکوم به عقب‌نشینی کرد. دلار در عین توجه به اخبار پیرامون روابط خارجی، سیگنال‌های ضد و نقیض پیرامون FATF را هم به‌طور جدی زیر نظر دارد.


نگاه سکه به حامی همیشگی

بازار سکه هم روز گذشته با دلار همصدا شد و پس از جهش روز سه‌شنبه مجددا مسیر نزولی را در پیش گرفت. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 45 هزار تومان نسبت به معاملات روز سه‌شنبه افت کرد و در سطح 4 میلیون و 630 هزار تومان عقب نشست.

 سکه روز سه‌شنبه توانسته بود بازدهی خود را از ابتدای سال به محدوده مثبت برساند اما با افت حدود یک درصدی روز گذشته، 4/ 0 درصد پایین‌تر از نقطه ابتدایی سال‌جاری نشست. فشار دلار داخلی بر قیمت این فلز گرانبها درحالی رقم خورد که هر اونس طلای جهانی هم آخرین معامله سال 2019 را طی عقبگرد از اوج روزانه با قیمت 1517 دلار به پایان رساند. تقلای دلار برای تثبیت نرخ در کانال 13 هزار تومان از عواملی است که می‌تواند همچنان از بهای سکه حمایت کند.


بهترین عملکرد طلا در ۹ سال

با رشد 18 درصدی قیمت طلا در سال 2019، بهترین عملکرد فلز زرد طی 9 سال اخیر به ثبت رسید. جنگ تجاری چین و آمریکا و سیاست‌های انبساط پولی بانک‌های مرکزی را باید دو عامل حمایتی طلا دانست. 

فدرال‌رزرو در این سال سه‌بار نرخ بهره را کاهش داد و نقش پررنگی در تقویت طلا ایفا کرد. با وجود این، توقف روند کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی سبب شد تا قیمت اونس که در اوایل سپتامبر تا اوج 1550 دلاری رفته بود، در آخرین معاملات سال 2019 به سطح 1517 دلار بازگردد. 

البته پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و فروکش نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی هم تاثیر عمده‌ای در عقبگرد طلا از اوج داشت. امضای فاز نخست توافق چین و آمریکا و کاهش بیشتر اختلافات تجاری این دو کشور می‌تواند مسیر طلا در سال ۲۰۲۰ را نزولی کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: