کد خبر: ۱۷۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۸ - 01 January 2020
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه بخش تعاون حتماً می‌تواند به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کمک کند.
 معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه بخش تعاون حتماً می‌تواند به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کمک کند.

محمدجعفر کبیری چهارشنبه ۱۱ دی در کمیته هماهنگی و توسعه استان همدان، با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط خاصی است، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در یک چارچوب منطقی گام به گام از منافع ملی در سطح بین المللی حمایت کرد و سعی کرد این منافع را به صورت حداکثری تأمین کند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری به سرکار آمده که بسیاری از توافقات را نقض کرده و زیر پا گذاشته که این کار منجر به فشارهایی بر اقتصاد ما شده و یکسری چالش‌هایی را برای مردم ایران ایجاد کرده است اما به طور قطع با صبوری و بلندنظری مردم ایران و تدبیر دولتمردان بتوانیم از این پیچی که برای ما ایجاد کردند، مثل آنچه در چهار دهه گذشته تجربه کردیم، عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اگر روی سکه تحریم ها چالش است، روی دیگر آن فرصت است، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور در قبل از تحریم‌ها به گونه ای بود که سعی می‌شد نرخ ارز مدیریت شود و بعضی از نرخ ها با هم همخوانی نداشت اما الان فرصت بزرگی برای کالاهای ایرانی به وجود آمده که می‌توانند در یک بازه سه ساله از نرخ‌هایی که رقابتی شدند و محصولات نهایی کشور را از نظر قیمتی به شدت رقابت پذیر کردند، استفاده کنند و ما و تعاونگران باید سعی کنیم از این پنجره فرصت استفاده کنیم.

کبیری با اشاره به اینکه مزیت رقابتی قیمتی پیدا کرده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر که مزیت رقابتی قیمتی پیدا کرده‌ایم، باید جای پای محصولات خود را در بازارهای جهانی باز کرده و در یک بازه زمانی مشخص با تقویت و توسعه R&Dها بتوانیم از لحاظ کیفی هم رقابت کنیم.

تقویت بنیه تعاونی‌ها

معاون وزیر در امور تعاون خاطرنشان کرد: توسعه بخش تعاون حتماً می‌تواند به افزایش تاب آوری اقتصادی کمک کند اما توسعه در بخش تعاون هم ضرورت‌هایی دارد.

وی بیان کرد: در کنار نگاهی که بخش تعاون داشته رویکرد دیگری را دنبال می‌کنیم به‌طوریکه ما باید بنیه تعاونی‌ها را آنچنان قوی کنیم که خودشان بتوانند در فضای رقابتی روی پای خود بایستند.

کبیری یادآور شد: اگر تعاونی ها صرفاً روی کمک های دولتی حساب کنند به فراخور بودجه و منابع دولتی فعالیت‌های تعاونی‌ها فراز و فرود پیدا می‌کند اما معتقدیم با توسعه نوآوری، شفافیت و تقویت نهادهای اقتصادی بخش تعاون می‌توانیم به شبکه‌ سازی و توانمندسازی تعاونی‌ها کمک کنیم.

حمایت از تشکیل مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان ها

وی با تأکید بر توسعه بازار تعاونی‌ها، اظهار کرد: در کنار شبکه سازی و توانمندسازی تعاونی‌ها باید توسعه بازار تعاونی‌ها برای تثبیت اشتغال مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه توسعه تعاون به باز توزیع عادلانه ثروت و رفاه اجتماعی، جذب سرمایه‌های خُرد و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند، گفت: به دنبال تشکیل توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش تعاون هستیم که گام نخست آن تشکیل مرکز نوآوری و توسعه تعاون است البته دستوری هم نمی‌خواهیم کار کنیم بلکه براساس جغرافیا و فضای کسب و کار هر استان حمایت می کنیم.

کبیری تأکید کرد: اگر یک لوکوموتیو غیردولتی مهیا باشد که این مرکز را راه‌اندازی کند ما کمک می‌کنیم و با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای نیز منعقد کرده‌ایم که ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بخش تعاون مصوب شده است و خط اعتباری خوبی برای تعاونی‌های دانش‌بنیان نیز وجود دارد.

معاون امور تعاون وزیر در پایان اظهار کرد: هر استانی که آماده باشد ما هم به همان میزان تلاش می‌کنیم و بودجه اولیه‌ای برای استان ها دیده شده که در استان همدان حدود ۱۰۰ میلیون تومان بلاعوض برای شروع کار دیده شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: