کد خبر: ۱۶۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 31 December 2019
 بانکداری ایرانی -  یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بورس در بازار سرمایه به طور قطع بعد از هر رشدی شاهد اصلاح خواهد شد؛ بنابراین اصلاح صد در صد رخ می دهد اما نگرانی خاصی تهدیدکننده بازار نیست.

مهدی کباری امروز (سه شنبه) در گفت و گو با ایرنا پیرامون تداوم رشد شاخص بورس در بازارسرمایه افزود: امروز در کشور برای نقدینگی‌های در اختیار مردم هیچ بازاری غیر از بورس مورد تصورنیست و تاکنون تمامی بازارها با رکود همراه شده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از بازارها مانند مسکن امسال رشد خاصی نداشته و معاملات آن روند کاهشی خواهد داشت.

کباری پیرامون معاملات دلار در بازار ارز گفت:نرخ دلار به دلیل تدابیر اندیشیده شده از سوی بانک مرکزی کنترل شد و نوسان‌های اخیر در این بازار ناشی از اخبار سیاسی بود که می‌تواند با چندین خبر مثبت سیاسی دوباره به کانال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت کند.

به گفته وی، نرخ طلا نسبت به قیمت دلار در حال نوسان است و نوسان خاصی را با توجه به ثبات قیمت دلار تجربه نکرد.

کباری اضافه کرد: سرمایه گذاران در بازار خودرو به دلیل منع واردات نمی‌توانند نسبت به سرمایه گذاری در این بازار ورود کنند.

افزایش ورود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

وی بازار سرمایه را در وضعیت فعلی به عنوان بازار شاخص و مورد نظر سرمایه‌گذاران دانست و گفت: این بازار علاوه برآنکه توان بالایی در جذب نقدینگی دارد، سرمایه‌گذاران در آن می‌توانند در هر زمانی که خواستند، سرمایه خود را نقد کنند.

کباری ضمن یادآوری افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، تصریح کرد: بازار سرمایه باید نسبت به قیمت دلار افزایش یابد؛ بنابراین این بازار همچنان زمینه رشد دارد و اکنون مردم تمایل برای ورود به این بازار پیدا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ورود سهامداران در صندوق‌های سرمایه گذاری و صدور قراردادها دراین صندوق‌ها نشان‌دهنده تمایل مردم برای ورود سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

به اعتقاد وی، این موضوع نشان‌دهنده جذب نقدینگی در بازار سرمایه و رشد شاخص بورس شده است.

 کباری روند درست شاخص بورس را آهسته و پیوسته دانست و گفت: زمانی که شاخص با شیب تند روند صعودی را در پیش گیرد با کوچکترین اتفاق هم کاهشی می‌شود؛ بنابراین بهتر است شاخص بورس به شکل پلکانی رشد کند تا در مواقعی که با اخبار بد اقتصادی و سیاسی روبرو می شود با شدت روند نزولی را در پیش نگیرد.

روند طبیعی شاخص بورس در معاملات اخیر

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات اضافه کرد: بعید به نظر می‌رسد رفتار غیرعادی از سوی شرکت های حقوقی برای دستکاری سهام و رشد شاخص بورس صورت گرفته باشد و می توان گفت، شاخص بورس در حال گذر روند طبیعی خود است.

وی افزود: بیشتر سهم‌ها در حال معامله بین سهامداران حقیقی است و در گذشته نقش حقوقی‌ها در بازار پررنگ تر از حقیقی‌ها بود، اما اکنون حقیقی‌ها بازار را در دست گرفته‌اند ونقش هدایت روند بازار را در اختیار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ گاه رشد شتابگونه بازار(شارپی) با اتفاق های مثبت همراه نبوده، افزود: احتمال دارد روند صعودی شاخص بورس آهسته‌تر شود و به صورت پلکانی رشد یابد.

وی گفت: اکنون بازار به سمت صنعت خاصی اقبال ندارد و سرمایه‌های در اختیار مردم به شکل چرخشی در بین گروه‌ها در حرکت است و چنانچه FATF صادر شود، نماد بانکی‌ها یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که با توجه به قیمت‌های پایینی که دارند مورد اقبال قرار خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: