کد خبر: ۱۶۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 30 December 2019
بانکداری ایرانی - محمد فطانت که با حالت قهر بعد از 18 ماه ریاست از سازمان بورس رفته‌بود، در 28 آذر 98 مدیرعامل بانک آینده شد.

 بانکداری ایرانی -  محمد فطانت که با حالت قهر بعد از 18 ماه ریاست از سازمان بورس رفته‌بود، در 28 آذر 98 مدیرعامل بانک آینده شد. 
 
به گزارش  بانکداری ایرانی،   بانک آینده با توجه به حرف و حدیث‌هایی که پشت سر آن مطرح است اما صورت‌های مالی قابل توجهی را منتشر می‌کند.
 
این بانک 16 هزار میلیارد ریالی به علت عملکرد ضعیف خود در برخی جهات از جمله اطلاع رسانی،  در بازار پایه نارنجی  فرابورس قراردارد و  با خطراتی مواجه است که نوسانات قیمت سهام  را با محدودیت حداکثر « دو» درصدی در هفته و در صورت داشتن صف خرید تا «چهار» درصد در هفته مواجه کرده‌است.
 
بر همین اساس بانک آینده الزامی در ارائه گزارش های دوره ای و منظم ندارد و منتشر هم نمی‌کند و به عنوان مثال آخرین صورت مالی منتشر شده برای آذر 97 بوده که در تیر 98 منتشر شده است و سهامدارانی که در روزهای اخیر  در صف خرید سهم این بانک نشسته اند در واقع خبری از وضعیت بانک ندارند و تحت تاثیر اخبار و شایعات اقدام به خرید سهام می‌کنند. 
 
 
با این وجود و با توجه به صورت‌های مالی یک سال گذشته باید گفت که وضعیت هزینه کرد بانک در شرایط نامناسبی قرار دارد و چنانچه شرایط در سال جاری نیز چنین باشد باید فطانت به یک ریاضت اقتصادی در بانک اینده دست بزند و ممکن است همانند سازمان بورس با دست های پشت پرده بانک درگیر شود. 
 
در آذر 97 اعلام شده است که سود وجه التزام بانک حدود 174 هزار و 698 میلیارد ریال است که با رشد 116 درصدی به این رقم رسیده‌اند. این سود در واقع بر اساس  اعطای 1169 هزار میلیارد ریال تسهیلات کسب شده است اما در مقابل سود پرداختی به سپرده‌گذاران  172 هزار و 178 میلیارد ریال رسیده که این هم نسبت به دوره قبل از آن 116 درصد رشد داشته  به 1224 هزار میلیارد ریال سپرده جمع‌آوری شده پرداخت شده‌است و درواقع نشان از عدم رعایت دستورالعمل های بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود سپرده بانکی دارد . 
 
مشکل دیگری که فطانت با آن درگیر خواهد بود مساله هزینه مطالبات مشکوک الوصول خواهد بود چرا که در دوره مورد بررسی هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک با رشد 76 درصدی به حدود 10 هزار میلیارد ریال رسیده است همچنین هزینه های مالی بانک نیز به مبلغ 23 هزار میلیارد ریال رسیده است. 
 
علی سوری
برچسب ها: محمد فطانت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: