کد خبر: ۱۶۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۸ - 29 December 2019
 
 بانکداری ایرانی -  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شیوه تایید کلیات لایحه بودجه خلاف آئین نامه داخلی کمیسیون تلفیق بود، گفت: نمایندگان دولت فضای کمیسیون تلفیق را سیاسی و دوقطبی و جلسه را محرمانه کردند.

به گزارش  مهر، نصرالله پژمانفر در نشست تخصصی بررسی و تحلیل لایحه بودجه ۹۹ که هم اکنون با عنوان «قفل بودجه» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و با حضور کارشناسان در حال برگزاری است، با بیان اینکه پیام لایحه بودجه ۹۹ آشفتگی، نابسامانی و بی نظمی در برنامه‌های جاری کشور است، اظهار داشت: به عنوان مثال در بخش درآمدها پیش بینی شده که یک میلیون بشکه نفت صادر شود و تمام بودجه ۷۰ هزار میلیارد تومانی عمرانی از طریق درآمد نفت تأمین شود. این در حالی است که درآمد حاصل از صادرات نفت برای سال آینده ۲۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و از این رو بودجه عمرانی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: ۷۵ درصد کل بودجه در اختیار شرکت‌ها است اما سازوکاری برای انضباط بیشتر بودجه شرکت‌های دولتی دیده نشده است.

کلیات بودجه را با دوقطبی کردن فضای کمیسیون تلفیق تصویب کردند

وی با بیان اینکه ابهامات و اشکالات لایحه بودجه ۹۹ بسیار زیاد است، گفت: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی از دولتمردان داشتیم، آنها مطمئن بودند که با توجه به شرایط کشور، کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق رد خواهد شد اما فریبکاری کردند و در نهایت با ایجاد یک فضای روانی موجب شدند که کلیات لایحه تأیید شود.

پژمانفر ادامه داد: این کار غیرقانونی بود و خارج از چارچوب آئین نامه داخلی کمیسیون تلفیق صورت گرفت. حتی بعضی از افراد را از جلسه بیرون و جلسه را به صورت محرمانه برگزار کردند بدون اینکه اجازه دهند افرادی که مورد توهین قرار گرفته بودند، به این توهین‌ها پاسخ دهند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در واقع با دو قطبی کردن کمیسیون تلفیق، کلیات لایحه رأی آورد در صورتی که در شرایط عادی با توجه به مشکلات لایحه، کمیسیون کلیات را تأیید نمی‌کرد، تلاش کردند فضا را سیاسی و دوقطبی کنند.

نوبخت صراحتاً اشکالات لایحه را قبول کرد

پژمانفر گفت: آقای نوبخت صراحتاً اعلام کرد که اشکالات لایحه را قبول دارد و در صدد رفع آنها است.

وی افزود: کسانی که در سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دولتی هستند تعهدی نسبت به مصوبه مجلس ندارند بلکه نگاهشان به همان لایحه بودجه دولت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نظر من این بود برای مشکلاتی که لایحه دارد و این مشکلات مورد قبول دولت نیز قرار گرفته است، لایحه به دولت برگردد و پس از اعمال اصلاحات مجدد به مجلس فرستاده شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت، اظهار داشت: با شرایط کنونی آیا امکانپذیر است که لایحه را تا قدری تغییر دهیم که این عدد تعدیل شود؟

دولت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از بودجه استفاده کرد

پژمانفر گفت: امروز دولت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از ابزار لایحه بودجه کاملاً استفاده کرده است. این در حالی است که برای تثبیت امنیت، باید بودجه مناسبی ارائه می‌شد اما دولت این کار را نکرد و به التهاب در جامعه کمک کرد تا به اهداف سیاسی خود در داخل و خارج از کشور برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: