کد خبر: ۱۶۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۸ - 27 December 2019
 بانکداری ایرانی - با مرور گفته‌های مسئولان کشور در هفته جاری، می توان دو دلیل اصلی اختلال زندگی اهوازی‌ها و دیگر شهرهای خوزستان در پی آبگرفتگی را مشخص کرد.
 
به گزارش   تسنیم، در هفته‌ای که گذشت شاهد ادامه آبگرفتگی در نقاط مختلف خوزستان به‌ویژه نقاط مختلف کلانشهر اهواز بودیم. مشکلی که زندگی روزمره را برای مردم نقاط آبگرفته، مختلف کرده بود.

از آنجایی که جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری اهواز با استفاده از خطوط لوله و به صورت ثقلی انجام می شود، برخی انتقادها حاکی از این بود که عدم ظرفیت مناسب شبکه جمع‌آوری فاضلاب  اهواز، عامل اصلی بروز مشکل آبگرفتگی است، در حالی که باید دلایل را در جای دیگر جست‌وجو کرد.

به گفته اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، یکی از دلایل اصلی بروز این آبگرفتگی ها بارش بیش از نیمی از بارندگی‌های یک‌سال اهواز، تنها در 3 ساعت بود.

اسماعیل نجار روز شنبه (سی‌ام آذرماه) در  حاشیه بازدید از مناطق مختلف درگیر با آبگرفتگی در اهواز و کوت عبدا...(مرکز شهرستان کارون) با اشاره به بارندگی اخیر در اهواز و دلایل آبگرفتگی ناشی از آن توضیح داد: در بارندگی روز دوشنبه هفته گذشته در سه ساعت حدود 88 میلیمتر باران در اهواز بارید، این در حالی است که بارندگی اهواز در طول سال زراعی در حدود 150 میلیمتر است و این 88 میلیمتر تنها در سه ساعت اتفاق افتاد.

نجار افزود: براساس بازدیدهایی که در مناطق مختلف اهواز داشتم حتی یک نهر ساده برای انتقال آب‌های سطحی وجود ندارد؛ به عنوان مثال در منطقه شهرک دانشگاه اهواز که الان آبگرفتگی موجب مشکلات بسیاری برای ساکنان آن شده هیچگونه کانال آب‌های سطحی وجود ندارد و عمده نقاط مختلف اهواز همین گونه است.

وی با بیان این که شهرک دانشگاه خط القعر است ادامه داد: با استفاده از پمپ‎های مکنده و ماشین‌ آلات مختلف، تخلیه آب این منطقه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود، دو تا سه روز آینده این وضعیت ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب و  دولت نسبت به وضعیت خوزستان گفت: پیرو نامه‌ وزیر کشور به رهبر معظم انقلاب، ایشان با اختصاص 40 هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند.

وی ادامه داد: مسئله فاضلاب از آب‌های سطحی باید تفکیک شود چرا که شبکه فاضلاب کنونی اهواز گنجایش فاضلاب و آب‌های سطحی را با یکدیگر ندارد و با یک بارندگی موجب خروج و بیرون زدگی فاضلاب می‌شود.

همچنین، روز یکشنبه (اول دی‌ماه) محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان در استانداری خوزستان با بیان اینکه "همه تخصیص‌هایی که از بودجه عمومی برای طرح‌های مرتبط با استان خوزستان در 15 فروردین امسال توافق شده بود، تا پایان دی‌ماه با اولویت آب و فاضلاب پرداخت خواهد شد"، گفت: یک نکته مهم این است که آیا با تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب می‌توانیم مطمئن بشویم که اگر بار دیگر نزولات جوی آمد باز هم دچار خسارت نشویم، برای پاسخ به این سوال باید با احتیاط حرف بزنیم چراکه این حجم از نزولات جوی فقط با شبکه‌های آب و فاضلاب زیرزمینی قابل انتقال و دور کردن از محیط زندگی نیست بلک نیازمند طرح دیگری به نام طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از شهردار اهواز و سایر شهرهای این استان خواست با سرعت مطالعه در خصوص طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی را به پایان برسانند تا در کنار طرح مربوط به انتقال آب و فاضلاب از شبکه‌های موجود، ساماندهی و اصلاح آنها برای بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی هم اقدام کنیم.

همچنین، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مناطق بحرانی و آبگرفته آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه شهرهای اهواز ، آبادان و خرمشهر فاقد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی است و  شبکه فاضلاب نیز با حجم بارش اخیر همخوانی ندارد که نتیجه آن آبگیری خیابان‌ها و معابر شهرها شد.

مدیرعامل آبفای کشور افزود: به جای شبکه آب‌های سطحی به ناچار شبکه فاضلاب که برای این منظور طراحی و تکمیل نشده بود تخلیه حجم بالای آب باران را انجام داد.

جانباز تصریح کرد: یک‌هزار و 200 میلیارد ریال برای اجرای طرح فاضلاب خوزستان اختصاص یافته که یک سوم آن برای آبادان است.

در ادامه سلسله توییت‌های نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مشکل آبگرفتگی اهواز را در هفته جاری می‌بینیم.
شرکت آب و فاضلاب ,
 
با مرور گفته‌های مسئولان کشور در هفته اخیر می توان دلایل اصلی بروز مشکل آبگرفتگی اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را چنین دسته بندی کرد:

1. نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی

2. عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتبارات آب و فاضلاب
برچسب ها: خوزستان ، آبگرفتگی ، اهواز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: