کد خبر: ۱۶۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 16 December 2019
 
بانکداری ایرانی مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد که میزان پروازهای عبوری در سال جاری از هزار پرواز روز به کمتر از ۹۰۰ پرواز رسیده است.

به گزارش ایسنا، سیاوش امیر مکری در نشست خبری در حاشیه در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای تهران اظهار کرد: در سال‌های گذشته حدود هزار پرواز عبوری در روز داشتیم که درآمد ما از این پروازها در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد کاهش داشته است. اما از میزان این درآمد در سال جاری فعلا آماری نداریم که البته تعداد پروازهای ما به کمتر از ۹۰۰ پرواز در روز رسیده است و پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۰ درصد کاهش را در این زمینه تجربه کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که برخی از دستگاه‌ها و نهادها به دنبال دریافت سهم از پروازهای عبوری هستند تصریح کرد: در خصوص درخواست سهم از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری توسط نهادهای بیرون از مجموعه صنعت هوانوردی باید گفت که این دستگاه‌ها مدعی هستند که با توجه به این که امنیت آسمان ایران آنها تامین می‌کنند باید سهمی از این درآمد داشته باشند اما باید گفت که همه دستگاه‌ها که مسئول تامین امنیت هستند خودشان در بودجه کشور اعتباراتی دارند اما همه تجهیزات و زیر ساخت‌های که برای ارائه این سرویس‌ها ایجاد شده نیاز به توسعه و گسترش دارند و این درآمدها در این زمینه هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: حدود ۵ درصد از درآمدها این شرکت از محل واگذاری اماکن فرودگاهی است  که بخش عمده‌ای مربوط به شرکت‌های هواپیمایی بوده و غرفه‌های که در اختیار آنها قرار می‌دهیم که البته قیمت آنها براساس کارشناسی رسمی صورت گرفته توسط دادگستری تعیین شده است.

وی افزود: درباره گران فروشی نیز باید گفت همه صاحبان غرفه در فرودگاه‌های کشور متعهد هستند که کالاهایشان را براساس نرخ نامه اصنافشان ارائه دهند و در صورتی که گران فروشی در آنها صورت بگیرد قابل پیگیری است.

درآمد هر مسافر برای فرودگاه‌ها ۷ تا ۳۵ هزار تومان

یکی دیگر از درآمدهای فرودگاهی درآمدهای است که از محل ورود و خروج هر مسافر واستفاده از سایت‌های فرودگاهی حاصل می‌شود. که این درآمد به ازای هر مسافر برای فرودگاه‌ها ۷ هزار تومان در پروازهای داخلی و ۳۵ هزار تومان در پروازهای خارجی که هیچ تناسبی با هزینه‌های موجود ندارد.

وی همچنین به دیگر مشکلات فرودگاه‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: مشکل  کمبود پارکینگ به ویژه در فرودگاه مهرآباد تنها در برخی فصول وجود دارد که هم اکنون چنین مشکلی نداریم اما در حال اجرای طرحی هستیم که تحت عنوان اصلاح شبکه فرودگاهی بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم تا این مشکلات به حداقل برسد. همچنین با ایجاد هاب‌های پروازی در مراکز استان دیگر به ویژه در فرودگاه‌های بین المللی درصددیم تا تمرکز را از روی تهران برداریم که با اجرای این طرح نیز وضعیت بهتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت فرودگاه بین المللی چابهار گفت: در این زمینه ابتدا قرار بود فرودگاه کنونی چابهار را تبدیل به فرودگاه بین المللی کنیم که البته این فرودگاه با وجود این که کاربری نظامی داشت پروازهای مسافران نیز در آن صورت می‌گرفت اما نهایتا پس از مذاکرات متعدد مقرر شد سازمان منطقه آزاد چابهار با توجه به بسترهای کنونی و نیاز به سرمایه گذاری بالا، خودشان مسئولیت ساخت و جذب منابع مالی را برعهده بگیرند که هفته گذشته در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شد.   و امیدواریم به زودی فرودگاه بین المللی در این منطقه و در شان چابهار ساخته شود.

وی ادامه داد: در باره فرودگاه دوم مشهد نیز باید گفت که با توجه به افزایش تقاضا برای سفر به این شهر مقدس باید از هم اکنون به فکر ساخت فرودگاه دومی برای مشهد باشیم و اگر این کار را انجام ندهیم در آینده با مشکل مواجهه می‌شویم. هم اکنون ظرفیت جابجایی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر مسافر در فرودگاه مشهد وجود دارد و سال هاست به دنبال یافتن مکان مناسب برای آغاز عملیات اجرایی ساخت فرودگاه دوم مشهد با ظرفیت ۵۰ میلیون نفر هستیم. که همچنان در حال پیگیری است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: