کد خبر: ۱۶۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 16 November 2019
دنیای اقتصاد : حسن روحانی رئیس‌جمهوری افزایش قیمت بنزین رابه نفع مردم واقشار تحت فشار جامعه دانست و گفت: دولت به‌رغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت. روحانی افزود: هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند. هرگز این‌طور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.

روز پنج‌شنبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که از روز جمعه ۲۴ آبان (روز گذشته‌) سهمیه‌بندی بنزین   و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان خواهد بود. پیش از آغاز سهمیه‌بندی قیمت هر لیتر بنزین هزار تومان بود.

درهمین راستا روز گذشته حسن روحانی در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از پنج‌شنبه شب اجرا شده است، گفت: دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که به‌واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند،حمایت و به آنها کمک کند؛ اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز اقشاری در جامعه هستند که در زندگی خود با مشکلات مواجه هستند، گفت: فشارهای اقتصادی شدید در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به زندگی مردم وارد شد و دولت می‌خواهد در حد تامین نیازمندی‌های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده‌هایی که احساس می‌کنیم در فشار بیشتر هستند، کمکی کرده باشیم.روحانی با بیان اینکه برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم؛ اما در همین حدی که امکان تشخیص وجود دارد می‌توانیم جامعه را به دو بخش تقسیم کنیم، گفت: بر این اساس حدود ۷۵ درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود ۲۵ درصد هم شرایط زندگی‌شان خوب است و بر مبنای محاسبات ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار و جمعیتی در حدود ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود و این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور افزود: تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود.روحانی اظهار کرد: این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می‌رود و در مجموع اصل این کار ضروری است.رئیس‌جمهور اظهار کرد: برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی از جمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به گونه‌ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم.روحانی افزود: البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ‌هایی مثل ۵ هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا ادامه داد: انرژی که در ایران مصرف می‌شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید خودروی خوب دارد.روحانی تصریح کرد: هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند، نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل ۶۰ لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.روحانی از وزرا و مسوولان ذی‌ربط خواست تا به‌طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به خوبی توضیح دهند و افزود: ۴ سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده و امروز بعد از ۴ سال این اقدام انجام شده است.

رد ارتباط افزایش قیمت بنزین باکسری بودجه
در همین حال روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری عملیاتی شدن مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخصوص اصلاح قیمت بنزین را اقدام لازم و ضروری دانست و گفت: دولت پیش از این نیز در چند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسوولان نظام است، اجرا کند که هر بار به دلایلی با تاخیر مواجه شد. وی درگفت‌وگو با «ایرنا» با رد این شائبه که دولت اصلاح و افزایش قیمت بنزین را برای کسری بودجه خود انجام داده است، گفت: از آنجا که اساس آنچه از این مابه‌التفاوت به دست می‌آید به‌طور مستقیم به جیب مردم می‌رود و یک ریال از آن به دولت تعلق نمی‌گیرد، این شائبه بی‌اعتبار و نادرست است.

آمریکا دوست کشورهای منطقه نیست
ازسوی دیگر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاحیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تاکید براینکه عدم موفقیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اگر بتوانند نسل جوان ما را از آرمان‌های بحق دور کنند و دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند، در توطئه‌های خود علیه جهان اسلام موفق می‌شوند.وی با اشاره به اینکه دست‌کم طی سه دهه گذشته منشأ هر جنگ، کشتار و اختلاف در منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است، تاکید کرد: نسل جوانان باید درک کنند که آمریکا به‌عنوان دوست ملت‌های منطقه و مسلمانان نبوده و نخواهد بود و مسائل منطقه باید توسط مردم حل و فصل شود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه تلاش‌ها بر این بوده که همه ما فراموش کنیم غرب و در رأس آن آمریکا در طول سال‌های دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته و همه تلاش‌ها بر این مبنا بوده است که فراموش کنیم که سرزمین مقدس فلسطین توسط گروهی اشغالگر تصرف شده و به اشغال در آمده است و از یاد ببریم که میلیون‌ها فلسطینی در جهان آواره هستند.رئیس‌جمهور افزود: آنها می‌خواستند رژیم صهیونیستی در منطقه به‌عنوان یک کشور عادی و معمولی مورد پذیرش همه مسلمانان منطقه و حتی فلسطینیان قرار گیرد. حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را معامله قرن نامید و حتی تلاش کردند، قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند؛ اما در این راستا توفیق چندانی به دست نیاوردند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که می‌گویند آمریکا می‌تواند به‌عنوان راه‌حل باشد، موردی را به ما نشان دهند، گفت: آمریکا در طول سال‌های گذشته به کدام کشور منطقه خدمت و کمک کرده و کدام کودتا، جنگ و اختلاف در منطقه خاورمیانه بوده که منشأ آن آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده است.

روحانی اظهار کرد: اولین مساله دنیای اسلام این است که این تردید را از نسل جوان بزداییم که آمریکا به هیچ‌عنوان دوست ملت‌های منطقه و مسلمانان نبوده و نخواهد بود. همان‌هایی که به صراحت و با زبان روشن‌تر اخیرا سخن می‌گویند. قبلا می‌گفتند برای نجات مردم کویت به منطقه آمده‌ایم یا برای ایجاد امنیت آبراه‌ها در منطقه حضور داریم یا می‌گفتند برای مقابله با تروریسم، هواپیماها و نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام می‌کنیم؛ اما همان‌ها امروز به صراحت می‌گویند، هدف ما چاه‌های نفت سوریه است و از این بیان صریح‌تر و روشن‌تر از رژیم حاکم بر کاخ سفید نشنیده بودیم.رئیس‌جمهور افزود: می‌دانستیم هدف آمریکا، نفت منطقه و تاراج منابع مسلمانان است؛ اما هیچ‌وقت این تعبیر را نشنیده بودیم که برخی کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از این گاو شیرده برای تامین منافع خود استفاده کنیم و از این واضح‌تر رژیم صهیونیستی اهداف خود را بیان می‌کند، گرچه برای ما کاملا روشن بود.روحانی تاکید کرد: اینکه آمریکا دشمن مردم عرب و اسلام و مسلمانان است و با نجات فلسطین و کمک به مردم فلسطین میانه‌ای ندارد، برای ما روشن بود؛ اما وقتی گفتند که ما قدس شریف را پایتخت می‌دانیم، برای ما واضح‌تر شد.رئیس‌جمهور افزود: زمانی که به وضوح نسبت به منطقه سخن گفتند که آتش منطقه را شعله‌ور کرده و سلاح‌های مدرن را به منطقه سرازیر می‌کنیم برای ما روشن‌تر شد که می‌خواهند پول نفت منطقه به جیب آنها سرازیر شود و سلاح‌های مخرب آنها برای کشتار مردم منطقه به فروش برسد. هواپیماها، هلی‌کوپترها، ناوها و پهپادها به منطقه بیاید تا یمن ویران‌تر شود و مردم مسلمان یمن سرکوب شوند. روحانی با طرح این سوال که مگر خواسته مردم یمن چیست و مگر مردم یمن به فکر تجاوز و تصرف یک کشور دیگر هستند و مگر جز آزادی و استقلال خود، چیز دیگری را طلب می‌کنند، اظهار کرد: شما در منطقه ما چه می‌خواهید و ناوگان‌های شما به چه مناسبت در منطقه حضور دارد؟

لزوم زدوده شدن تردید دشمن بودن آمریکا
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع میهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه دیگران برای ما همیشه مشکل‌آفرین بودند و نمی‌توانند مشکل ما را حل کنند، گفت: آنها فقط زجر، کشتار و خونریزی برای منطقه ما آوردند، اگر بناست فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود، باید به دست مردم عزیز فلسطین و مسلمانان قهرمان منطقه آزاد شود و هیچ ابرقدرت خارجی هیچ‌گاه برای استقلال و آزادی هیچ کشور اسلامی تلاش نکرده است.رئیس‌جمهور تاکید کرد: تردید دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود، معنای این حرف این نیست که می‌خواهیم جنگ نظامی با آمریکا به راه بیندازیم، بلکه معتقدیم ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد. جایی با بیان، جایی با جنگ، جایی با مقاومت اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است.

خطای استراتژیک دنیای اسلام
روحانی خاطر نشان کرد: خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که بعضی اسرائیل را دوست خود قلمداد کنند. جای بسیار تاسف است که برخی از کشورهای اسلامی که باید به نفع دنیای اسلام و ملت خود ایستادگی کنند در برابر دشمنان خود دست دوستی به سمت رژیم صهیونیستی دراز کرده‌اند و حتی از امکانات اطلاعاتی این رژیم علیه ملت‌های مسلمان و جریان مقاومت استفاده می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: