کد خبر: ۱۶۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 10 November 2019
بانک ها برخی ملاحظات را کنار بگذارند؛
بانکداری ایرانی ـ بانکداری در دوران جدید چاره ای جز حرکت از سمت تسهیلات محوری به سوی کارمزد محوری و محصول محور کردن خود ندارد.

 بانکداری ایرانی   ـ لیلا فریادرس ،  بانکداری در دوران جدید چاره ای جز حرکت از سمت تسهیلات محوری به سوی کارمزد محوری و محصول محور کردن خود ندارد. نمی شود از دیجیتالی شدن بانکداری در کشور سخن گفت اما در بخش ارائه تسهیلات هنوز و همچنان بانک ها را در چرخه باطل گذشته محصور دانست.
 
در حالی که صنعت بانکداری در دنیا با بهره گیری از ابزار و امکانات مدرن در حال پوست اندازی های مداوم و به کارگیری تکنولوژی های نوین از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، سنسورهای هوشمند مالی و توجه به حجم گسترده بانکداری همراه و پرداخت های غیرتماسی نظیر NFC است، بانک ها در ایران گرفتار تسهیلات دهی، نرخ سود و مطالبات معوق هستند. 
 
بانکداری ایرانی سالهاست درحال تلاش برای دستیابی به فرآیندهای نوین بانکداری دیجیتال است. پس بانک ها در دوران جدید و برای ایجاد رقابت های موثر و سازنده باید از تمرکز بر تسهیلات محوری خارج شده و وارد عرصه ارائه خدمات و سرویس های نوین بانکی و تمرکز بر کارمزد محوری خدماتی شوند.
 
باید در نظر داشت بانکداری در ایران جزو بخش هایی است که توانسته همگام با دنیا تغییرات و تحولات به روزی را تجربه کند، تجربه هایی که بیشتر به کمک تحول گرایی مشتریان شبکه بانکی رخ داده است ولی نظام بانکی هنوز نتوانسته از درون، پارادایم های تحول گرایی را به درستی در ساختارهای خود پذیرفته و نهادینه کند.
 
نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که بانک ها هنوز نهادهای قدرتمندی در اقتصاد ایران هستند و پیش از اینکه این نقش و جایگاه ذی نفوذ خود را در معرض تزلزل یابند، باید ردایی نو بر سیاست های اجرایی خویش خصوصا در بخش تسهیلات بپوشانند. پس باید پذیرفت که اعطاء تسهیلات یک وظیفه ذاتی است و نه یک مزیت رقابتی و نمی توان از آن چشم پوشی کرد یا تاثیر آن را برای اقتصاد نادیده گرفت. اما واقعیت این است که باید پذیرفت بانک ها باید در حوزه تسهیلات دهی نیز تن به پوست اندازی های جدیدی بدهند. 
 
در حالی که نظام بانکی در دنیا متکی به کارمزد محوری است اولا اتکای بیش از اندازه بانکها در زمینه استراتژی های درآمدزایی بر حوزه تسهیلات، قطعا راهکار موثری نیست و با شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد ایران آن چنان که امروز می بینیم، نتیجه ای جز انباشت زیان در صورت های مالی بانک ها نخواهد داشت، دوم اینکه بانک ها باید در زمینه سیاست های تسهیلاتی خود بازبینی های جدی انجام دهند.
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: