کد خبر: ۱۶۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 31 October 2019
 
 بانکداری ایرانی ـ وزیر نیرو گفت: یکی از بخش هایی از صنعت برق سوریه که ایران در آن حضور دارد، ساخت نیروگاه ۵۲۶ مگاواتی سیکل ترکیبی لاذقیه است که با همکاری بخش خصوصی ایران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو عصر امروز، چهارشنبه در حاشیه دیدار با وزیر برق سوریه با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده برق در نیروگاههای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۷ هزار مگاوات بود، گفت: این ظرفیت نصب شده برق در آن زمان در با کمک فناوری کشورهای پیشرفته ای همچون فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا در نقاط مختلف کشور وجود داشت و هر زمان که کشور با مشکلی روبرو می شد یا هر یک از این نیروگاهها در زمان جنگ تحمیلی آسیب می دیدند امکان استفاده از آنها از بین می رفت و کشورهای خارجی که این نیروگاهها را در کشور راه اندازی کرده بودند حاضر به تعمیر و رسیدگی به این نیروگاهها نمی شدند.

وی افزود: ایران همواره با مشکل تحریم دست و پنجه نرم می کرد و وجود تحریم های اقتصادی همواره صنعت برق کشور را با محدودیت روبرو می کرد. به همین دلیل متخصصین داخلی همت کرده تا در این بخش به خودکفایی برسند. این تلاش تا جایی پیش رفت که اکنون ایران قادر است توربین های گازی در کلاس های مختلف را ساخته و صادر کند.

به گفته این مقام مسئول دولت های ملی باید همواره خودکفایی در زمینه های اساسی را از جمله صنعت برق مد نظر و سرلوحه خود قرار دهند. باید بدانید که صنعت برق ایران تنها در فکر ساخت نیروگاه یا صادرات برق در سوریه نیست. چنانچه حتی ممکن است کشورهای اروپایی فناوری پیشرفته تری نسبت به ایران در زمینه صنعت برق داشته باشد اما آنها به کشورها همواره به چشم مشتری نگاه می کنند تا نیاز این کشورها همیشه توسط اروپایی ها برطرف شود.  

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران در تلاش است تا شرکت های مشارکتی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین مجموعه های توانمند تعمیراتی برای بازسازی بخش های آسیب دیده داشته باشیم، اظهار داشت: هدف ما از چنین اقدامی این است که کشورهای همسایه ما به مرحله ای که ایران در سالهای قبل رسیده است، برسند تا در این زمینه توانمند باشند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه هر چه شرکت های خارجی که یکی از اهداف آنها وابسته نگه داشتن کشورهای منطقه به خود است حضور کمتری داشته باشد به طور طبیعی ضریب صلح و امنیت در خاورمیانه بیشتر می‌شود. البته ایران در تلاش است تا یک چارچوب مشخص برای بازسازی صنعت برق سوریه تعریف کند که لازمه آن تشکیل یک کارگروه مشترک بین وزارتخانه های نیرو و برق ایران و سوریه است تا برنامه ای مدون برای حدود ۲ سال طراحی و مرحله به مرحله طبق زمان بندی اجرا شود.

وی تصریح کرد: بعد از تدوین این برنامه در ارتباط با یک رابطه سه جانبه شبکه برق ایران، عراق و سوریه برنامه ریزی می شود تا بتوانیم با استفاده از امکانات موجود در منطقه به نحوی برخورد کنیم تا هیچ یک از مردم این منطقه از نعمت برق محروم نباشند.

این مقام مسئول هدف ایران را تلاش برای خودکفایی صنعت برق سوریه اعلام کرد و افزود: پیش از اینکه هیئتی از صنعتگران برق سوریه به ایران سفر کنند برنامه ای مدون را طراحی می کنیم تا طی این سفر به امضا مقامات دو کشور برسد. این در حالی است که ایران یکی از فعالان پروژه های متعدد برقی در سوریه از جمله نیروگاه ۵۲۶ مگاواتی سیکل ترکیبی لاذقیه است که با مشارکت دولت سوریه و بخش خصوصی ایران در حال اجرا است. از سوی دیگر در تلاشیم تا طی دو روز آینده چارچوب یک همکاری بلندمدت و همه جانبه در صنعت برق ایران و سوریه را طراحی کرده و مورد توافق قرار دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه سوریه ای ها علاقه زیادی به توسعه همکاری با ایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، ساخت کنتورهای هوشمند، تعمیرات و بازسازی صنعت برق آسیب دیده این کشور دارند، گفت: در حال حاضر حدود دو سوم ظرفیت نصب شده در سوریه در مدار مصرف قرار ندارد چرا که نیازمند تعمیرات و بازسازی نیروگاهی و شبکه توزیع و انتقال است. به این ترتیب در تلاشیم تا پایان سفر وزیر برق سوریه به ایران، یک چارچوب همکاری نهایی و یک کارگروه دائمی با هدف مشارکت در بخش های مختلف برق سوریه ایجاد شود.
برچسب ها: وزیر نیرو ، سوریه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: