کد خبر: ۱۶۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 31 October 2019
روز گذشته دلار در بازار تهران با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۱۱ هزار و ۲۰۵ تومان معامله شد. دو رشد پیاپی نرخ ارز در شنبه و دوشنبه موجب شد برخی از فعالان این بازار تصور کنند قیمت‌ها در حال بازگشت به سطوح مهرماه است. این گروه افزایش خریدهای فنی دلار در کف کانال ۱۱ هزار تومان و در پی آن صعود نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کردند. 

اما افت ۳/ ۰ درصدی دیروز دلار سناریوی مقابل، یعنی ثبات نرخ در زیر دامنه نوسان مهرماه (و حتی تداوم روند نزولی آن) را بیش از پیش تقویت کرد.

 در مقابل گروه اول، برخی تحلیلگران به تداوم روند آرام افت نرخ ارز معتقدند. به اعتقاد این گروه دلار مدتی در دامنه قیمتی فعلی نوسان خواهد کرد تا زمینه برای عقبگرد آن به زیر مرز ۱۱ هزار تومان به‌صورت تدریجی فراهم شود.


فشار دوجانبه بر قیمت سکه
چهارشنبه قیمت هر سکه طرح جدید با کاهش 30 هزار تومانی به 3 میلیون و 905 هزار تومان رسید. افت 35تومانی نرخ دلار در بازار تهران از دلایل کاهش دیروز قیمت سکه بود. از سوی دیگر طلا در بازار جهانی از اواسط روز دوشنبه به زیر مرز روانی 1500 دلار سقوط کرده بود؛ اما به دلیل تعطیلی سه‌شنبه بازارهای داخلی سکه مجالی برای واکنش به این اتفاق نیافت. 

با وجود این طلا چهارشنبه بار دیگر بر مدار صعود قرار گرفت، اما نتوانست افت شدید روزهای پیشین را به‌طور کامل جبران کند. برخی کارشناسان بازار سکه باور دارند سکه کف قیمتی خود را پیدا کرده و در این شرایط تقاضای سکه توسط بازیگران فنی این بازار افزایش می‌یابد. به باور این گروه از تحلیلگران، صعود قیمت سکه به بالای مرز ۴ میلیون تومان محتمل است.

نگاه طلا به «فد»
قیمت اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 16 دیروز روی عدد 1491 دلار ایستاد. چهارشنبه آمارهای اشتغال غیرکشاورزی و تولید ناخالص داخلی آمریکا بهتر از انتظارات ثبت شدند و از شاخص دلار حمایت کردند. در نتیجه، اونس طلا که طی ساعات اولیه معاملات تا ۱۴۹۵ دلار رشد کرده بود، از این سطح عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران بازار جهانی در انتظار نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند.

 طبق آخرین آمار دیده‌بان فدرال CME احتمال سومین کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره آمریکا به بیش از ۹۸ درصد رسیده است. با این حال تحلیلگران معتقدند این گمانه‌زنی‌ها از کاهش نرخ بهره تا مقطع فعلی تاثیر نسبتا کمی روی قیمت طلای جهانی داشته است؛ از این رو نتیجه نهایی نشست فدرال رزرو در شامگاه چهارشنبه می‌تواند قیمت فلز زرد را به نحو قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: