کد خبر: ۱۶۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 28 October 2019
بانکداری ایرانی ـ بررسی صورت‌های مالی بانک‌های بورسی نشان می‌دهد در سال ۹۷ میزان سود پرداختی سپرده‌های بانکی به نسبت سال ۹۶ حدود ۳ درصد رشد داشته در حالی که رشد شبه‌پول حدود ۶/ ۱۹ درصد بوده است.

بانکداری ایرانی ـ  بررسی صورت‌های مالی بانک‌های بورسی نشان می‌دهد در سال ۹۷ میزان سود پرداختی سپرده‌های بانکی به نسبت سال ۹۶ حدود ۳ درصد رشد داشته در حالی که رشد شبه‌پول حدود ۶/ ۱۹ درصد بوده است. 
 
به گزارش  بانکداری ایرانی نسبت سود پرداخت شده به سپرده‌گذاران به شبه‌پول نیز طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ با کاهش مواجه بوده است. این نسبت در سال ۹۴ حدود ۷/ ۸ درصد بوده که در سال ۹۷ به حدود ۶ درصد رسیده است. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که بانک‌ها به نسبت سال‌های قبل با رشد جذب سپرده‌ها مواجه بوده‌اند در حالی که سود کمتری را به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده‌اند. به نظر می‌رسد محدود کردن سقف سود سپرده‌ها توسط بانک مرکزی و تغییر معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت از روز‌شمار به ماه‌شمار در این کاهش موثر بوده است.
 
براساس این گزارش ، ابتدای دی ماه سال گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار تغییر کرده و حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی خواهد بود.
 
 این تغییر رویه در کنار تاکید بانک مرکزی بر ۱۰ درصد بودن سود سپرده‌های کوتاه‌مدت و ۱۵ درصد بودن سود سپرده‌های بلند‌مدت سبب شده در سال ۹۷ سود پرداخت شده توسط بانک‌های بررسی شده در این گزارش با کاهش قابل ملاحظه‌ای به نسبت سال مالی ۹۶ رو‌به‌رو شود.
 
 در حالی که حجم سپرده‌های بانکی همچنان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
 
 این مساله نشان می‌دهد احتمالا بانک‌های کمتری از پرداخت سود بالاتر از آنچه بانک مرکزی مصوب کرده، امتناع کرده‌اند و از سوی دیگر، به نسبت سپرده‌های بانکی خود سود کمتری را پرداخت کرده‌اند. در نتیجه منابع در بانک‌ها رسوب داشته است.  
 
بررسی صورت‌های مالی ۱۶ بانک بورسی نشان می‌دهد پست بانک و انصار در سال مالی ۹۷ به نسبت ۹۶ سود قابل ملاحظه‌ای به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده‌اند.
 
 آمارها نشان می‌دهد رشد سهم سود سپرده‌های بسود سپرده‌گذاران بانک انصار نیز حدودا ۶/ ۲۹ درصد بوده است. از سوی دیگر سهم سود سپرده‌گذاران پست بانک نیز با رشد ۱/ ۲۵ درصدی مواجه بوده است. این افزایش دو علت کلی می‌تواند داشته باشد. اولا این دو بانک طی یک سال منتهی به سال ۹۷ حجم سپرده‌های بیشتری جذب کرده‌اند. ثانیا قراردادهای سپرده‌گذاری خود را با نرخ سود بالاتری بسته‌اند. 
 
در مقابل موسسه اعتباری ملل، بانک اقتصاد نوین و سرمایه سه بانکی بوده‌اند که در سال ۹۷ به نسبت ۹۶ سهم سود کمتری به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده‌اند.
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: