کد خبر: ۱۶۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - 11 October 2019
از ابتدای تابستان امسال و با شروع فصل گرما، در تمامی بخش‌های خبری صداوسیما یک گزارش از پلمپ مزرعه استخراج و توقیف دستگاه‌های ماینر جای داشت. و حالا گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که بیش از ۶۰ هزار دستگاه ماینر توقیف شده در انبارهای گمرک در انتظار تصمیم‌گیری است.


به کدامین جرم دستگاه های ماینر توقیف شده اند؟

طی صحبتی که با تعدادی از افرادی که دستگاه‌های آنها توقیف شده‌اند داشتیم، طبق ابلاغیه‌ای که به آنها داده شده است، علت توقیف دستگاه‌ها، قاچاق بودن و ورود دستگاه از مبادی غیررسمی به داخل کشور است.

این افراد همچنین اعلام می‌کنند که آنها واردکننده نیستند و دستگاه‌ها را از داخل کشور و بازارهایی که توسط تعزیرات حکومتی، نظارت بر روی آنها وجود دارد خریده‌اند.

همین الان کافی است شما یک جستجو در سایت‌های خریدوفروش که تحت نظارت و مورد تایید حاکمیت است بکنید تا بیش از چند صد فروشنده دستگاه ماینر برای شما لیست شود.

آنها همچنین می‌گویند تخصصی در تشخیص دستگاه قاچاق از غیرقاچاق ندارند و با اعتماد به نظارتی که در بازار وجود دارد اقدام به خرید کرده‌اند و از قاچاق بودن دستگاه‌های خود کاملا بی‌اطلاع بوده‌اند. سوال آنها این است که وقتی کسی به عنوان مثال یخچالی می‌خرد از کجا باید قاچاق بودن دستگاه را تشخیص دهد. آنها اعتقاد دارند که مسبب ضرر آنها نظارت ضعیف تعزیرات بر بازارهای خریدوفروش در کشور است.


دولت مسئول تصمیم‌گیری درباره مالکیت دستگاه‌های توقیفی است

به دنبال افزایش نارضایتی‌ها، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تابستان امسال اعلام کرد که دولت نهاد تصمیم‌گیر درباره مالکیت دستگاه‌های ماینر توقیفی است.


همچنین بر اساس نامه‌ای، امیر ناظمی از علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواسته با توجه به قانونی شدن فعالیت استخراج در کشور و به منظور جلوگیری از ضرر مالی فعالینی که در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دستگاه‌های آنها توقیف شده، در قبال اخذ جریمه ماینرها آزاد و به صاحبان آنان مسترد شود.


توپ در زمین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دستگاه‌های ماینر افرادی که با اعتماد به نظارت تعزیرات حکومتی و نهادهای نظارتی دیگر اقدام به خرید کرده‌اند آزاد خواهد شد و یا دستگاه‌ها به نفع دولت مصادره و به مزایده گذاشته خواهد شد.

راه پرداخت 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: