کد خبر: ۱۶۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 10 October 2019
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: به شرکت های استارتاپی و دانشگاهیان باید تسهیلات مناسبی با هدف ارتقاء سطح علمی و صنعتی کشور داده شود.

معاون  وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: به شرکت های استارتاپی و دانشگاهیان باید تسهیلات مناسبی با هدف ارتقاء سطح علمی و صنعتی کشور داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمدزاده امروز در پنجمین کنگره نفت و نیرو با بیان اینکه رتبه تولید علم در ایران در جایگاه جهانی بسیار  مطلوبی قرار دارد گفت: براساس شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی جایگاه ایران در این شاخص از ۱۲۹ کشور هم اکنون ۶۱ است.

وی افزود: مسئله کسب و کار در این حوزه باید بیشتر در کشور مورد توجه قرار گیرد. البته باید گفت وضع کشور از نظر تجهیزات در حوزه فناوری مطلوب است. این در حالی است که نخبه، خبره و تجهیزات را داریم اما متأسفانه اینها به طور هماهنگ کار نمی کنند.

به گفته این مقام مسئول، شتاب و پیشرفت توسعه در دنیا بسیار بالاست و در صنعت نفت نیز باید این زیست بوم شکل بگیرد. البته نوآوری فقط در تولید محصولات و تجهیزات نیست بلکه این نوآوری می تواند در هر زمینه ای طراحی و اجرا شود.

محمدزاده با اعلام اینکه براساس برنامه وزارت نفت، پارک ری برای توسعه و نوآوری صنعت نفت به کمک شرکت های خلاق و نوآور در این سطح می آید، اظهار داشت: برای شرکت های استارت آپی تسهیلات ویژه ای را به منظور رشد و ارتقاء کشور در نظر گرفت که این پارک ملی می تواند اقتصاد بازار و منافع ملی را تحریک کند و میزبان مناسبی برای مشاوران ملی باشد.

وی با بیان اینکه شاخص نوآوری بر اساس ارکان مختلف تعریف شده است، اظهار کرد: ما در نهادها، پیچیدگی بازار، جذب دانش، فضای نظارتی، محیط کسب‌وکار، انتشار دانش، سرمایه‌گذاری، کالاها و خدمات خلاقانه به کار بیشتری نیاز داریم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: جایگاه جهانی ایران در خروجی‌های خلاقانه، دانش و فناوری، خلق دانش، دارایی‌های نامشهود، اثرگذاری دانش، زیرساخت‌های عمومی، آموزش دانشگاهی و سرمایه انسانی و تحقیقات مناسب است.

محمدزاده با اشاره به شاخص‌های رقابت‌پذیری جهانی تصریح کرد: در این زمینه نیز ایران جایگاه ۸۹  را بین ۱۴۰ کشور دارد.

به گفته وی، افزایش رقابت‌پذیری در کشور در گرو رشد همه ارکان یادشده در کنار یکدیگر است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری یادآور شد: شرکت‌های بزرگ نفتی در ۱۰ سال گذشته جزو شرکت‌های برتر بوده‌اند، اما اکنون جای خود را به شرکت‌های جدید می‌دهند.

 وی با بیان اینکه ۶۷ درصد از کارهای دانشگاهی مرتبط با صنعت نفت و انرژی است، اما تنها ۱.۲ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی فعال هستند، اظهار کرد: در جهان، توسعه‌ها با نوآوری شتاب داده می‌شوند و در صنعت نفت ایران نیز در صورت به‌کارگیری نخبگان و خبرگان در کنار زیست‌بوم نوآوری وزارت نفت شاهد تاثیرگذاری فراوانی در توسعه صنعت و نوآوری خواهیم بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: