کد خبر: ۱۶۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 07 October 2019
بانکداری ایرانی ـ «بعد از سال‌ها مذاکرات سخت، خوشبختانه دو‌طرف در خصوص مبلغ خسارت به توافق رسیدند و‌مهم اینکه این مبلغ غرامت، با وجود چالشهای زیادی که در تبادلات بانکی بعلت تحریم‌ها و محدودیت‌ها وجود دارند، مستقیما به حساب بانک ملت واریز شد.»
بانکداری ایرانی ـ  لیلا فریادرس،  «بعد از سال‌ها مذاکرات سخت، خوشبختانه دو‌طرف در خصوص مبلغ خسارت به توافق رسیدند و‌مهم اینکه این مبلغ غرامت، با وجود چالشهای زیادی که در تبادلات بانکی بعلت تحریم‌ها و محدودیت‌ها وجود دارند، مستقیما به حساب بانک ملت واریز شد.»
 
به گزارش بانکداری ایرانی  ، این توئیت کوتاه سفیر ایران در انگلستان برای هزاران سهامدار منتظر بانک ملت خبری مسرت بخش بود تا این پیروزی را جشن 52 درصدی بگیرند؛ چرا که نماد این بانک از تاریخ 26 خرداد 98 تا 10 مهر 98 متوقف بوده و چندین بار این نماد در لیست تعلیق شدگان بازار سرمایه قرار گرفت. 
 
 
این دعوا از کجا آغاز شد؟
این ماجرا از شش سال پیش آغاز شد که وزارت دارایی انگلیس، بانک ملت را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. در پی این اقدام بانک ملت از وزارت دارایی بریتانیا شکایت کرد که اعمال تحریم علیه آن باعث ضرر و زیانش شد؛ چرا که این بانک در ردیف بانک‌های دولتی نبوده و نباید این رفتار غیرقانونی با بانک صورت می گرفت.
 
 
 
پس از آن بود که دادگاه عالی بریتانیا با این استدلال که بانک ملت دولتی نبوده و سندی مبنی بر کمکش به برنامه هسته‌ای ایران پیدا نشده، تحریم آن توسط بریتانیا را غیرقانونی دانست. 
 
بر اساس این طرح دعوا بود که سازمان بورس در خرداد 98 به این نتیجه رسید که احتمال پیروزی بانک ملت بالا بوده و باز بودن نماد این شرکت بورسی می تواند به سلامت دادوستدها لطمه بزند به همین روی تصمیم گرفتند که معاملات سهم  روی تابلو را متوقف کنند، لذا در پی پیروزی بانک ملت در دادگاه بریتانیا  بود که در 10 مهر نماد بانک ملت بعد از چهار بار تعلیق، بازگشایی شد. 
 
اگهی  مدیریت عملیات بازار بورس تهران برای بانک ملت:
به اطلاع مي رساند،نماد معاملاتي شركت بانك ملت(وبملت) پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي و خرداد  عمومي عادي فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيئت مديره و با توجه به ارائه اطلاعات شفاف سازي منتشر شده در سايت كدال، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج آماده انجام معامله مي باشد. مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران
 
 
تاثیر این پیروزی حقوقی بر نماد بانک ملت
 
بعد ازاین بازگشایی نماد بانک ملت تنها ظرف دو روز کاری  52 درصد بازدهی داشت و از قیمت هر سهم  4336 به ارزش 6661 ریال روی هر سهم رسید.
 
علت این پیرزی آن بود که بانک ملت دارای بالاترین ذخیره ارزی در بین بانک‌های بورسی و حتی غیر بورسی است. شنیده در بازار سرمایه حکایت از آن دارد که بانک ملت در سال 97  بالغ بر 8.5 میلیارد دلار ارز در اختیار داشته که نسبت به سال 96  براساس صورت مالیی که به تایید حسابرس بانک نیز رسیده بیش از 35 درصد رشد داشته است و این پیروزی چند ده میلیون یورویی هم میتواند وضعیت بانک را به مراتب بهتر کند و آن را به یکی از پر بازده ترین بانک تبدیل کند، چرا که  این مساله در تسعیر ارز ( با هر نرخ تسعیر که باشد) نمایان می شود.
 
در سال 97 با همان میزان ارز ، تفاوت سرفصل  ترازنامه به نام تسعیر ناشی از تبدیل به واحد  پول گردشگری  154 درصد بوده و از رقم شش هزار میلیارد ریال به 15 هزار  572 میلیارد ریال رسید لذا این  تحولات سبب شده است تا این  پیروزی رشدی 52 درصدی را در پی داشته باشد؛ چرا که سهامداران آن می دانند این پیروزی شیرین چه تاثیری در صورت های مالی سال 98 خواهد گذاشت.
 
 
لیلا فریادرس
برچسب ها: تسعیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: