کد خبر: ۱۶۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 05 October 2019
استاد دانشگاه پیام نور قزوین با اعلام اینکه گردشگری یک منبع درآمد برای کشورها بوده و فرصت‌های شغلی بسیاری در کشورهای دنیا ایجاد کرده است، گفت: در تقسیم‌بندی جهانی صنایع پردرآمد، پس از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار دارد.
فرشاد فصاحت استاد دانشگاه پیام نور قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی دنیاست که به‌عنوان یک منبع تأمین درآمد پایدار در کشورها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: گردشگری در حال تبدیل‌شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامه‌ریزان و اقتصاددانان توسعه‌ای، صنعت گردشگری را به‌عنوان مهم‌ترین رکن ایجاد توسعه پایدار می‌دانند.

حضور گردشگر در درازمدت باعث افزایش زیرساخت‌ها می‌شود

استاد دانشگاه پیام نور قزوین بیان کرد: اگرچه گردشگری به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشورها شود ولی با ورود گردشگر نیاز به تغییر و ایجاد امکانات جدید، توسعه را در پی خواهد داشت و در درازمدت باعث افزایش زیرساخت‌ها خواهد شد.

وی اشاره کرد: این صنعت یک منبع درآمد برای کشورها بوده و فرصت‌های شغلی بسیاری در کشورهای دنیا ایجاد کرده است. در تقسیم‌بندی جهانی صنایع پردرآمد، پس از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار دارد.

فصاحت خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده بانک جهانی، گردشگری محرک مناسبی برای رشد اقتصادی کشورها است. رشد صنعت گردشگری می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشورهای گردشگرپذیر را افزایش داده و درآمد مالیاتی بیشتری را نصیب این کشورها کند.

وی تشریح کرد: درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری می‌تواند با سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها به بهبود رشد اقتصادی منجر شود. مطالعات صورت گرفته درزمینهٔ گردشگری نشان می‌دهد که گردشگری می‌تواند موجب رشد تجارت بین‌الملل شود، همچنین گردشگری به جذب حداکثری سرمایه‌های خارجی و بهبود اقتصاد کشورهای کم‌درآمد کمک کرده و موجب تقویت جوامع روستایی و احیای مناطق شهری نیز می‌شود.

فصاحت عنوان کرد: توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی و کاهش فقر می‌شود و همچنین تأثیر بسزایی در افزایش درآمد و کاهش بیکاری و درنتیجه افزایش رفاه اجتماعی دارد. علاوه بر آن گردشگری عاملی است برای گفتگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف که ازنظر سیاسی نیز، روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها را متعادل‌تر و نزدیک‌تر می‌سازد.

ایران، جزو ۱۰ کشور دارای جاذبه‌های گردشگری دنیاست

وی یادآور شد: طبق نظر یونسکو کشور ایران، یکی از ۱۰ کشور دارای جاذبه‌های گردشگری در دنیا است. بر همین اساس گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود البته مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح برای آن تنظیم و اجرایی شود.

استاد دانشگاه پیام نور قزوین افزود: متأسفانه باوجوداینکه در تمامی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور بر رهایی از اقتصاد تک‌محصولی متکی بر نفت تأکید شده ولی توفیق چشم‌گیری در این زمینه به دست نیامده است. بر همین اساس رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به‌عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک‌محصولی و متنوع سازی منابع درآمدی کشور باید بیش‌ازپیش موردتوجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

وی توضیح داد: با در نظر گرفتن وضعیت رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور که هم‌زمان رکود صنایع مختلف و تورم در سطح عمومی قیمت‌ها را شاهد هستیم، درآمدهای عمومی دولت‌ کاهش‌یافته و ارائه خدمات به شهروندان با سرعت کمتری انجام می‌پذیرد. در این شرایط مدیران شهری ناگزیرند توجه ویژه‌ای نسبت به گردشگری و کسب درآمد از این حوزه داشته باشند، زیرا تنها صنعتی که می‌تواند در این شرایط سودآوری مطلوب و بدون ریسکی را حاصل کند و باعث درآمدزایی در شهرها شود صنعت گردشگری است.

فصاحت در پایان عنوان کرد: شناسایی آثار تاریخی و اماکن گردشگری و توریستی شهر در جهت شناساندن و ارائه آن‌ها به گردشگران، مرمت، احیا، بازسازی و نوسازی اماکن توریستی شهر، برگزاری تورهای گردشگری مستمر و ارتباط با آژانس‌های داخلی و بین‌المللی برای جذب توریست، ایجاد زیرساخت‌های حداقلی لازم نظیر هتل، صرافی، کیوسک‌های هوشمند اطلاعات گردشگری در سطح شهر و از این قبیل اقدامات باید با اولویت در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد و بودجه آن نیز در استان‌ها توسط مراجع ذیصلاح تصویب و تخصیص داده شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: