کد خبر: ۱۶۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
اهرم سه گانه بانک تجارت برای تعامل ماندگار با صنعت نفت؛
بانکداری ایرانی- صنعت نفت ایران به عنوان صنعت استراتژیک در سده‌ی اخیر ایران به عنوان کلیدی‌ترین بخش درآمدزای ایران نقش‌آفرینی کرده‌‌است.

بانکداری ایرانی- صنعت نفت ایران به عنوان صنعت استراتژیک در سده‌ی اخیر ایران به عنوان کلیدی‌ترین بخش درآمدزای ایران نقش‌آفرینی کرده‌‌است. 
 
بر اساس این گزارش، صنعت نفت و گاز ایران 28 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی، 84 درصد از سهم درآمد ارزی و 95 درصد از سهم تامین انرژی داخل کشور را به خود اختصاص داده است بر اساس همین سهم و همچنین بر اساس بر اساس چشم‌انداز 20 سال در افق 1404 ، صنعت نفت و گاز ایران به مرکز مبادلات انرژی  نفت و گاز بی اروپا و آسیا، مرکز  تبدیل خواهد بود؛ چرا که ایران دارای ذخایرنفتی بالای 150 میلیارد بشکه نفت و در اختیار داشتن 33.6 تا 33.7 تریلیون مترمکعب  گاز در ردیف اول تا سوم بین  کشورهای دارای منابع انرژی جهان است و اهمیت آن روز به روز افزایش می‌یابد، اما این تمرکز به حامی بزرگی نیاز دارد تا بتواند به برنامه‌ها خود  در زمان مناسب دست یابد، یکی از ابزار پشتیبانی از این صنعت، تامین مالی است  تا بتواند با کمک سرمایه بومی و داخلی به  اهداف خود برسد. بانک تجارت برای حضور در صنعت نفت ایران ، سه وجه را در نظر گرفت.
 
نخست تسهیلات خرد برای پروژه های کوچک اما تاثیرگذار
 
در بخش تسهیلات یکی از مسائلی که در سال های اخیر مغفول مانده موضوع صنایع پایین دستی هستند. عملیات اجرائی در صنعت نفت، معمولاً  به بالادست و پایین دست تقسیم می شوند که در عمل همیشه در بخش عملیات پائین دستی قرار می‌گیرد و برای اینکه این صنعت در داخل و خارج بتواند شکوفا شود باید بتوان تامین مالی بخش  عملیاتی را به درستی انجام  داد .
 
دوم حضور در تامین مالی مگاپروژه‌ها ( بر اساس راهنمای مدیریت مگاپروژه آکسفورد ، به پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در مقیاس بسیار بزرگ که بی از یک میلیارد دلار نیاز مالی داشته باشد را مگاپروژه می‌گویند)
 
بانک تجارت با استفاده از ابزارهای تامین مالی اسلامی، تشکیل صندوق از طریق سپرده گذاری با بانک مرکزی و بانکها ، ایجاد صندوق ارزی و ریالی برای جذب منابع از بازار پول ، انتشار اوراق و استفاده از بازار سرمایه و ظرفیت های خصوصی سازی در تحقق مگاپروژه ها نقش آفرینی کرده که بسیار هم مفید بوده است. 
 
و سوم خدمات بین المللی است.  
 
بانک تجارت در کشورهای  فرانسه، تاجیکستان ف آلمان، انگلیس، بلاروس شعب فعال داشته که در خدمت صنعت نفت و گاز ایران بوده و خدمات ارزی در غالب قوانین بین المللی انجام می‌دهد. 
 
علاوه بر این بانک تجارت با بانک های یورپیش ایرانیش، پرشیا اینترنشنال لندن و تریدکاپیتال بلاروس دارای سهام مشترک است. 
 
بنابراین بانک تجارت با داشتن چنین فضایی چندین قرار داد فاینانس، ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در پروژه های بزرگ ملی صنعت و عمران کشور تلاش کرده و کمک شایانی به اقتصاد کلان ایران کرده است. 
 
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: