کد خبر: ۱۶۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
دلار معاملات دیروز را در محیطی آرام پی گرفت و توانست به چهارمین صعود متوالی خود دست یابد. شاخص ارزی کشور که از چهارشنبه هفته قبل قدم در مسیر افزایشی گذاشته بود، در جریان معاملات دیروز 60 تومان ارتفاع گرفت و به نرخ 11 هزار و530 تومانی رسید. 

برخی از فعالان بازار عبور دلار از سطح مقاومتی مزبور را دشوار ارزیابی می‌کردند؛ اما سرانجام دلار با رشد 5/ 0 درصدی دیروز توانست این سطح مقاومتی را پشت سر بگذارد و به بالاترین مقدار از بیستم شهریور برسد. 

حرکت روی ریل تقاضای تجاری و افت حساسیت به عوامل غیرتجاری، رشدهای متعادلی را برای دلار رقم زده است. بسیاری معتقدند که تکرار الگوی سنتی رشد تقاضای تجاری ارز در فصل پاییز در کنار محدودیت‌های پیش روی درآمدهای نفتی دولت همچنان عامل حمایت از دلار در سطوح فعلی به شمار می‌رود.

حمایت دلار از فلز زرد
بازار سکه دیروز همراستا با بازار داخلی ارز به صعودهای ملایم خود ادامه داد. فلز گرانبهای داخلی که از اواخر هفته گذشته تحت فشار افت قیمت‌های جهانی قرار گرفته است، همسو با رشدهای آرام در بازار ارز پیش می‌رود.

 دیروز قیمت هر سکه طرح جدید در دومین صعود متوالی خود 15 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 35 هزار تومان رسید. هر چند سکه همبستگی بالای خود را با دلار حفظ کرده اما طی هفته‌های اخیر شاهد ایجاد خلل‌های موقت اونس در رابطه دلار و سکه بودیم.

 اونس جهانی طلا که در هفته گذشته در قیمت‌های 1530 دلار معامله می‌شد با دریافت سیگنال‌های مثبت از چین و آمریکا، آمارهای قوی از حوزه یورو و همچنین انتشار گزارش‌هایی از کاهش تنش میان عربستان و یمن در روز گذشته ریزش معنادار را تجربه کرد و سکه را زیر فشار گذاشت.


خروج سرمایه‌ها از پناهگاه‌های امن

بهای طلای با افت یک درصدی دیروز به کمترین سطح در 7 هفته اخیر سقوط کرد. فروکش نگرانی‌ها از تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا، خیز دوباره شاخص دلار و گزارش‌هایی مبنی‌بر آتش‌بس احتمالی یمن و عربستان تاثیر خود را بر کاهش تقاضای دارایی‌های امنی چون طلا گذاشت. تکذیب خبر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی توسط دولت ترامپ از عوامل افت طلا بود. در همین راستا، مذاکره‌کننده ارشد چین قرار است برای آغاز دور جدید گفت‌وگوها  دهم اکتبر راهی آمریکا شود. 

در این میان شروع تعطیلات ملی چین از روز سه‌شنبه هم در فشار عرضه دیروز در بازار جهانی موثر بود. آمار بهتر از انتظار منطقه یورو با کاهش نرخ بیکاری به کمترین سطح در ۱۱ سال اخیر (۴/ ۷درصد)، اشتغال قوی در آلمان و رشد مطلوب اقتصادی در انگلیس از شدت نگرانی‌ها کاست و به افت طلا انجامید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: