کد خبر: ۱۶۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
پس از اصلاح کمتر از ۱۸۰۰ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران در روز یکشنبه، شاخص کل دیروز با چرخشی قدرتمند باز هم به مدار صعودی برگشت و رشد ۶۴۵۵ واحدی را تجربه کرد.
دنیای اقتصاد : پس از اصلاح کمتر از ۱۸۰۰ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران در روز یکشنبه، شاخص کل دیروز با چرخشی قدرتمند باز هم به مدار صعودی برگشت و رشد ۶۴۵۵ واحدی را تجربه کرد. 

در همین حال شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به سطوح بی‌سابقه‌ای هستیم. به شکلی که روز یکشنبه رکورد بیشترین ارزش معاملات خرد روزانه شکسته شد و دیروز هم ارزش معاملات خرد بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود. به نظر می‌رسد گزارش‌های عملکرد شهریورماه شرکت‌های بورسی به مذاق معامله‌گران این بازار خوش آمده و باعث اقبال بیش از پیش سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سهام شده است.

روز گذشته در حالی ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات اوراق و بلوک) حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از رکورد تاریخی آن کمتر بود که حدود ۴۳۴ میلیارد تومان از پول‌های معامله‌گران در صف‌های سنگین خرید برخی از سهم‌ها بود. به‌نظر می‌رسد قوای اصلی رشدهای اخیر در قیمت سهام به‌واسطه حضور پر رنگ سرمایه‌گذاران در این بازار باشد. روز گذشته نیز این روند تا جایی ادامه یافت که شاخص کل بورس تهران بیش از ۲ درصد و نماگر هموزن ( با اثرپذیری یکسان از نمادها) نیز حدود ۲/ ۲ درصد رشد یافت. روز گذشته اغلب نمادهای بورس تهران با افزایش قیمت همراه شدند؛ به‌طوری‌که از ۴۰ صنعت معامله شده در روز گذشته تنها ۳ صنعت تک نماد با افت مواجه شدند.

روز گذشته ترکیب حامیان اصلی شاخص کل تا حدی عوض شد؛ به‌طوری‌که فلزات اساسی و پالایشی‌ها سهم کمتری نسبت به شیمیایی‌ها و دیگر شرکت‌های بزرگ غیر کالایی بورس تهران داشتند. فلزی‌ها دیروز رشد ۸/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. همچنین طبق اخبار و شایعات منتشر شده، جدیدترین شرکت بازار سهام یک شرکت فولادی خواهد بود. طبق برخی از شایعات پیچیده شده در بازار، در صورتی که شرکت فولاد سپید فراب کویر تا روز چهارشنبه مدارک خود را تکمیل کند، بالاخره در این روز شاهد عرضه سهام خود در بازار سهام خواهد بود تا طلسم این عرضه اولیه بعد از مدت‌ها شکسته شود.

از سوی دیگر بانک‌ها در معاملات دوشنبه برای چهارمین روز متوالی تجربه‌گر رشد متوسط قیمت‌ها بودند؛ به‌طوری‌که شاخص این صنعت افزایشی بالغ‌بر ۶/ ۲ درصد داشت. در همین حال بانک‌ها دومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات بودند تا شاهد اقبال روز افزون بورس‌بازان به این نمادها باشیم. 

به نظر می‌رسد بهانه‌های غیربنیادی مانند جاماندگی قیمت سهم از رشدهای اخیر یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موتور محرکه سهام بانک‌ها در روزهای اخیر بوده است. به‌طوری‌که «وبصادر» و «وتجارت» که مدت‌ها در محدوده ۴۰ تومانی بودند از ابتدای شهریور با بهانه‌هایی مانند جاماندگی از دیگر سهم‌ها به ترتیب ۵۱ و ۳۴ درصد رشد قیمتی داشته‌اند. 

در همین راستا می‌توان به «وپارس» اشاره کرد که از هنگام به گوش رسیدن شایعه تجدید ارزیابی و بعد از آن ثبت آگهی افزایش سرمایه تا روز گذشته در کمتر از یک ماه بیش از ۳۵ درصد بازدهی داشته است. چنین شایعاتی موجب رشدهای بالا در دیگر سهام بانکی مثل «دی» و «وپاسار» نیز شده است.

دارویی‌ها نیز روز گذشته رشد ۴/ ۴ درصدی را تجربه کردند تا برای هشتمین روز پیاپی در مدار رشد به پیشتازی خود ادامه دهند. شاخص صنعت دارو از ابتدای سال جاری تا کنون رشدی بالغ‌بر ۲۳۲ درصد را به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد صف نشینی مجدد در نمادهای دارویی بیش از هر چیزی تحت تاثیر شفاف‌سازی «دابور» تحت عنوان خارج سازی طرح افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و جایگزینی آن با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌های زیر مجموعه باشد. در همین راستا روز گذشته اغلب نمادهای دارویی شاهد تقاضاهای سنگین در سقف قیمتی مجاز روزانه بودند؛ به‌طوری‌که «دپارس» با تقاضایی به ارزش ۳۶ میلیارد تومان در صدر فهرست نمادها با بیشترین تقاضا قرار گرفت.

در آخرین روز مجاز برای انتشار گزارش‌های عملکرد شهریور دو شرکت دارویی نیز از عملکرد خود رونمایی کردند. داروسازی جابر ابن حیان که در مرداد فروش ۲۶ میلیارد تومانی داشته است طی ماه گذشته با رشد بیش از ۳۶ درصدی مبلغ فروش خود را به ۳۵ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان رسانده است. دیگر شرکت داروسازی که یکشنبه از عملکرد خود در آخرین ماه نیمه نخست سال پرده‌برداری کرد، ایران دارو بود. درآمد «دیران» در شهریور تغییر چندانی نسبت به ماه قبل از آن نداشته است و با فروش ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومانی در این ماه، درآمد عملیاتی این شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال به حدود ۵۶ میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان رسیده است.

لاستیکی‌ها پس از ۶ جلسه معاملاتی با رشدهای بالا روز یکشنبه بالاخره وارد فضای منفی شدند، این فضا روز گذشته نیز ادامه یافت. تا جایی که از ۷ شرکت بورسی لاستیک‌ساز، ۴ شرکت با افت ارزش بازار مواجه شدند. نزول قیمت سهام لاستیکی در نیمه دوم بازار تشدید شد تا جایی که در پایان ساعت کاری بورس تهران به‌جز «پکویر» بقیه نمادها در سطوح قیمتی پایین‌تری نسبت به یکشنبه معامله می‌شدند. با این حال شاخص صنعت لاستیک و پلاستیک در روز گذشته رشد ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این رشد در پی افزایش ۵ درصدی ارزش بازار کویر تایر رخ داده باشد. «پکویر» که یکشنبه عملکرد شهریور خود را گزارش کرد، خبر از رشد ۶۹ درصدی درآمد در این ماه داد. به این ترتیب با فروش ۶۹ میلیارد و ۸۱۴ میلیون تومانی کویر تایر در شهریورماه، درآمد این شرکت در نیمه نخست سال به ۳۱۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان رسیده است.

شیمیایی‌ها نیز به‌واسطه گزارش‌های شهریورماه خود بار دیگر مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که در روز گذشته از ۷ نمادی که بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران را داشتند ۴ نماد متعلق به پتروشیمی‌ها بود. نماگر این صنعت طی معاملات روز گذشته رشدی بالغ‌بر ۴/ ۱ درصد را تجربه کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: