کد خبر: ۱۶۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 28 September 2019
دنیای اقتصاد : رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل یک اداره مجزا برای ارتباط مستقیم فعالان مناطق آزاد با بانک مرکزی خبر داد. به گفته وی، به زودی اداره مناطق آزاد در واحد ارزی ایجاد خواهد شد. 

عبدالناصر همتی که به ‌منظور بررسی مسائل ارزی و ریالی واحدهای تولیدی و تجاری مناطق آزاد تجاری-صنعتی به منطقه آزاد کیش سفر کرد، درپایان سفرش به فعالان اقتصادی مناطق آزاد ۳ وعده مشخص داد. نخستین وعده، ایجاد یک متولی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد در بانک مرکزی تحت یک اداره در واحد ارزی است. همچنین طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، قرار است یک سامانه ارزی در دبیرخانه شورای مناطق آزاد راه‌اندازی شود تا تخصیص ارز برای تجار مناطق آزاد، بدون دخالت وزارت صمت و توسط دبیرخانه مناطق آزاد صورت گیرد. وعده سوم همتی، تلاش برای کاهش سرمایه اولیه آف‌شور بانک و تسهیل تاسیس این بانک‌ها و بردن این طرح به شورای پول و اعتبار است.

اتصال ارزی مناطق آزاد به بانک مرکزی
عبدالناصر همتی با اعلام آمادگی بانک مرکزی برای رفع موانع موجود و اتمام پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد، از تخصیص منابع ارزی به این مناطق خبرداد و گفت: مناطق آزاد در بانک مرکزی متولی ندارند که به زودی در واحد ارزی، اداره مناطق آزاد ایجاد می‌شود تا فعالان این مناطق برای رفع مشکلات خود به‌طور مستقیم با این اداره درتماس باشند.  او همچنین از راه‌اندازی سامانه ارزی در دبیرخانه شورای مناطق آزاد خبرداد و افزود: صادرکنندگانی که تامین ارز کرده‌اند نباید از طریق وزارت صمت درصف دریافت ارز دولتی بمانند و می‌توانند از طریق این سامانه ارز مورد نیاز مواد اولیه خود را تامین کنند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: چالش‌های اقتصادی مناطق آزاد را درجلسه هیات دولت مطرح می‌کنم و مسائل مختلف را به مسوولان مربوطه منتقل خواهم کرد. همتی به تسهیل خدمات بانکی برای فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: تاکنون بانک‌ها پروانه‌های صادره مناطق آزاد را مبنای اعطای تسهیلات نمی‌دانستند که بانک مرکزی از بانک‌ها می‌خواهد به این پروانه‌ها توجه کنند و مبنای ارائه خدمات بانکی قراردهند. او درباره تصمیمات کلان بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در شرایط جنگ اقتصادی چاره‌ای جز اولویت‌بندی مسائل اقتصادی ندارد.

رابطه بازدید از پروژه‌ها با سیاست پولی
رئیس کل بانک مرکزی درپاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه «بازدیدهای رئیس کل از پروژه‌های اقتصادی چگونه با وظیفه بانک مرکزی درمدیریت پایه پولی و سیاست‌گذاری پولی سازگار است؟» توضیح داد: در این بازدید‌ها شرایط واحدهای تولیدی بررسی می‌شود، درهمین بازدید از واحدهای صنعتی کیش، مشکلاتی بیان شد که جدی است. به‌عنوان مثال یکی از این واحدها قطعات مربوط به دیالیز را تولید می‌کند و صادرات خوبی هم دارد اما کالای مشابه همین واحد با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: در بازدید از بخش صنایع چوب مشکلات ترانزیت کالاها بین مناطق آزاد مطرح شد، تمام مسائل قابل حل است و به‌عنوان عضوی از دولت این موارد را پیگیری و به نهادهای مسوول انتقال می‌دهم. همتی با بیان اینکه حمایت از تولیدات ایرانی اولویت ماست و تفاوتی ندارد که تولید داخلی در مناطق آزاد باشد یا سرزمین اصلی، متذکر شد: کمک به تامین مواد اولیه و تسهیل در نحوه انتقال کالا بین مناطق آزاد به شرط رونق برای کمک به تولید کشور از تصمیمات ما در این سفر است. گفته می‌شود در مناطق آزاد ۲۵ هزار واحد تجاری و ۱۰۰ هزار نفر اشتغال دارند که بهتراست با ظرفیت بیشتری کار کنند. به گفته همتی مقرر شد یک سامانه ارزی در دبیرخانه شورای مناطق آزاد راه‌اندازی شود، به‌طوری‌که تخصیص ارز به تجار مناطق آزاد که خودشان ارزآوری هم داشته‌اند، بدون مراجعه به صمت و با سهولت بیشتری توسط دبیرخانه شورای مناطق آزاد انجام شود.  وی ادامه داد: مدیرعامل منطقه آزاد کیش صادرات سال گذشته این منطقه را ۳۲۰ میلیون دلاراعلام کرده و پیشنهاد داد تا همین ارز صرف گره‌گشایی از واحدهای تولیدی برای واردات مواد اولیه و مشکلات تجار هزینه شود که بانک مرکزی هم با آن موافقت کرد.

زمان نامعلوم آغاز به‌کار بازار متشکل
همتی درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: زمان دقیق آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی را نمی‌توانم بگویم، پس از آتش‌سوزی واحد آماده، درحال نقل و انتقال به واحد جدیدی هستیم که یکبار دیگر باید تجهیز شود، به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی با جدیت آغاز به کار بازار متشکل ارزی را پیگیری می‌کنم.  او درمورد ارز دیجیتالی گفت: مناطق آزاد محل خوبی برای تولید ارز دیجیتالی است که تولید‌کنندگان می‌توانند با اخذ مجوز از وزارت صمت و هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز، کار خود را آغاز کنند. همتی افزود: خرید و فروش ارز دیجیتالی در داخل کشور ممنوع است، اما فردی که این ارز را تولید کرده یعنی به منابع ارزی دیجیتالی دست پیدا کرده، می‌تواند ارز دیجیتالی تولیدی را یا به ارز کاغذی تبدیل یا به‌صورت مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران به کشور وارد کند.

کاهش سرمایه اولیه آف‌شور بانک
همتی در پاسخ به خواسته فعالان کیش مبنی برکاهش سرمایه اولیه تاسیس آف‌شور بانک‌ها درجزیره کیش متذکر شد: سرمایه ۱۰۰ میلیون یورو برای این بانک‌ها بالاست و پیشنهاد کاهش سرمایه آف‌شور بانک را به شورای پول و اعتبار می‌برم. رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: آف‌شوربه واحد بانکی در یک مرکز مالی بین‌المللی گفته می‌شود که مالکیت آن متعلق به یک بانک غیر مقیم است، عملیات بانکی توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیراز سرزمین اصلی و با پول خارجی انجام می‌شود. همتی با بیان اینکه رئیس‌جمهور برشرط ورود سرمایه خارجی برای بهره مندی از آف‌شوربانک تاکید دارند، ادامه داد: در دوره قبلی، شورای پول و اعتبار سرمایه اولیه آف‌شورها را ۱۰۰ میلیون یورو تعیین کرده است که رقم زیادی است و هیچ سرمایه‌گذار خارجی این سرمایه را برای آف‌شورصرف نمی‌کند، درحالی‌که هنوز سرمایه برخی از بانک‌های سرزمین اصلی ۴۰۰ میلیارد تومان است چگونه سرمایه آف‌شورها یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان باشد.  او افزود: کاهش سرمایه اولیه آف‌شوربانک را در دستور کار شورای پول و اعتبار قرارمی دهیم تا مناطق آزاد بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

میزان تزریق دلار ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همتی در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت کشور در شرایط تحریم گفت: خوشبختانه دشمنان به هدف اصلی خود یعنی فروپاشی اقتصادی کشور نرسیدند. وی افزود: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط و رشد و توسعه اقتصادی فراهم شده است. همتی تصریح کرد: در نیمه اول سال تاکنون به‌رغم کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که از این میزان حدود ۱۱ میلیارد آن مربوط به صادرات غیرنفتی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از این میزان حدود ۸ میلیارد نیز برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده است. همتی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه بر اثر تحریم گفت: بانک مرکزی به دنبال ثبات و برنامه‌ریزی برای افزایش رفاه مردم است.همتی ادامه داد: با توجه به حساسیت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: