کد خبر: ۱۶۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 23 September 2019
بانکداری ایرانی ـ مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت معتقد است: کاهش شعبه ها در این بانک به نفع بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال است.
 بانکداری ایرانی  ـ مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت معتقد است: کاهش شعبه ها در این بانک به نفع بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال است. 
 
به گزارش بانکداری ایرانی ـ  ؛ مرتضی ترک تبریزی در این باره گفت: اگر شعبه‌های خود را کاهش دهیم؛ نفع بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال آن جایی به ما می‌رسد که شعبه را کم می‌کنیم؛ چراکه ما کلی هزینه برای موبایل، سوییچ، کربنکینگ و IPG می‌کنیم ولی اگر شعبه را کاهش ندهیم، هزینه‌های خیلی زیادی را با خود حمل می‌کنیم درحالی‌که به این تعداد شعبه نیز نیاز نداریم، در نتیجه می‌توانیم شعبه‌های خود را کاهش دهیم و در عوض در بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد ما به موضوع‌ها تک بعدی نگاه می‌کنیم، مثالی می‌زند و می گوید: برای مثال بخش مالی بانک، وقتی می‌بیند که چند صد میلیون برای یک نسخه هزینه شده است، احساس می‌کند که آن هزینه اضافی بوده ولی نگاه نمی‌کند که چه فایده‌ای برای بانک داشته است. 
 
ترک تبریزی ادامه داد: درواقع ما باید حساب کنیم که فایده و امکاناتی که به ما می‌دهد چه چیزی بوده است. امکاناتی که برای مثال از طریق آن می‌توانیم به مشتری بگوییم برای انجام بسیاری از کارهای بانکی‌اش دیگر نیازی به رفتن به شعبه نیست؛ درنتیجه این‌گونه بانک می‌تواند تعداد شعب خود را کاهش دهد و هزینه و سرمایه‌گذاری که کرده، در این نقطه مرتفع می‌شود.
 
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در بخش دیگری از سخنانش درباره ویرایش جدید سوئیچ شتاب، موصوف به شتاب هفت در بانک ملت گفت: سال ۱۳۹۵ بود که تست‌های نهایی پروژه شتاب ۷ در بانک ملت انجام ‌شد. تقریبا هفت ماه زمان و انرژی در بانک ملت صرف پیاده‌سازی نسخه هفت شتاب شد. چهار هزار نفر/ ساعت از شرکت به پرداخت ملت و ۴۸۰۰ نفر/ ساعت از شرکت بهسازان ملت در این مدت در این پروژه همکاری داشتند. 
 
وی در ادامه به مشکلات و چالش های اجرای برنامه شتاب هفت هم اشاره کرد و گفت: چون بانک ملت اولین بانک بزرگ با تراکنش‌های میلیونی بود که «شتاب هفت» را پیاده‌سازی می‌کرد، برخی از اشکالات سرویس‌های شتاب ۷ در روزهای آزمایش مشخص و جهت اصلاح دستخوش تغییرات می‌شد و حتی در طول هفت ماه پس از پیاده‌سازی سوئیچ بانک ملت چندین بار دچار مشکل شد و چون پیاده‌سازی شتاب هفت یک تغییر زیرساختی و اساسی بود، لذا روی پایدار بودن سوییچ بانک و تاثیرات آن حساسیت ویژه‌ای وجود داشت.
 
وی افزود: با اینکه در آن چند ماه ما با مشکلات متعددی روبه‌رو شدیم ولی نکته مهم این است که برای انجام کارهای بزرگ این مسائل گریزناپذیر است و باید کمک کنیم تا برنامه‌های حاکمیت پیش رود. البته سعی می‌کردیم در روزهایی تست‌ها را انجام دهیم که تعداد تراکنش‌ها کمتر باشد ولی در همان روزهای کم تراکنش نیز مسائلی به وجود می‌آمد. زمان زیادی طول کشید تا شتاب هفت پیاده‌سازی شود ولی در حال حاضر پروژه شتاب هفت با موفقیت در بانک ملت انجام شده و از سال ۱۳۹۵ عملیاتی شده و هیچ فعالیتی از آن باقی نمانده است. بانک ملت تاکنون چند صد میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده و هم اکنون حدود ۸۵ درصد بانک‌های کشور از نسخه هفت شتاب استفاده می‌کنند.
 
به عقیده ترک‌تبریزی، باید کمک کرد تا بانک‌ها در حوزه کارمزد بیشتر منتفع شوند تا بتوانند در پروژه‌هایی مانند این موضوع هزینه و سرمایه‌گذاری کنند چراکه این نوع از پروژه‌ها باعث افزایش سرعت، چابکی و البته قابلیت کم کردن شعب می‌شوند.
 
او به همراه‌بانک بانک‌ها نیز در این خصوص اشاره می‌کند: برای مثال سرمایه‌گذاری که بانک‌ها روی همراه‌بانک‌ها کردند، باعث شد تا روزانه چند میلیون تراکنش توسط آنها انجام شود و درنتیجه تعدد رفتن به شعبه و ورود به درگاه‌های دیگر را کمتر کرده‌ و مردم در آن واحد با تلفن همراه خود کارهای بانکی‌شان را نیز انجام می‌دهند. درواقع می‌خواهم بگویم که این نوع هزینه‌کردها که به‌واقع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات است، کمک می‌کنند تا هزینه‌های ما در قسمت‌های دیگر کمتر شود. 
لیلا فریادرس
برچسب ها: بانک ملت ، شتاب هفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: