کد خبر: ۱۶۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - 19 September 2019
طلا یکی از گران‌قیمت‌ترین فلزات در طول تاریخ به‌شمار می‌آید و همواره از طلا برای پشتیبانی پول و در سیستمی تحت‌عنوان پایه طلا استفاده می‌شد که در این سیستم، یک واحد از پول رایج، معادل مقدار معینی طلا بود. بسیاری از دولت‌های دنیا توانسته‌اند با بهره‌گیری از صنعت طلاسازی، درآمدهای هنگفتی را به کشور خود سرازیر کنند و علاوه‌بر درآمدزایی، سطح اشتغال را در این صنعت و در کشور خود افزایش دهند.

بنابراین ساخت مصنوعات طلا، نیازمند برنامه‌ریزی استراتژیک است تا با بهره‌گیری از امکانات موجود، حضور پررنگی در اقتصاد شهرها و کشورمان داشته باشد. طبق آمار سازمان بین‌المللی طلا و جواهر، ایران در زمره بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده طلا در جهان است که این جایگاه نشان از اهمیت بازار داخلی این محصول دارد و از آنجا که طلا، یکی از کالاهای استراتژیک در هر کشوری قلمداد می‌شود، سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند باعث تعیین موقعیت استراتژیک مناسب در میان سایر کشورهای منطقه و جهان شود.

 ایران با توجه به دارا بودن منابع غنی طلا، تنها ۴ درصد سهم بازار جهانی این صنعت ارزشمند را در اختیار دارد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای توسعه این صنعت، چند فاکتور از سوی سیاست‌گذاران و صاحبان این صنعت در دستور کار قرار گیرد و در قالب یک استراتژی تدوین شود. فاکتور ارزش‌افزوده یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه ارزش‌افزوده این صنعت بسیار بالاست، اما جایگاه مناسبی را در میان سایر صنایع ندارد. اگر در تدوین استراتژی‌ها این فاکتور بیشتر مورد توجه قرار گیرد، می‌توان جایگاه این صنعت را بیش از پیش افزایش داد و درآمدهای اقتصادی چشمگیری را در این صنعت حاصل کرد. فاکتور توجه به سلیقه و دیدگاه‌های مشتری در طراحی و ساخت مصنوعات طلا، در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

 این عامل که در این صنعت بیش از هر صنعت دیگری نمود دارد، در این صنعت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. تولیدکنندگان بزرگ دنیا در این صنعت بیش از هر چیزی به سلیقه مشتری توجه دارند و برای جلب‌نظر مشتری هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند. یکی از تهدیدات جدی مطرح در این صنعت، تغییرات سریع فناوری است که در تدوین استراتژی برای این صنعت باید مدنظر باشد. خوشبختانه از دهه ۸۰ این موضوع در صنعت طلای کشور نیز مورد توجه قرار گرفت. 

کشورهایی که به صنعت مصنوعات طلا توجه ویژه دارند، همواره سعی در خلق روش‌های نوین در تولید دارند؛ زیرا هر چه ظرافت کار بیشتر باشد، می‌تواند نظر مشتری را بیشتر به خود جلب کند و فروش محصولات را افزایش دهد. آخرین فاکتور مهم و تاثیرگذار در تدوین استراتژی برای صنعت مصنوعات طلا، فاکتور تقاضای خوب در داخل ایران از این محصول است زیرا شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور، به‌گونه‌ای است که نه‌تنها مصنوعات طلا، یک محصول زینتی هستند بلکه به‌عنوان سرمایه‌گذاری و یک کالا با نقدشوندگی بالا، به آن توجه می‌شود. 

این عوامل از جمله فاکتورهایی هستند که باید برای تدوین برنامه استراتژیک و برنامه کلان این صنعت موردتوجه متولیان قرار گیرند. مسوولان با ارائه یک برنامه استراتژیک مناسب و توجه بیشتر به این صنعت می‌توانند زمینه رشد این صنعت را فراهم کنند و سهم ارزش‌افزوده به‌دست آمده در این صنعت نسبت به سایر صنایع موجود را افزایش دهند. سهم بیشتری از بازار جهانی را به‌دست آورند و زمینه‌ساز رشد اقتصادی در کشور شوند.   

دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته ۹ و ۱۰ مهر ماه امسال به ابتکار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود و بررسی چالش‌های فلزات غیرآهنی یکی از محورهای مورد بحث در این همایش خواهد بود. در این همایش قرار است تمرکز روی تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: