کد خبر: ۱۶۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 11 September 2019
بانکداری ایرانی ـ رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، آشپزخانه داران، کباب و حلیم پزان مشهد گفت: آشپزخانه ها و رستورانهای فعال در این کلانشهر طی ماههای محرم و صفر در توزیع اقلام نذری میان عزادارن حسینی مشارکت فعال دارند.

حسن امیریان روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: رستورانداران، آشپزخانه داران مشهدی در قالب مشارکت در توزیع نذورات به ویژه در طول دهه نخست محرم و دهه پایانی ماه صفر اقدام به توزیع شله یا چلوخورش قیمه رایگان در میان سوگواران حسینی و هیاتهای عزاداری می کنند.

وی طبخ و توزیع "شله مشهدی" را در دهه نخست محرم امسال رکوردار اقلام نذری در مشهد اعلام و بیان کرد: عمده "شله" طبخ و توزیع شده در سطح این کلانشهر طی همین مدت توسط آشپزخانه داران زیر پوشش اتحادیه صنف رستورانداران، آشپزخانه داران، کباب و حلیم پزان مشهد صورت گرفته است.  

رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، آشپزخانه داران، کباب و حلیم پزان مشهد ادامه داد: طی دهه نخست ماه محرم امسال از هر ۱۰ آشپرخانه زیر پوشش این صنف هشت آشپزخانه اقدام به طبخ شله و توزیع آن به صورت نذری بین سوگواران حسینی به ویژه موسسات خیریه کرده اند.  

وی همچنین گفت: "شله مشهدی" به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و هر ساله زائرانی از اقصی نقاط ایران و حتی دیگر کشورهای جهان برای صرف آن به مشهد سفر می کنند.

امیریان افزود: امسال نرخ شله مشهدی با وجود افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران و ۱۰ درصدی هزینه های جاری صنوف در مشهد تغییری نکرده است. هم اینک هر کیلوگرم شله درجه یک به قیمت ۱۶۵ هزار ریال و هر کیلوگرم شله درجه دو به نرخ ۱۵۰ هزار ریال در مشهد فروخته می شود.

وی "چلوخورش قیمه" را از دیگر غذاهای نذری مرسوم در مشهد طی ماههای ایام محرم و صفر ذکر و بیان کرد: در طول دهه نخست محرم امسال شماری از رستورانهای این شهر در ساعاتی مشخص اقدام به توزیع چلوخورش قیمه نذری و توزیع رایگان آن در بین عموم مردم کردند.

رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، آشپزخانه داران، کباب و حلیم پزان مشهد گفت: هر پرس چلوخورش قیمه درجه یک تا سه به قیمت ۱۷۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال در رستورانها و آشپزخانه‌های این شهر به فروش می رسد.  

 ۸۳۸ واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه رستورانداران، آشپزخانه داران، کباب و حلیم پزان مشهد در سطح این کلانشهر سه و نیمی میلیون نفری فعالیت دارند. ۴۰۰ واحد از این تعداد را آشپزخانه‌ها تشکیل می دهند.
برچسب ها: مشهد ، محرم ، صفر ، نذری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: