کد خبر: ۱۶۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 11 September 2019
بانکداری ایرانی ـ  هند و نپال اولین خط لوله انتقال نفت در جنوب آسیا را افتتاح کردند. این خط لوله، نفت خام را از هند به نپال که محصور در خشکی است انتقال می دهد.

نشریه " تایمز او ایندیا" روز چهارشنبه نوشت: نارندرا مودی نخست وزیر هند اعلام کرد که دهلی نو و کاتماندو برای اولین بار در جنوب آسیا، اولین پروژه خط لوله انتقال نفت خام را به پایان رسانده اند.

نخست وزیر هند پس از افتتاح این پروژه  گفت: این خط لوله گاز نشان دهنده روابط نزدیک هند و نپال است. این پروژه به به تامین امنیت انرژی منطقه کمک می کند و هزینه انتقال انرژی را به شدت کاهش می دهد.

این خط لوله گاز به به طول ۶۹ کیلومتر ظرف ۱۵ ماه توسط هند ساخته شده است. با تکمیل این پروژه سوخت از پالایشگاه "بارونی" هند به شهر "املخ گنج" در نپال منتقل خواهد شد. نپال قصد دارد این خط لوله نفت را که روز گذشته افتتاح شد تا مناطق شمال غربی خود گسترش دهد.

این درحالی است که شرکت ملی نفت نپال روز چهارشنبه اعلام کرد که قیمت بنزین و گازوئیل را تا ۲ روپیه نپالی در هر لیتر کاهش می دهد.

این پروژه با توجه به نفوذ چند سال اخیر چین در نپال اهمیت پیدا می کند. در دهه های گذشته هند در نپال نفوذ گسترده ای داشت. دو کشور دارای مرزهای باز تجاری و ادیان و آداب و رسوم مشترک می باشند. اما در چند سال گذشته، چین سرمایه گذاری های خود را در نپال دو برابر کرده است و قصد دارد تا  از زیرساخت های گسترده  و دست  نخورده نپال  برای ساخت  نیروگاه های برق آبی استفاده کند که این امر تجارت بین دو کشور را افزایش داده است.

سرمایه گذاران چینی تاکنون چندین  جاده، بیمارستان ، دانشگاه و سایر  پروژه ها را در نپال تکمیل کرده ند و برنامه هایی برای راه اندازی خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق در این کشور مطرح کرده اند. در شهر پخارا نیز چین در حال ساخت یک فرودگاه بین المللی است. دیدارهای وزرای دولتی نپال و چین در دو سال گذشته افزایش یافته است و بورس های  تحصیلی و مبادلات با چین فرصت های جدیدی برای جوانان نپالی ایجاد کرده است.

نپال که کشوری فقیر در حاشیه رشته کوه هیمالیا است در سال 2006 شاهد پایان جنگ داخلی خشونت آمیز یک دهه‌ای بود که به 240 سال حکومت سلطنتی هندوها در این کشور پایان داد و آن را تبدیل به جمهوری کرد.
برچسب ها: نفت ، هند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: