کد خبر: ۱۶۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 11 September 2019
دنیای اقتصاد : در حالی که انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی معتبر دنیا در واکنش به انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف، سیاست‌های پولی انبساطی‌تری را به اجرا درآورند. قیمت طلا ظرف هفته جاری به کانال ۱۴۰۰ دلاری عقب‌نشینی کرد. قیمت هر اونس از این فلز گرانبها دیروز تا کف ۱۴۸۷ دلاری افول کرد و از آنجا که این سطح خط حمایتی برای طلا محسوب می‌شود پس از برخورد به آن روند صعودی خود را از سر گرفت؛ با این حال نتوانست پیشرفت چندانی داشته باشد. 

درباره عوامل کاهش قیمت فلز زرد می‌توان به تقویت شاخص دلار آمریکا که با رشد ۱/ ۰ درصدی به ۴/ ۹۸ واحد رسید و افزایش اشتها برای ریسک‌پذیری میان سرمایه‌گذاران اشاره کرد. البته افت طلا کوتاه‌مدت خواهد بود و در بلند‌مدت فاکتورهای بسیاری از قیمت اونس حمایت خواهند کرد. اونس با افت هفتگی ۶۸/ ۰درصدی و افت ماهانه ۷/ ۱ درصدی به زیر کانال ۱۵۰۰ دلاری نزول کرد و تا عصر دیروز تنها توانست تا ۱۴۹۵ دلار پیشروی کند.

ترامپ علیه پاول: او را از کجا پیدا کردم؟
درگیری میان دونالد ترامپ و جرومی پاول، وارد فاز جدیدی شده است. پاول در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد سیاست‌گذاری درخصوص نرخ بهره را متناسب با اقتصاد ایالات‌متحده پیش خواهد برد. او همچنین گفت فرضیه تحت تاثیر کامل بودن بازارهای مالی نسبت به تغییرات نرخ بهره صحیح نیست. منتقدان او معتقد هستند سیاست‌های پولی آمریکا باید مطابق با سیاست‌های پولی انبساطی که از سایر رقبای این کشور در حال اجرای آن هستند، پیش برود. اختلاف عمیق میان رئیس‌جمهوری آمریکا و سکاندار پولی این کشور، حملات این دو نسبت به یکدیگر را علنی‌تر کرده است. پاول در سخنرانی اخیر خود تاکید داشت استقلال بانک مرکزی مهم‌ترین ویژگی این نهاد است و به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد مستقل بودن این نهاد را خدشه‌دار کند. موضوعات سیاسی هیچ جایگاهی در فرآیند تصمیم‌گیری هیات‌مدیره فدرال رزرو ندارد و من هیچ تلاشی برای دخیل کردن سیاست در تصمیم‌های بانک مرکزی را تحمل نخواهم کرد.

او تاکید کرد که فدرال رزرو عمیقا متعهد به تصمیم‌گیری غیر سیاسی و بدون توجه به گرایش‌های حزبی در خدمت شهروندان آمریکایی است. جدال لفظی بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی این کشور اکنون وارد فاز تازه‌ای شده و دو طرف که بر سر نرخ بهره با یکدیگر اختلاف دیدگاه عمیقی دارند، حملات خود به یکدیگر را علنی‌تر کرده‌اند. این اظهارات تند پاول تنها چند ساعت پس از آن بیان شد که دونالد ترامپ در توییتر مجددا به سیاست‌های بانک مرکزی و شخص جی پاول تاخته بود. ترامپ نوشته بود: بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد. آنها خیلی زود آن را افزایش دادند و حالا خیلی دیر به فکر کاهش آن افتاده‌اند. یک سیاست انقباضی بزرگ دیگر به‌درد نمی‌خورد. ترامپ در ادامه در اظهاراتی که بار دیگر اختلافات وی با پاول را شعله‌ور کرد، نوشت: من این جرومی را از کجا پیدا کردم؟!

دادلی: ریسک انتخاب مجدد ترامپ
ماه گذشته بیل دادلی، رئیس سابق شعبه ایالتی منطقه نیویورک فدرال رزرو با حملات شدید خود به ترامپ کارشناسان را شوکه کرد. وی انتخاب مجدد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری در انتخابات سال آینده را یک ریسک بزرگ خوانده بود. اگر چه وی بعدها از این اظهارات خود تا حدودی عقب نشست، اما به‌نظر می‌رسد مدیران بانک مرکزی به هیچ‌وجه حاضر به معامله بر سر استقلال خود نیستند. جرومی پاول که سال گذشته با پایان دوره ریاست جنت یلن بر فدرال رزرو توسط ترامپ به‌عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا انتخاب شد حالا مورد خشم رئیس‌جمهور قرار گرفته است.

قانون واضح است
جرومی پاول در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد قانون درباره مدت ریاست من در سمت رئیس فدرال رزرو واضح و روشن است و قصد دارم دوره ۴ ساله خدمت خود را به‌طور کامل به انجام برسانم و ترامپ نمی‌تواند من را اخراج کند!

استقلال تصمیم‌گیری
پاول در ادامه عنوان کرد؛ بر اساس آمار‌ها و داده‌های اقتصادی وضعیت اقتصاد آمریکا مطلوب است و نمی‌توان بدون دلیل و مدرک درباره آینده نگران بود. ترامپ که افزایش پیاپی نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ را عاملی برای توقف رشد اقتصادی می‌دانست واکنش تندی نسبت به جرومی پاول منعکس و او را تهدید به اخراج از این سمت کرد. این درحالی است که پاول معتقد است قانون در این باره شفاف سخن گفته و بانک مرکزی هیچ‌گاه نباید تصمیمات صرفا سیاسی بگیرد. استقلال بانک مرکزی از دولت درحالی که رئیس این مرکز مهم توسط دولت انتخاب می‌شود کمی عجیب اما واقعی است. بحران سال ۲۰۰۸ و مشکلات آن یکی از عوامل استقلال فدرال رزرو از دولت است به گونه‌ای که آنها از هیچ مقامی دستور نمی‌گیرند و تنها برای تعادل اقتصاد آمریکا تلاش می‌کنند و هیچ نهادی اجازه دخالت در تصمیمات فنی آنها را ندارد.

رشد ضعیف می‌شود
بسیاری از کارشناسان معتقدند اقتصاد آمریکا در ۳ ماه اول امسال با رشد بالایی به جلو حرکت نکرده است. اما فدرال رزرو این موضوع را ناشی از تصمیمات اتخاذ شده در سال ۲۰۱۸ و افزایش مداوم نرخ بهره در این کشور می‌داند و معتقد است هنوز برای پاسخ به این سوال زود است و داده‌های بیشتری از اقتصاد مورد نیاز است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: