کد خبر: ۱۶۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - 09 September 2019

 بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی تاکید کرد که امسال کاشت چغندره پائیزه در هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های فارس، ایلام و کرمانشاه دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدرضا رزاقی، یکشنبه 16 شهریور در جلسه نشست کشت چغندر پائیزه در شیراز گفت: توسعه کاشت چغندرقند پاییزه در دستور کار قراردارد.

رزاقی افزود: امسال تعاونی تولید روستایی، کشت چغندرقند را در سه استان کرمانشاه، ایلام و فارس و در سطحی حدود یک هزار هکتار اجرا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، برای سهولت توسعه چغندرقند کارگروه استانی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، صندوق بیمه و بانک کشاورزی با دبیری اتحادیه استان تشکیل شده و برای مدیریت بهتر کشت و کمک به کشاورزان، اتحادیه تعاونی کشور با برخی کارخانه‌های قند، قرارداد منعقد کرده‌اند.

رزاقی گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید، 1500 شرکت تعاونی‌های تولید در سطح کشور و بیش از 170 شرکت در استان فارس فعال است و  بالغ بر500 هزار بهره بردار بخش کشاورزی عضو این شبکه هستند و 3.3 میلیون هکتار از اراضی کشور در حوزه شرکت های تعاونی قرار دارد.

او با بیان اینکه  66 اتحادیه شهرستانی و استانی در کشور وجود دارد که 10 هزار نفر با تحصیلات کاردانی تا دکترا در این اتحادیه شاغل هستند،  گفت: تشکل‌های تعاونی تولید باید با توجه به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی، برنامه‌های کوتاه مدت و طولانی مدت خود را تنظیم کنند.

رزاقی گفت: در اتحادیه کشور، برنامه ها در چهار محور فنی مهندسی، پایداری و توسعه، مالی و اعتباری  و بازرگانی تنظیم شده است از این رو در سال جاری سه محور اصلی تولید بذر، توسعه تشکل ها و تعاونی ها  و مدیریت کشت در قالب کشت کشاورزی قراردادی یا مشارکتی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست گفت: متقاضیان احداث کارخانه فرآوری چغندرقند  و گوجه فرنگی با تکنولوژی جدید و در مناطق مورد نیاز از تسهیلات با بهره ۱۵ درصد برخوردار می‌ شوند.

محمدمهدی قاسمی افزود: در زنجیره تولید صنایع فرآوری نقش موثری دارند، از این رو در برنامه طولانی مدت "مدیریت کشت چغندر قند وگوجه فرنگی" توسعه کارخانجات با مدیریت کشاورزان و تعاونی‌ها تولید در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی حاکم بر جامعه، گفت: در شرایط موجود تامین امنیت انرژی و کالری جامعه از جمله تولید شکر استحصالی از چغندرقند ضرورت دارد چرا که واردات این محصول، ارز بری را به دنبال دارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه کشت چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره به دلیل صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب در اولویت است،  به افت کمی وکیفی آبهای زیرزمینی اشاره و اضافه کرد: اولین و مهمترین استراتژی جهاد کشاورزی آب محوری است از این رو انتقال کشت بهاره به پاییزه و در رأس آن چغندرقند در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه چغندرقند بهاره در شرایط سنتی ۱۵ هزار متر مکعب و با روش‌های نوین آبیاری ۹ تا ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌کند، از دیگر مزایای کشت چغندر قند پاییزه "گندم بنیان بودن" این محصول زراعی برشمرد و اضافه کرد: کاشت این محصول به اصلاح و بهبود ساختار خاک و همچنین کنترل عوامل خسارت زا کمک می‌کند.

این مقام مسئول همچنین گفت: اگرچه چغندر قند پاییزه عیار پایین تری نسبت به بهاره دارد اما با توجه به تناژ تولید بالاتر این نقصیه برطرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فراهم کردن بستر تولید را وظیفه و مسئولیت این سازمان دانست و افزود: از برنامه کوتاه مدت در توسعه کشت چغندرقند، پیگیری مطالبات سال گذشته چغندرکاران است و اگرچه از ابتدا روش قهری با کارخانه داران برخورد نشد اما در نهایت هر روش ممکن که حق و حقوق کشاورزان را به رسمیت بشناسد، دنبال می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: