کد خبر: ۱۶۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 27 August 2019
بانکداری ایرانی ـ بانک پارسیان از سه سرفصل ترازنامه‌ای از جمله سرفصل سرمایه گذاری در ملک، افزایش دارایی، و هزینه استهلاک نشان داده است که در سه سال گذشته در ملک سرمایه گذاری نکرده‌است.
بانکداری ایرانی ـ    بانک پارسیان از سه سرفصل ترازنامه‌ای از جمله سرفصل سرمایه گذاری در ملک، افزایش دارایی، و هزینه استهلاک نشان داده است که در سه سال گذشته در ملک سرمایه گذاری نکرده‌است. 
 
به گزارش بانکداری ایرانی ، یکی از موضوعاتی که همواره برای بانک ها مطرح بوده مساله  املاک مازاد بانک‌ها است. این مساله به این جهت برای سرمایه‌گذاران ، اقتصاددانان و کارشناسان امور بانکی مهم است که چنانچه این اموال نقدشوندگی لازم را نداشته باشند تبدیل به دارای منجمد شده و می تواند بر اقتصاد کشور تاثیر منفی بگذارد. 
 
به همین منظور از سال 94 فشار بانک مرکزی بر بانکها شدت گرفته و انها باید از دس املاک خود خلاصی پیداکنند. یکی از بانک هایی که در این حوزه اقد امات زیادی انجام داده بانک پارسیان است. 
 
سرمایه‌گذاری در ملک
بر اساس صورت های مالی بانک پارسیان، این بانک در سه سال گذشته هیچ سرمایه گذاری در حوزه مسکن و ملک  وجود نداشته است. 
 
 
 
افزایش معقول دارایی  بانک 
علاوه بر این دارایی بانک در سال 97 تقریبا 40  درصد رشد داشته که این رشد حاصل از رشد سرفصل‌های مربوط به  تسهیلات و مطالبات از بانک ها ، بانک مرکزی و اسناد دریافتنی و غیره بوده و افزایش درآمد مشهود هم کمترین میزان رشد را داشته است البته دارایی مشهود صرفا مشخص کننده نوع دارایی نیست اما گویای ان است که بانک پارسیان در سرمایه گذارای های خود موضوع املاک را رعایت کرده است چرا که سرمایه گذاری در ملک صفر اعلام شده است. 
 
افزایش معقول هزینه استهلاک 
از طرف دیگر  در صورت سود و زیان بانک سرفصلی وجود دارد به نام هزینه استهلاک  که می توان از طریق آن رد دارایی بانک ها را گرفت.
 
بر اساس این گزارش هزینه استهلاک بانک پارسیان در سال 96 بالغ بر  340 میلیارد ریال بوده که در سال 97 به مبلغ 421 میلیارد ریال رسیده که افزایش 23 درصدی داشته است و نکته جالب توجه در این است که در دوسال گذشته برای  کل دارایی منقول بانک که مشمول استهلاک گیری می شود تقریبا یکسان هزینه استهلاک کسر شده است و این نشان دهنده این است  بانک پارسیان در ملک سرمایه گذاری جدیدی نداشته است. 
 
مطالبات معوق  سبب افزایش احتمالی املاک بانک‌ها
علاوه براین  بانک ها به افراد زیادی  اعم از حقیقی و حقوقی  تسهیلات اعطا می کنند و در شرایطی به دلایل مختلف افراد از پرداخت اقساط خود ناتوان می شوند و دستگاه قضایی دستور به توقف اموال  آنها می دهد و بانک ها مجاب هستند به جای طلب خود املاک را طبق احکام صادره قاضی  تصرف کنند و این برای بانک ها عاملی برای افزایش املاک می شود . 
 
این رخداد در برخی مواقع سبب افزایش تعداد املاک بانک ها می شود اما این املاک مازاد تلقی نمی شود یعنی املاکی نیستند که بانک ها سپرده مردم را در ان سرمایه گذاری کرده و در ان گیر کرده باشند بلکه بر اساس  مطالبات افزایش یافته است. 
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: