کد خبر: ۱۶۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - 20 August 2019
رئیس بانک مرکزی از کاهش ۱۸ درصدی نرخ دلار، پیش بینی روند قیمت مسکن در آینده، تجدید نظر در صلاحیت مدیران بانکی درصورت عدم واگذاری املاک مازاد و اعلام اسامی ۷ بدهکار دانه درشت بانکی به سران قوا خبر داد.
رئیس بانک مرکزی از کاهش ۱۸ درصدی نرخ دلار، پیش بینی روند قیمت مسکن در آینده، تجدید نظر در صلاحیت مدیران بانکی درصورت عدم واگذاری املاک مازاد و اعلام اسامی ۷ بدهکار دانه درشت بانکی به سران قوا خبر داد.

عبدالناصر همتی در گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: بعد از شوک ارزی و تورمی که به دلیل تحریم بی سابقه و جنگ اقتصادی تمام عیار رخ داد، اتفاقاتی در اقتصاد رخ داد ولی الان ثبات نسبی حاکم شده است.از سال قبل به دنبال افزایش پشتیبانی از تولید بودیم و سال جاری نیز بصورت جدی رونق تولید را در دستور کار داریم. بانک ها ماهانه 50 هزار میلیارد تومان به تولید تسهیلات می دهند. برنامه بانک مرکزی افزایش سهم بخش مسکن و صنعت از تسهیلات دریافتی بانک ها است.

وی افزود: وظیفه اصلی بانک مرکزی ثبات قیمت ها و حفظ ارزش پول است و اینطور نیست که حمایت از تولید را به عنوان اولین وظیفه در نظر بگیرد.منابع محدود است  این در حالی است که از ابتدای سال 8 هزار میلیارد تومان کمک به سیل زدگان  انجام شده و  تسهیلاتی نیز برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه 50 هزار میلیارد تومان تعهدات قرض الحسنه داریم و نباید گفت بانک ها وام نمی دهند. اگر به بانک ها فشار بیاوریم به سمت بانک مرکزی می روند و این امر فشار بر بانک مرکزی در حالی است که رونق فقط پول نیست و باید علاوه بر اینکه بهره وری افزایش یابد تقاضا برای محصولات نیز رشد کند  و همه اینها جزئی از رونق تولید است.

سیاست جدید بانک مرکزی برای حمایت از تولید/ اجرا از 3 هفته آینده

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ثبات  است و کمک به تولید وظیفه فرعی است ، گفت: طرحی در کمیته نقدینگی در حال بررسی است  که بدون پول تورمی می توانیم به تولید کمک کنیم.براساس این طرح و با حمایت بانک مرکزی و شبکه بانکی، واحدهای تولیدی، نهادهای تولیدی مورد نیاز را با گواهی تضمین بانکی می فروشند. اوراق مذکور قابل فروش در سامانه فرابورس بوده و فرد می‌تواند آن را فروخته یا صبر کند تا در سررسید سالانه آن را دریافت کند.

همتی گفت: این طرح برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است و در صورت مثبت بودن شرایط ظرف 2 الی 3 هفته آینده نهایی و اجرایی می شود. بانک‌ها آمادگی کمک به رونق تولید را دارند و از آنها خواهش کرده ام تا اولویت را به تامین سرمایه در گردش بدهند.

وی درباره اینکه بخش بزرگی از تسهیلات بانک‌ها در حقیقت استمهال وام های قبلی است و پول جدیدی به واحدها تزریق نمی شود،گفت: سرمایه در گردش اساسا وامی یکساله است.قبول دارم که این موضوع ناشی از امهال وام های قبلی است اما اگر امهال نشوند، واحدهای تولیدی گرفتار می شوند و پرداخت این وام ها نیز کمک به تولید است.

قیمت ارز 18 درصد کم شد

رییس شورای پول و اعتبار از بهبود شاخص های اقتصادی خبر داد و گفت: قیمت دلار در چند ماه گذشته 18 درصد کم شده و از 14500 به 11500 تومان رسیده است. فعالان اقتصادی باید بتوانند پیش بینی از آینده داشته باشند.در نرخ ارز دخالت نمی کنیم بلکه دخالت در عرضه و تقاضا است، تقاضای کاذب را مدیریت کرده ایم و برای عرضه نیز در بخش عرضه ارز حاصل از صادرات تمرکز کردیم.

همتی با بیان اینکه تورم در چهار ماه گذشته در بخش نقطه به نقطه کاهنده شده، گفت: شتاب افزایش قیمت ها کم شده است، ترس هایی مانند تورم ونزوئلایی در ایران برطرف شد. البته می دانم بیشترین فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه وارد می شود ولی در تلاش هستیم به سمت احیا برویم.

وی به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: در ماه جاری برای اولین بار نرخ مسکن کاهش یافت و رسماً معاملات کاهشی بود و این نشان می دهد روند افزایشی نه تنها متوقف شد بلکه برگشت. با این روال قیمتی در آینده نزدیک قیمت ها در این بخش باید بصورت محسوسی کاهش یابد.افزایش وام خرید مسکن فعلاً مناسب نیست و این طرح نیازمند بررسی است. باید براساس برنامه ریزی برای حفظ نقدینگی سیاست در حوزه مسکن را اعمال کنیم.

دلایل تاخیر در آغاز به کار بازار متشکل ارزی

رییس بانک مرکزی درباره دلایل تاخیر در آغاز به کار بازار متشکل ارزی تصریح کرد: پیچیدگی هایی دارد که کار را سخت می کند از اول هم نمی خواستیم زمان شروع به کار را اعلام کنیم ولی متاسفانه تاریخی را اعلام کردند. ابتدا می خواستند با دو بانک کار راشروع کنند ولی نمی شود.معتقدم کار باید درست شروع شود و اگر بد شروع شود برای سیستم و دولت خوب نیست. دیگر تاریخ برای شروع نمی گویم! مشکلی در بازار نیست و بهتر هم می شود.

همتی درباره تامین ارز کالاهای اساسی گفت: اگر در هر حوزه ای مشکل داشته باشیم در این مورد بخصوص هیچ مشکلی نداریم. سال جاری واردات 62 درصد بیشتر از سال قبل بوده و 6.2 میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده ایم و تا پایان سال نیز برنامه هایی داریم که به تدریج اجرا می کنیم. نزدیک 14.9 میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات داشته ایم که این رقم قابل قبولی در شرایط تحریم و فشارهای بیرونی است.

اگر املاک مازاد را واگذار نکنید در صلاحیت مدیران تجدید نظر می شود

وی درخصوص وضعیت بانک ها و بنگاه داری آنها گفت: اخیرا بخشنامه کرده ایم و اگر واقعا رعایت نکنند در تایید صلاحیت مدیران تجدید نظر خواهیم کرد.بطور جدی دنبال اصلاح نظام بانکی هستم چراکه دستور مقام معظم رهبری هم است.  به تدریج کار را پیش می بریم و اینطور نیست که هر روز موضوعات را رسانه ای کنیم. برای بانکداری اسلامی دستورالعمل اجرایی امهال را ابلاغ کرده ایم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی حدود 30 هزار میلیارد تومان کاهش یافته، ادامه داد: اختلاف نظری درباره دولت و بانک ها در باره نرخ سود تسهیلات پرداختی به دولت وجود دارد و بنا شده حسابرسی دقیقی صورت بگیرد که دقیقا بدهی دولت چقدر است؟

12 درصد درآمدهای نفتی کنار گذاشته شد

همتی در خصوص کسری بودجه دولت و اصلاح ساختار بودجه گفت: به هر حال 30 درصد درآمدهای بودجه نفتی بود و امیدوار هستیم که بخشی از صادرات نفت سال جاری احیا شود. با این حال در صورتی که صادرات نفت احیا نشود، پیش بینی کردیم کمترین آسیب از محل کسری بودجه به بانک مرکزی وارد شود. در شورای عالی هماهنگی سران قوا نزدیک به 62 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته که این موضوع نیز به تائید رهبر معظم انقلاب رسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته 12 درصد از درآمدهای نفتی برای شرایط اضطرار کنار گذاشته و قرار شد در صورتی که نتوانیم درآمدهای نفتی را محقق کنیم با تائید رهبر معظم انقلاب از این رقم برای جبران کسری بودجه استفاده شود.

رئیس بانک مرکزی درباره انتشار اوراق نیز گفت: قرار است دولت بخشی از نیازها را در حد محدود با انتشار اوراق تامین کند و بخش دیگری نیز از محل فروش اموال و دارایی ها باشد که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند.

بدهی های خارجی دولت کم شد

همتی با بیان اینکه بدهی های خارجی کاهش یافته، تصریح کرد: در اواخر سال 96 بدهی‌های خارجی 12.4 میلیارد دلار بود که با وجود مشکلات این رقم به 9.5 میلیارد دلار کاهش یافته است. از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از 14 میلیارد دلار برای واردات تامین ارز کرده ایم. سال گذشته نیز 40 میلیارد دلار برای واردات تامین کردیم.
 
خواهان اعتبار قابل توجه در اینستکس

وی در خصوص آخرین شرایط اینستکس نیز گفت: باید به این سامانه پول تزریق شود. مشکل با یک یا 2 میلیارد دلار حل نمی شود. می‌خواهیم درآمدهای نفتی ایران در اینستکس جاری شود یعنی یا نفت را بخرند یا پیش خرید کنند.خواهان اعتبار قابل توجه در اینستکس هستیم. ارقامی که طرف مقابل می گوید اهمیتی ندارد. اعتبار برای خرید کالاهای اساسی نمی‌خواهیم بلکه طبق برجام باید خرید کالاهای تحریمی نیز در اینستکس دیده شود.

همتی درباره وضعیت بدهکاران کلان بانکی گفت: نام 7 بدهکار دانه درشت را در قالب نامه ای به شورای عالی سران قوا فرستادم. چند سالی است که کمیته فرادستگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند. هریک از این افراد بین هزار تا 3 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند. بصورت جد دنبال وصول بدهی از این دانه درشت ها هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: