کد خبر: ۱۶۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 13 August 2019
 بانکداری ایرانی ـ درآمد خالص آرامکو به خاطر قیمت پایین نفت در نیمه اول سال میلادی جاری ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۴۶.۹ میلیارد دلار رسید.

 به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، آرامکو، تولید کننده برتر عربستان با وجود 12 درصد کاهش درآمد خالص در نیمه اول سال میلادی جاری، همچنان مقام سودآورترین شرکت جهان را حفظ کرده است. درآمد خالص این شرکت به خاطر قیمت پایین نفت به 46.9 میلیارد دلار رسیده است.

 شرکت اپل  هم که در لیست سود آور ترین شرکت های جهان قرار دارد، در شش ماهه اول سال مالی جاری 31.5 میلیارد دلار درآمد داشته است.

  آرامکو اعلام کرد درآمد کلی آن که شامل درآمدهای مربوط به فروش هم می شود، در نیمه اول سال جاری میلادی 163.88 میلیارد دلار بوده که نسبت به 167.68 میلیارد دلار سال قبل کمتر است.

 آرامکو ، بزرگترین تولید کننده نفت جهان، 20 درصد سهام هم در تجارت تبدیل نفت به مواد شیمیایی در شرکت ریلاینس اینداستریز هند دارد.

 شرکت دولتی آرامکو چندی پیش برای اولین بار مسائل مالی خود را افشا کرد و به منظور کسب اعتبار عمومی و آغاز انتشار اوراق قرضه بین المللی درآمد خود را در 2018 علنی ساخت.

 این ارقام نشان داد که آرامکو سودآورترین شرکت جهان است و  جلوتر از غول های آمریکایی مانند اپل و اکسون موبیل  قرار دارد.  

در مقایسه با درامد آرامکو در نیمه اول سال جاری میلادی، شرکت آمریکایی اکسون موبیل حدود 5.5 میلیارد دلار در همین زمان درآمد داشت، در حالی که در آمد شرکت رویال داچ شل به 8.8 میلیارد دلار می رسید.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو طی بیانیه ای گفت:« علی رغم قیمت پایین‌تر نفت در نیمه اول 2019، درآمد خالص و جریان آزاد پول نقد داشتیم که دلیل آن عملکرد مداوم، مدیریت هزینه و یک دستورالعمل مالی بود».

آرامکو اعلام کرد کاهش درآمد بیشتر به خاطر 4 درصد کاهش در میانگین قیمت نفت خام از 69 دلار تا 66 دلار در هر بشکه و افزایش هزینه‌های خرید و  تولید و استهلاک بوده است.

 این شرکت نفتی اعلام کرد این کاهش درآمد تا حدی توسط 2.62 میلیارد دلار کاهش مالیات بر درآمد جبران شده است.

 شرکت آرامکو 10 میلیون بشکه در روز در شش ماه اول 2019 نفت خام تولید کرده که نسبت به همین دوره در 2018 تغییر کمی داشته است.

 عربستان سعودی تولید نفت خود را طبق قرارداد کاهش تولید پایین آورده تا عرضه جهانی نفت را کاهش دهد و از قیمت آن حمایت کند.

 عربستان سعودی در 2019 همواره کمتر از 10 میلیون بشکه در روز تولید داشته است.

 علیرغم کاهش درآمد، آرامکو 46.4 میلیارد دلار سود سهام به دولت پرداخته که نشان دهنده وابستگی شدید عربستان به این شرکت برای تامین بودجه و نیازهای خانواده سلطنتی این کشور است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: