کد خبر: ۱۶۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 10 August 2019
تداوم رکوردزنی به‌پرداخت ملت در تیر98؛
بانکداری ایرانی ـ شاپرک گزارش اقتصادی تیر 98 را منتشر کرده و نشان داد که به‌پرداخت ملت زیرمجموعه بورسی بانک ملت ، در حوزه تعداد و مبلغ تراکنش به ترتیب 6 و 9 درصد با شرکت بعدی فاصله دارد.
 بانکداری ایرانی ـ شاپرک گزارش اقتصادی تیر 98 را منتشر کرده و نشان داد که شرکت به‌پرداخت ملت زیرمجموعه  بورسی بانک ملت ، در حوزه تعداد و مبلغ تراکنش به ترتیب 6 و  9 درصد  با شرکت بعدی فاصله داشته و رسیدن به این رقم برای شرکت های دیگر تقریبا قابل تصور خواهد بود.
 
در تیر ماه 1398 بالغ بر 341,2 میلیون تراکنش با ارزش 646,2 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به خرداد ماه رشد 59/6 درصدی در تعداد و 68/10 درصدی در ارزش ریالی داشته است.
 
این میزان از تراکنش‌ها از درگاه شرکت‌های PSP انجام می گیرد. در حال حاضر در کشور 12  شرکت PSP  فعال هستند که عبارت از:
به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین، کارت اعتباری ایران کیش، پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فن آوا کارت، پرداخت نوین آرین، سایان کارت، پرداخت الکترونیک سپهر و الکترونیک کارت دماوند 
 
به‌پرداخت ملت دارای بالاترین تعداد تراکنش 
 
در این بین چند شرکت پرداختی بالاترین رقم را در تعداد و مبلغ تراکنش به خود اختصاص می‌دهند که یک پنجم از کل این تراکنش ها به به‌پرداخت ملت تعلق دارد .
 
به پرداخت ملت بالغ بر 21 درصد  از کل تراکنش های شاپرک را اختیار دارد که فاصله آن با شرکت بعدی  نزدیک به 6 درصد بوده و شاید سال‌ها زمان ببرد تا این رکورد به دست شرکت‌های دیگر برسد. 
 
 
 
این درصد ها بر اساس تراکنش به شرح جدول زیر است.  در واقع ،  این امار تعدادی کل تراکنش در حالی 21 درصد رقم خورده که در دیگر موارد این سهمیه به مراتب بالاتر است.  سهم به پرداخت ملت از تعداد تراکنش‌های فروشگاهی نزدیک به 24 درصد است که نسبت تیر 98 به خرداد 97 رشد را تجربه کرده است. 
 
 
در واقع ، شرکت "به‌پرداخت ملت" با پوشش 34/23 درصد از بازار تراکنش‌های خرید بالاترین سهم را در اختیار دارد که نسبت به شرکت بعدی قریب به6 درصد فاصله دارد. شرکت فوق همانند گذشته با کسب 71/18 درصد از سهم بازار تراکنشهای مانده‌گیری هم به بالاترین  حجم از این گونه تراکنش‌ها نیز خدمت ارائه می‌دهد.
 
به‌پرداخت به لحاظ مبلغی هم رکورددار است
 
بررسی ها نشان می دهد  که در تیر ماه شرکت "به‌پرداخت ملت" همچنان با پوشش 52/24 درصد از بازار تراکنش‌های خرید به عنوان بالاترین دارنده‌ی سهم مبلغی تراکنش‌های مذکور محسوب می‌شود. ارزش ریالی تراکنش‌های خرید این شرکت افزایش بیشتری نسبت به سایر شرکت ها داشته است. در بین 12 شرکت PSP  مورد بررسی قرار گرفته در حوزه مبلغ ، همچنان به‌‌پرداخت ملت دارای بالاترین سهم  بوده و فاصله خود با شرکت بعدی را نزدیک به 10 درصد رسانده است.
 
به پرداخت ملت در تیر 98 بالغ بر 24 درصد از از مبالغ را به خود اختصاص داده و بعد از آن با سهم 15 درصدی پرداخت الکترونیک  سامان  قرار دارد. کارت اعتباری کیش هم با 13 درصد در ردیف سوم قرار دارد،  اختلاف سهم مبلغی حدود 9 درصد بین دو شرکت نخست بازار،  نقش به‌پرداخت را در میزان ارزش ریالی تراکنش‌های پرداخت کارت به روشنی نشان می دهد. 
 
 
یکی دیگر از نکات جالب توجه اینکه سهم به پرداخت ملت از تراکنش های خرید به لحاظ ریالی نزدیک به 25 درصد است که با شرکت بعد از خود نزدیک به 15 درصد فاصله داشته و به سومین شرکت هم 13 درصد اختلاف دارد.  
 
 
 
 
سهم 93 درصدی پذیرش موبایلی 
 
در بازار ابزار پذیرش موبایلی نیز شرکت "به‌پرداخت ملت" با رشد مثبت از این دسته از ابزارهای پذیرش روبه رو بوده است و همچنان بخش عظیمی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با 13/93 درصد در اختیار دارد. 
 
 
 
اختصاص بالاترین سهم تعدادی و مبلغی به بانک ملت
 
از دو شکل پایین ملاحظه می‌شود که"بانک ملت" با سهم 24/24 درصدی از تعداد تراکنشها و سهم 60/23 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین  سهم از پذیرش تراکنشهای بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفته است.
 
 
 
 
 
 
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: