کد خبر: ۱۶۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 06 August 2019
دنیای اقتصاد : شاخص کل بورس با رشد ۱۱۶۸ واحدی (حدود ۵/ ۰درصدی) در روز گذشته، موفق شد نیمه کانال ۲۵۶ هزار واحد را نیز پشت سر بگذارد و در محدوده ۲۵۶هزار و ۶۹۸ واحد قرار گیرد. این در حالی است که رشد ۵/ ۱درصدی شاخص کل هموزن سبب شد تا این نماگر از شاخص کل بورس سبقت گیرد. امری که تاکید بر رشد نمادهای کوچک بورسی دارد.

رکوردشکنی‌های شاخص کل در حالی ادامه دارد که رشد آن بیشتر از ناحیه نمادهای کوچک و بعضا گروه‌های پراکنده بازار صورت می‌گیرد. در این راستا تداوم افت قیمت‌ها در بازار جهانی همچنان به‌عنوان عامل فشار در عرضه سهام بزرگان فلزی و برخی نمادهای پتروشیمی است. این در حالی است که اخبار منتشر شده، انتظاراتی در زمینه حذف نرخ دولتی ارز ایجاد کرده که به‌عنوان محرکی در صعود گروه‌های کوچک‌تر بازار عمل کرده است. برآیند این عوامل سبب شد تا نمادهایی از جمله مخابرات کشتیرانی، بیشترین نقش را در صعود شاخص کل بورس داشته باشند. در مقابل ملی مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری امید و پتروشیمی نوری مانع از رشد بیشتر نماگر بازار شدند.

در میان اخبار مهم دیروز تصمیمی مهم برای دوقلوی بورسی گل‌گهر و چادرملو قرار داشت. به‌طوری‌که معاون وزیر صمت از سهمیه‌بندی صادرات سنگ آهن و مشروط شدن به تامین نیاز فولادسازان داخلی خبر داد؛ جعفر سرقینی طی بخشنامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های معدنی و صنعتی تولید‌کننده محصولات سنگ آهن اعلام کرد: با توجه به اولویت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فعال داخلی از ۱۵ مرداد ماه تا اطلاع ثانوی صادرات محصولات سنگ آهن(کلوخه، دانه بندی، کنسانتره و گندله) توسط شرکت‌های مندرج در فهرست پیوست(به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم) پس از عقد قراردادهای تجاری با مصرف‌کنندگان داخلی برابر سهمیه‌های اعلامی در جداول پیوست و تامین نیاز کامل آنها میسر و مجاز خواهد بود. در این میان دو نماد «کگل» و «کچاد» روند معاملاتی تقریبا متعادلی در بازار دیروز داشتند. به‌طوری‌که هر سهم «کگل» با افت قیمت ۲/ ۰درصدی مواجه شد و در مجموع حدود ۸میلیون سهم را در این بازار تجربه کرد. در مقابل نماد «کچاد» نیز با نوسان مثبت۲/ ۰درصدی به کار خود پایان داد.

از سوی دیگر دو شرکت گهر ترابر و نماد ریل که از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هستند با هدف افزایش بهره‌وری و سرعت حمل محصول به بندرعباس در هم ادغام شدند.همچنین روز گذشته اعلام شد که پیش‌نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شده است. در این راستا معاون سازمان مالیاتی با اظهار این مطلب افزود: این لایحه در لایحه مالیات بر مجموع درآمد گنجانده و تقدیم دولت خواهد شد.از سوی دیگر در حالی در صنایعی که تامین‌کننده نیازهای اساسی جامعه هستند گمانه‌زنی‌ها از سرنوشت ارز ۴۲۰۰ را می‌توان محرک اصلی قیمت سهام عنوان کرد که انتظار برای اعلام نرخ‌های جدید نیز در برخی صنایع مزبور وجود دارد. در این راستا می‌توان به گروه قند و شکر اشاره کرد. در این میان روز گذشته حداقل و حداکثر قیمت مجاز عرضه شکر در سامانه راه‌اندازی شده برای افزایش شفافیت در بازار کالاهای اساسی اعلام شد. طبق نرخ‌های اعلامی در سامانه راه‌اندازی شده برای افزایش شفافیت در بازار کالاهای اساسی، قیمت حداقل و حداکثر هر کیلوگرم شکر سفید در بازار۳۴۰۰ و ۵۴۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت عرف هر کیلوگرم از این محصول نیز ۳۴۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت مجاز عرضه شکر در بسته‌های ۹۰۰ گرمی، حداقل ۴۰۰۰ تومان و حداکثر ۵۵۰۰ تومان باید به فروش برسد. قیمت عرف فروش این محصول نیز ۴۰۰۰ تومان تعیین شده است. اما در مجموع شاخص گروه قندی فعال در بورس تهران با نوسان ۶/ ۲درصدی روبه‌رو شده و معامله حدود ۱۳میلیون سهم به ارزش ۲۰میلیارد تومان به کار خود پایان داد.

نمادهای خودرویی نیز در حالی دادوستدهای دیروز را مطابق با روند روز یکشنبه آغاز کردند که رفته‌رفته دامنه صعود قیمتی در این نمادها محدودتر شد و بعضا شاهد قرمزپوشی این نمادها در آخرین معاملات بودیم. ولی در نهایت بازدهی ۴/ ۱درصدی در کارنامه این گروه به ثبت رسید. عمده‌ترین محرک رشد قیمتی در این گروه همچنان تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. با این حال بار دیگر لازم به تاکید است که این گروه بر موج اخبار قبلی تا حدود قابل‌توجهی صعود کرده‌اند و برای ادامه مسیر نیاز به اخبار موثق‌تر و جزئیات بیشتر است.

در میان دیگر اخبار روز گذشته، عرضه اولیه سهام پخش هجرت در روز شنبه ۱۹مرداد قرار داشت. به این ترتیب مقرر شده، ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم شرکت پخش هجرت معادل ۱۵درصد از سهام «هجرت» با دامنه قیمت ۱۷۷۰ تا ۱۸۵۰ تومانی هرسهم در فرابورس ایران عرضه شود. همچنین حداکثر سهمیه درنظر گرفته شده برای هر کد معاملاتی، ۲۲۵ سهم است. در این راستا سرمایه‌گذاری هامون و کارگزاری صبا تامین، متعهد به خرید ۳/ ۳۳ و ۷/ ۱۶ درصد از سهام قابل عرضه هستند. براساس این گزارش، شرکت ۴۵ میلیارد تومانی پخش هجرت بعد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین، کشت و صنعت شریف‌آباد، ژلاتین کپسول، پلی پروپیلن جم، سیمرغ، دارویی ره‌آورد تامین و پتروشیمی نوری به‌عنوان هشتمین شرکت در سال جاری وارد بازار سهام خواهد شد.

روز گذشته نیروگاه زاگرس کوثر از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خبر داد. نیروگاه زاگرس کوثر که در جریان معاملات دو روز اخیر حدود ۱۰درصد نوسان مثبت را تجربه کرده، در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «بزاگرس» در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اصلاح و بهبود ساختار مالی اعمال خواهد شد.همچنین پیرو تصمیمات مجمع فوق‌العاده شرکت دامداری تلیسه نمونه در ۴ مهر سال ۹۷ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از ۷ به ۳۵میلیارد تومان، هیات‌ مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از ۲۱ به ۳۵ میلیارد تومان اقدام کند. به این ترتیب، هیات مدیره «تلیسه» درصدد است به منظور انجام افزایش سرمایه ۶۷ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و برای اصلاح ساختار مالی و تسویه مطالبات سهامداران بابت مخارج سرمایه‌ای انجام شده، به افزایش سرمایه مزبور بپردازد.

این در حالی است که هر سهم «تلیسه» در بازار دیروز با نوسان مثبت ۵درصدی و صف خرید به کار خود پایان داد. همچنین این نماد از ابتدای مردادماه تا کنون بازدهی بیش از ۱۷درصدی کسب کرده است.  از سوی دیگر هیات مدیره شرکت فرآورده‌های نسوز آذر نیز به دنبال تصمیمات مجمع فوق‌العاده در یک بهمن سال ۹۶ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از ۳۰ به ۶۰ میلیارد تومان در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از ۴۵ به ۶۰ میلیارد تومان اقدام کند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و جهت اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش خواهد بود. به این ترتیب معاملات بورس تهران (با احتساب مبادلات بلوکی و اوراق مشارکت) در روز گذشته با دادوستد بیش از ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون سهم همراه شد و به این ترتیب ارزش کل معاملات به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسید. در همین راستا فرابورس ایران نیز دادوستد ۹۳۶میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: