کد خبر: ۱۶۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - 05 August 2019
در جهان امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء لاینفک ساختار اصلی توسعه هر کشور بوده و به تمام بخشهای زندگی بشر نفوذ کرده است.
در جهان امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء لاینفک ساختار اصلی توسعه هر کشور بوده و به تمام بخشهای زندگی بشر نفوذ کرده است. 

همچنین هرکشور نیز ساختارهای پولی، مالی، اداری و… خود را براساس تغییرات تکنولوژی  متحول می‌کند. به همین دلیل تجارت الکترونیک سال های زیادی است که جای پای خود را باز کرده و به جرات هم می‌توان گفت که یکی از الزامات اساسی رواج تجارت الکترونیکی در هر کشوری، وجود بستر وب برای مبادلات بانکی است. 

با پیشرفت فناوری و رواج استفاده از اینترنت در صنعت بانکداری، بانک‌ها، دامنه فعالیت های اینترنتی خود را گسترش دادند به طوری که امروزه مبادلات چک، پرداخت حساب، نقل و انتقال وجوه، ارسال گزارش ها یا اسناد مورد نیاز و تراز حساب های مشتریان به صورت الکترونیکی و لحظه‌ای فارغ از مکان و زمان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که هم به نفع مشتری است و هم به نفع بانک.

با این اوصاف وقتی از بانکداری الکترونیکی حرفی به میان می آید یعنی مشتری باید این امکان را داشته باشد که سطح گسترده از نقل و انتقالات وجوه و اطلاعات را به شیوه الکترونیکی و ازطریق وب سایت بانک عامل، انجام دهد. حال در این میان بانک قرض الحسنه رسالت نیز چند سالی است که تمام سعی خود را بکار گرفته تا در آینده ای نزدیک بانکداری الکترونیک؛ انتخاب اول مشتریانش باشد. کم و کیف خدمات بانکداری الکترونیک در این بانک را از سید محمدرضا مصطفوی سرپرست سازمان فناوری و اطلاعات بانک قرض الحسنه رسالت جویا می شویم.

مشتریان بانک قرض الحسنه رسالت چه خدماتی از این بانک را می توانند به صورت غیرحضوری و الکترونیک دریافت کنند؟
در حال حاضر مشتریان این بانک می توانند تمام خدمات خود را اعم از افتتاح حساب، درخواست تسهیلات، درخواست دسته چک و...به صورت غیرحضوری و در هر زمان و مکانی از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک دریافت کنند.
  
مزیت رقابتی خدمات بانکداری الکترونیک بانک قرض الحسنه رسالت نسبت به بقیه بانک ها چیست؟
صفرتاصد الکترونیکی بودن خدمات. به طور مثال مشتری می تواند از درگاه موبایل بانک یا اینترنت بانک خود درخواست افتتاح حساب غیرحضوری داشته باشد. بعد از ثبت درخواست، مشتری درآدرسی که ثبت کرده کارت بانکی خود را تحویل خواهد گرفت. با این اقدام مشتری خدمتی آسان، ارزان و بدون مراجعه حضوری دریافت کرده است. همچنین با استفاده از همان درگاه های بانکی می توانند سایر درخواست های خود از جمله ثبت درخواست تسهیلات و یا صدور دسته چک را همانند افتتاح حساب داشته باشد.
سایر خدمات بانکی از جمله انتقال وجه، پایا، ساتنا، کارت به کارت بصورت گروهی، پرداخت اقساط و...به صورت الکترونیک قابل ارائه است.

از چه سالی بانکداری غیرحضوری را عملیاتی کرده و تا به امروز به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده اید؟
تفکر ارائه خدمات بدون نیاز به مراجعه شخص به شعبه از چند سال پیش مدنظر مدیران ارشد بوده است لکن این بانک به طور جد و عملی و پس از گذراندن تست ها و پایلوت های مختلف، از سال 1395 با چشم انداز بانکداری بدون شعبه پیش رفته است. افق این بانک، بانکداری بدون شعبه در 1400است.

رتبه هفتم تعداد تراکنش ها و رتبه دوازدهم مبلغ تراکنش های شتابی بین 35بانک و موسسه مالی  اعتباری گویای پیشرفت در این حوزه است. این در حالی است که بانک قرض الحسنه رسالت از سال 92 به شبکه شتاب وصل شده و در کمتر از شش سال توانسته خود را به این مرحله برساند.

برای درخواست افتتاح حساب یا دریافت تسهیلات بصورت غیرحضوری مشتری باید چه روندی را طی کند؟
ابتدا مخاطب به وبسایت بانک مراجعه و با تکمیل فرم افتتاح حساب، درخواست مشتری شدن خود را به بانک ارائه می کند. پس از مراجعه کاربر بانک به محل مخاطب و احراز هویت او و ارائه مستندات و فرم های قراردادهای بانکی به مشتری و دریافت امضای مشتری، پس از اخذ استعلام های مربوط نسبت به افتتاح شماره مشتری، شماره حساب، کارت بانکی شتابی، اینترنت بانک و همراه بانک مشتری اقدام و موارد اشاره شده را در محل به مشتری تحویل خواهد داد.

برای دریافت تسهیلات نیز با مراجعه به سایت بانک می تواند درخواست تسهیلات خود را ثبت کند. 
لازم به ذکر است مشتری جهت دریافت تسهیلات خود نیازمند دریافت کد اعتبارسنجی است که این کد را بایستی از سامانه imerat.ir دریافت کرده و در محل مد نظر در سامانه اینترنت بانک درج کند.

اخیرا در خبرها آمده که کارمزد خدمات پیامکی بانک قرض الحسنه رسالت بر اساس تراکنش محاسبه می شود.آیا فقط بانک قرض الحسنه رسالت به این صورت کارمزد پیامک را دریافت می کند؟ نحوه محاسبه کارمزد پیامک به چه ترتیب است؟
دریافت کارمزد از خدمات ارائه شده به مشتری یکی از اصول این بانک است. لذا مبنا و اصل مشتری مداری و نیز تلاش در رعایت عدالت منصفانه بین مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اصل، بانک قرض الحسنه رسالت بر اساس استعلام از اپراتور بابت پیامک های دریافتی موفق هر مشتری، بصورت پر تراکنش و از هر مشتری مبلغ پیامک وی را در طول دوره ماهانه و یا فصلی و در چارچوب قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا. دریافت می کند.

بانک قرض‌الحسنه رسالت از بانک‌های جوان کشور است که تحول دیجیتال، بانکداری غیرحضوری و ارائه خدمات نوین بر اساس نیاز مشتریان را در افق 1400 خود قرار داده است. در این مصاحبه، عصربانک به موضوعات روز بانکداری غیرحضوری بانک قرض‌الحسنه پرداخت. اما در گزارش‌های آتی، برای نگاه دقیق‌تر به تحولات این بانک و آشنایی بیشتر مشتریان با خدمات بانکداری غیرحضوری، گزارش‌های مفصل‌تری منتشر خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: