کد خبر: ۱۶۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - 05 August 2019
 بانکداری ایرانی ـدرحالی که بر اساس آمار مرکز آمار ایران تولید گوشت قرمز در سال جاری ۲۹ درصد کاهش یافته و قیمت در بازار داخلی افزایش یافته است اما تولید کنندگان و تجار به دنبال صادرات این محصول و تشدید قیمت‌ها در بازار هستند.

به گزارش تسنیم مرکز آمار ایران در آخرین اطلاعات آماری خود در سه ماهه اول بهار میزان تولید گوشت قرمز را  68 هزار تن اعلام کرده است که طبق این آمار با کاهش 29 درصدی همراه بوده است این بدان معناست که در سه ماهه اول سال 1397 میزان تولید گوشت قرمز یکصد هزار تن بوده است.

این در حالی است که آمار ارائه شده تولید گوشت قرمز توسط وزارت جهادکشاورزی در سال 1397 ، بالغ بر 800 هزار تن بوده است؛ با این حساب در سه ماهه نخست  97 به صورت میانگین 200 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده است .

 
این اختلاف یکصدهزار تنی، به نحوی نشان دهنده کسری غیرقابل اغماضی است ، چرا که با وجود کمبود این حجم ، موجب پایین آمدن عرضه این محصول در سراسر کشور و در نتیجه افزایش قیمت و کاهش چشمگیر سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور شده است .
 
از دیدگاه دیگر در برنامه ششم  میزان سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور برای هر نفر 12 کیلوگرم در نظر گرفته شده است یعنی برای جمعیت هشتاد میلیونی ایران میزان مصرف سالانه باید چیزی حدود 960 هزار تن باشد یعنی هر سه ماه 240 هزارتن گوشت قرمز در کشور نیاز است .
 
به نظر می رسد که آمار وزارت جهاد کشاورزی که بالاتر است مرجع تصمیم گیری برای تنظیم بازار شده است و قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار به بیش از صد هزار تومان قیمت دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: