کد خبر: ۱۶۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - 04 August 2019
بورس تهران معاملات این هفته را تحت تاثیر افت قیمت‌های جهانی پی گرفت. بخش عمده عرضه‌های دیروز که مانع از ادامه روند صعودی شاخص کل شد، در سهام شرکت‌های فلزات اساسی و معدنی‌ها رقم خورد. فعال شدن جبهه‌های جدید جنگ تجاری و در نتیجه، ریزش قیمت جهانی فلزات، فشار سنگینی بر سهام وابسته وارد کرد. با وجود این، استحکام بنیادی در کنار پیش‌خور شدن ریسک بازار جهانی طی هفته‌های قبل در مقاومت قیمت‌ها موثر بود . همزمان در صنایع غیروابسته بورسی شاهد تداوم برتری تقاضا و خنثی‌سازی فشار بزرگان بر نماگر بودیم. بازتاب این جبهه‌های متفاوت را می‌توان در ارتقای حدود یک درصدی شاخص هموزن در کنار برآیند صفر شاخص کل دید.

بازی دلار بین دو مرز

فضای نسبتا متعادل بازار ارز با عقب‌نشینی آرام دیروز ادامه یافت. هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته با افت ۱۰ تومانی به قیمت ۱۱هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد. تمایلات کاهشی بازار ارز در یک هفته اخیر با متوسط ۳/ ۰ درصدی رقم خورده است. البته از چهارشنبه هفته گذشته که نرخ دلار مرز ۱۲ هزار را واگذار کرد و به کانال ۱۱ هزار تومانی برگشت.

 نوسان قیمت‌ها نیز محدود و آرامشی نسبی بر بازار حکمفرما شد. فقدان محرک برای ورود تقاضا و عرضه‌های متناسب در بازار در کنار نزدیکی دوباره بازار آزاد به سامانه نیما را می‌توان از دلایل عمده این روند متعادل قلمداد کرد. دلار برای سومین روز متوالی بین مرز حساس ۱۲ و نرخ نیمایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به نوسان پرداخت.

رشد جبرانی سکه

بهای سکه طی روز گذشته بر خلاف کاهش ارزش دلار در بازار داخل بیش از یک درصد تقویت شد. قیمت هر سکه طرح جدید در اولین روز کاری هفته 45 هزار تومان افزایش یافت و راس ساعت 16 به سطح 4 میلیون و 150 هزار تومان رسید. حرکت دیروز قیمت در بازار این فلز گرانبها را می‌توان واکنشی مثبت به جهش 40 دلاری قیمت اونس جهانی طی روز جمعه نسبت داد. 

سرمایه‌گذاران بازار جهانی در آخرین روز هفته در سایه گسترش جنگ تجاری چین و آمریکا، به بازار دارایی‌های امنی چون فلز زرد و اوراق قرضه پناه بردند و سکه‌بازان را به واکنش واداشتند. رشد دیروز قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که حباب منفی در این بازار با عمق بیشتری ادامه یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: