کد خبر: ۱۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - 03 August 2019
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، موفقیت طرح حذف چهار صفر از پول ملی را مستلزم مهار تورم در شرایط فعلی دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، موفقیت طرح حذف چهار صفر از پول ملی را مستلزم مهار تورم در شرایط فعلی دانست.

مهدی تقوی در گفت و گو با سنا گفت: حذف صفر از پول ملی بدون فراهم سازی زیرساخت ها در عرصه سیاست‌های پولی و اقدامات انقباضی کارآمد نخواهد بود و در واقع با کمرنگ شدن اثر روانی این طرح، احتمال بازگشت صفرها و ضرورت حذف تعداد بیشتری از آن همچنان وجود دارد .

 این استاد دانشگاه با اشاره به سابقه این اقدام در دیگر کشورها اظهار داشت: تاکنون تعدادی از کشورها در شرایطی که ارزش پول ملی آنها سقوط کرده ، به حذف صفرها روی آوردند ؛ اما تنها کشورهایی در این اقدام موفق بودند که پیش از حذف صفرها تورم را مهار و پیش شرط های این طرح را با سختگیری و حساسیت تمام به اجرا گذاشتند  .

وی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی به خودی خود و بدون رعایت الزامات آن ارزشی ندارد، تاکید کرد: حذف صفر از پول ملی در تمام نمونه های موفق دنیا یک مشخصه مشترک دارد و آن این است که به عنوان اقدامی تکمیلی و نهایی بعد از دیگر اصلاحات اقتصادی مطرح بوده است .

تقوی سپس با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن برخی هزینه ها در مسیر این طرح افزود: خارج کردن اسکناس های فعلی از چرخه پولی کشور و جایگزینی آن با اسکناس های جدید، مستلزم معدوم سازی اسکناس های قبلی است که هزینه زیادی را بر بانک مرکزی تحمیل خواهد کرد.

وی در عین حال ادامه داد: حذف چهار صفر از پول ملی، تغییری در شاخص هایی همچون تورم که با نسبت قیمت ها سرو کار دارند ایجاد نخواهد کرد. اگرچه ممکن است برخی نتایج مثبت همچون تسهیل در ثبت اعداد و ارقام حسابداری و مسایل محاسباتی و  در کوتاه مدت آثار مثبت روانی نیز در پی داشته باشد . 

خاطر نشان می شود : هیات دولت در جلسه ۹ مرداد ۹۸ به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را از  تصویب گذراند.

حفظ کارایی پول ملی، کاهش هزینه چاپ و نشر پول در آینده و رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، از جمله دلایل تصویب این لایحه اعلام شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: