کد خبر: ۱۶۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 31 July 2019
بازار ارز روز گذشته هم سیمای نسبتا آرامی را به نمایش گذاشت. در این روز، نرخ هر دلار آمریکا در سومین افت متوالی خود ۴۰ تومان دیگر عقب نشست و ساعت ۱۶ به سطح ۱۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. عقب‌نشینی‌های آرام و پی‌درپی نرخ‌های ارز، انگیزه تقاضای غیرتجاری را برای ورود به بازار گرفته و همین موضوع عامل مضاعفی در ادامه روند متعادل قیمت‌ها شده است.

 از طرف دیگر، سناریوی خروج نقدینگی از بازار ارز و حرکت پول‌های بزرگ به سمت بازارهای امن‌تری چون سهام و سپرده بانکی نیز در بین اهالی خیابان فردوسی مطرح است. از نحوه قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی‌ نیز چنین برمی‌آید که بازارساز تمایلی برای تحریک تقاضا ندارد و دغدغه عمده‌اش کنترل نوسان قیمت‌هاست. به نظر نمی‌رسد تا بروز شوک غیراقتصادی دلار توان عبور از مدار ۱۲ هزار تومان را داشته باشد.

بی‌اعتنایی سکه به همتای جهانی

بازار سکه هم روز گذشته همصدا با دلار عقب نشست. ساعت 16دیروز، بهای هر سکه طرح جدید زیر فشار افت دلار 30 هزار تومان دیگر کاهش یافت و به سطح 4 میلیون و 170 هزار تومان رسید. هر چند قیمت اونس جهانی طلا روز گذشته در پی خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره دلار با صعود ۶/ ۰ درصدی به سطح ۱۴۳۰ دلار نزدیک شد، اما سکه‌بازان ضمن بی‌اعتنایی به رشد قیمت جهانی این فلز گرانبها، بیشتر از بازار داخلی ارز خط گرفتند. به نظر می‌رسد محدودیت کمتر و عمق بیشتر بازار سکه در مقایسه با دلار باعث جذب بیشتر انتظارات منفی شده و سرعت بیشتری به مسیر کاهشی سکه بخشیده است. در حالی که سکه از ابتدای سال ۳/ ۱۰ درصد عقب نشسته، دلار در این مدت زیان ۳/ ۸ درصدی را به بازیگران ارزی تحمیل کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: