کد خبر: ۱۶۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - 30 July 2019
بانکداری ایرانی ـ مطالبات بانک‌ها در سال های اخیر به یکی از بزرگترین معضلات صنعت بانکداری ایران تبدیل شده که بر اقتصاد ایران نیز اثر گذاشته و دولت در این خصوص فشارهای زیادی به بانک ها وارد کرد تا در کاهش آن اقدام جدی کنند.
 بانکداری ایرانی ـ  مطالبات بانک‌ها در سال های اخیر به یکی از بزرگترین معضلات صنعت بانکداری ایران تبدیل شده که بر اقتصاد ایران نیز اثر  گذاشته و دولت در این خصوص فشارهای زیادی به بانک ها وارد کرد تا در کاهش آن اقدام جدی کنند. 
 
به گزارش   بانکداری ایرانی  بانک ها هم در این مساله اقداماتی کردند اما توفیق چندانی نداشتند و تنها بانک‌هایی در این زمینه موفق بوده‌اند که خود دست به خلاقیت‌هایی زده و همت کردند تا وطالبات را کاهش دهند.
در همین راستا ، بانک صادرات ایران  تمرکز خود در سال 96 ، 97 و 98 را به وصول مطالبات معطوف کرده و با راه‌اندازی طرح کولاک توانست در این خصوص به توفیقاتی دست یابد.
 
این طرح که برای  اعطای تسهیلات و وصول مطالبات راه اندازی شد توانست طی چند ماه با شروع طرح بیش از 1000 پرونده را بررسی و مبلغی بالغ بر 85 هزار میلیارد ریال از مطالبات را وصول کند.
 
نکته جالب توجه اینکه این طرح تسهیلات به بخش‌های تولیدی و بنگاه‌های تولیدی را کاهش نداده و تسهیلات خود را نیز افزایش داده است تا جای ه در سه ماهه نخست امسال بانک صادارت بیش از 1240  هزار میلیارد ریال تسهیلات داده که نسبت به دوره مشابه در سال قبل بیش از 5 درصد رشد داشته است، بنابراین بانک صادارت به طور همزمان هم در راستای رونق تولید تلاش کرده و هم مطالبات را کاهش داده است. 
 
مدیر عامل بانک صادارت در مرداد 97 در راستای تقویت و اصلاح ساختار بخش حقوقی و وصول مطالبات ، معاونت  حقوقی و وصول مطالبات بانک را راه اندازی و تقویت کرده و معاون و مدیر جدیدی را در این پست منصوب  کرد و از ان تاریخ این سیاست را با جدیت پی‌گیری کرد و یکی دیگر از سیاست‌های بانک صادارت برای پی گیری وصول مطالبات ایجاد مشوق‌های لازم برای همکاران بانکی خود است. این بانک در شعب و استان‌ها برای کارکنان و مدیران خود برای وصول مطالبات مشوق‌هایی را در نظر گرفت و در واقع همه کارمندان را درگیر این کاجرا کرد تا بتواند یکی از بهترین بانک در حوزه وصول مطالبات باشد. 
 
در نتیجه این اقدام بانک صادارت مطالبات بانک متوقف شده و روند افزایشی نیافته است تا جایی که نرخ رشد مطالبات بانک صادرات از ابتدای سال 97 تا کنون رشد زیر یک درصدی داشته و این یکی از بهترین عملکرد در تمام دوره بانکداری ایران است. 
 
بر اساس همین سیاست‌ها مطالابت مشکوک‌الوصول بانک در سه ماهه نخست امسال نسبت به پارسال کاهش نزدیک به پنج برابری درصدی داشته و از رقم 501 میلیارد ریالی به 111 میلیارد ریال رسیده است حال آنکه برای بسیاری از بانکهای بزرگ این سرفصل رشد قابل توجهی را شاهد بودیم.
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: