کد خبر: ۱۶۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - 26 July 2019
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: در حوزه گردشگری به‌دنبال بازار جایگزین هستیم که بازار چین جزو بازار‌های هدف ما است، دولت نیز لغو روادید یک طرفه با چین را پذیرفت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: در حوزه گردشگری به‌دنبال بازار جایگزین هستیم که بازار چین جزو بازار‌های هدف ما است، دولت نیز لغو روادید یک طرفه با چین را پذیرفت.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی‌اصغر مونسان امشب در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: با توجه به شرایط کشور، صنایع‌دستی گردشگری ما وضعیت خوبی دارند و به‌دنبال این هستیم که هر دو بخش بتوانند در اقتصاد کشور نقش مهم‌تری را ایفا کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار صادرات از مبادی گمرکی داشتیم، اظهار کرد: تقریبا نزدیک به همین حدود نیز در حوزه صنایع‌دستی به‌صورت چمدانی صادرات داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه هدف‌گذاری به‌دنبال این هستیم که صادرات خود را به عدد ۲ میلیارد دلار نزدیک کنیم که مقداری از این هم به‌رونق حوزه گردشگری و خرید گردشگران خارجی بستگی دارد.

مونسان یادآور شد: بنا بر اعلام آمار بانک مرکزی در سال گذشته در حوزه گردشگری ۱۱.۸ میلیارد دلار سهم گردشگری کشور بوده که حدود سه درصد از درآمد خالص ملی را تشکیل می‌دهد، این عدد در کشور‌های رقیب همچون ترکیه چیزی حدود ۴.۷ است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که سهم گردشگری را در درآمد ملی به عدد ۴.۷ نزدیک کنیم، تاکید کرد: برای این امر نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی داریم.

وی افزود: خوشبختانه اکنون ما حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری در حال انجام داریم که مجتمع‌های گردشگری و هتل‌ها با ستاره‌های مختلف را شامل می‌شود و اکنون گردشگری ما رونق خوبی دارد.

مونسان با اشاره به اینکه آمار گردشگری ورودی به‌کشور در سال ۹۶ حدود ۴.۷ میلیون نفر بوده است، گفت: این عدد در سال ۹۷ به ۷.۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: در حوزه گردشگری به‌دنبال بازار جایگزین هستیم که بازار چین جزو بازار‌های هدف ما است، دولت نیز لغو روادید یک طرفه با چین را پذیرفت، برنامه‌های مفصلی برای استفاده از این موقعیت داریم تا آمار گردشگر از چین را بالا ببریم، چرا که چین در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی داشته و هدف‌گذاری ما ورود ۲ میلیون نفری در زمینه گردشگری با چین است.

وی یادآور شد: با عمان لغو روادید داشتیم که آمار سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد از کشور عمان ۲ هزار و ۴۰۰ عمانی وارد کشور شدند که با لغو روادید این رقم به ۱۲ هزار نفر در سه ماهه نخست سال رسیده است.

مونسان با بیان اینکه تهدیدات نسبت به کشور در جذب گردشگر تاثیر منفی می‌گذارد، تصریح کرد: با این وجود اقدامات بسیاری برای رشد ورودی گردشگر در حال انجام است که خوشبختانه شرایط خوبی را در این زمینه داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: ورودی گردشگر خارجی شرایط خوبی دارد که این همه باعث بهبود شرایط در حوزه صنایع‌دستی می‌شود، چرا که بخشی از فروش صنایع‌دستی از طریق گمرک و برخی به‌صورت چمدانی و توسط گردشگران ورودی به‌کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص گردشگری زیارت و سوغات مشهد تاکید کرد: ما دیگر گردشگری زیارتی به‌تن‌هایی نداریم و به‌گردشگری ترکیبی تبدیل شده که ارزش افزوده مضاعفی دارد، امروزه گردشگری زیارت به اضافه سلامت، درمان و تفریح را داریم که خوشبختانه گردشگری زیارتی به‌گردشگری ترکیبی تبدیل شده است.

مونسان یادآور شد: برای حمایت از صنایع‌دستی داخلی نیز از سال گذشته ممنوعیت واردات صنایع‌دستی خارجی را داشتیم که به‌رونق بازار صنایع‌دستی کمک کرد و به‌سمت رونق تولید حرکت کردند، از ابتدای سال ۹۷ ممنوعیت فروش صنایع‌دستی خارجی را نیز اعمال کردیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی را شروع کردیم که به‌خوبی در حال حرکت است، برای بسته‌بندی، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و بر روی بازار جدید کار شده است.

وی گفت: یکی از موضوعات ویژه برای گردشگران خارجی، بحث سوغات از صنایع‌دستی است که به‌همکاران توصیه کردم از فروش صنایع‌دستی خارجی و کم ارزش جلوگیری شود و اگر جنسی این چنین باشد از ارائه آن جلوگیری کنند.

مونسان با بیان اینکه نمایشگاه محل ارائه محصول و بازاریابی است و زنجیره محصولات می‌توانند بروز و ظهور یابد، یادآور شد: خانه‌های مسافر دو تیپ دارد، یکی خانه مسافر مجوزدار است که تحت نظارت ما قرار دارد و حادثه‌ای نداشتند و برخی بدون مجوز است که نیروی انتظامی باید با آن برخورد کند و هر کدام را که ما متوجه شویم، جلوگیری می‌کنیم، نیروی انتظامی نیز باید با ما همکاری کند که از حوادث و مسائلی که بخش بهداشتی و دیگر مسائل را در برمی‌گیرد، جلوگیری کنیم.

سنگ قیمتی، چرم و چوب بیشترین اقلام صادراتی خراسان رضوی است

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: دهمین نمایشگاه صنایع‌دستی خراسان رضوی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد که ۵ هزار و ۵۰۰ متر مساحت و ۲۵۰ شرکت در آن حضور دارند و ۲۲۰ هنرمند و غرفه در آن فعالیت دارد.

ابوالفضل مکرمی‌فر اظهار کرد: این نمایشگاه در دو بخش و دو سالن هم به‌صورت ورک شاپ و هم به‌منظور فروش درحال فعالیت است. 

وی با بیان اینکه ۳۰ استان کشور و ۲۰ شهر استان در این نمایشگاه حضور دارند، تصریح کرد: صنایع‌دستی در خراسان رضوی در سال گذشته ۶۵ میلیون دلار صادرات داشت که در سه ماهه نخست صادرات ۹۵۰ هزار دلار صادرات از استان رخ داد که امیدواریم صادرات سال جاری نسبت به‌سال گذشته پر رونق‌تر باشد که پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد افزایش صادرات داشته باشیم، البته این رقم بدون در نظر گرفتن صادرات چمدانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه از سوم تا هفتم مرداد ماه سال جاری ادامه دارد، گفت: ساعت بازدید نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۲ در نظر گرفته شده است.

مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: بیشترین اقلام صادراتی استان به ترتیب سنگ قیمتی، چرم و چوب است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: