کد خبر: ۱۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۸ - 17 July 2019

بانکداری ایرانی ـ معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استمرار تولید و تامین امنیت غذایی از ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تشدید تحریم هاست.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده در نشست با کارگروه رسانه های اقتصادی، اظهار داشت: سالانه ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود و سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی اشتغال دارند که با احتساب خانوارهای آنان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۸,۸۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بهای آن به گندمکاران پرداخت شده است.

بخشنده ادامه داد: تا کنون ۳۵۰ هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و نزدیک به یک هزار میلیارد تومان بهای آن به کلزاکاران پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی و غذا از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ نزدیک به ۳.۸ میلیارد دلار بهبود یافته و به منفی ۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: تا کنون مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان از محل این قانون برای اجرای ۳۶ هزار طرح تولیدی در زمینه های گلخانه، گیاهان دارویی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی و… تخصیص و برای ۸۰ هزار نفر شغل پایدار ایجاد شده است که از این تعداد ۷۱.۵ درصد هم بیمه شده اند.

معاون وزیرجهاد افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور در سال ۹۷ از ۵.۵ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته که از آثار اجرای این طرح بوده است.

بخشنده گفت: ۴۰ درصد از کسانی که این طرح ها را اجرا کرده اند زنان بوده اند که سهم آنان در گذشته ۵ درصد بوده است ضمن اینکه بازپرداخت این تسهیلات نیز دوباره به اجرای طرح های اشتغال روستایی اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در گلخانه ها در مقایسه با فضای باز به یک یازدهم کاهش می یابد، گفت: سال ۹۲ مساحت گلخانه های کشور حدود ۷۵۰۰ هکتار بود که این میزان در سال ۹۷ به ۱۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۸ احداث ۵ هزار هکتار گلخانه هدفگذاری شده است، ادامه داد: برای احداث گلخانه در مناطق کم برخوردار تسهیلات با کارمزد ۷ درصد و در مناطق برخوردار تسهیلات با کارمزد ۹ درصد پرداخت می شود.

در این نشست، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: تامین کالاهای اساسی تا تاریخ ۲۱ تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۸.۵ درصد افزایش یافته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: