کد خبر: ۱۶۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ - 14 July 2019
بانکداری ایرانی گزارش می دهد:
بانکداری ایرانی ـ یکی از موضوعاتی که بانک های بزرگ علی‌الخصوص بانک صادرات، ملت و تجارت در سال 97 با آن درگیر بودند مساله نرخ تسعیر ارز بوده ‌است.
  یکی از موضوعاتی که بانک های بزرگ علی‌الخصوص بانک صادرات، ملت و تجارت در سال  97 با آن درگیر بودند مساله نرخ تسعیر ارز بوده ‌است.

به گزارش   بانکداری ایرانی،به دلیل نوسانات نرخ ارز و موجودی بانک های بزرگ، بانک مرکزی روی تفاوت نرخ ارز برای بانک ها ورود کرده و برای آن محاسبه نرخ ارز رقمی را پیشنهاد داده است که باید مورد تایید حسابرسی قرار بگیرد.

نظر سازمان حسابرسی
سازمان حسابرسی ذیل گزارش حسابرسی بانک صادرات نرخ مورد تایید خود را اینگونه اعلام کرد:
«علاوه بر اين دارايي ها و بدهي‌هاي پولي ارزي بانک با استناد به بخشنامه شماره 98/92847 مورخ 1398/3/22 بانک مرکزي بر مبناي نرخ 000ر85 ريال براي هر يورو (000ر75 ريال براي هر دلار) و ساير اسعار بر مبناي نرخ برابري آن در پايان سال تسعير شده و از اين بابت مبلغ 725ر15 ميليارد ‏ريال به حساب خالص سود مبادلات و معاملات ‏ارزي  و مبلغ 949ر30 ميليارد ريال به حساب تفاوت تسعير ارز منظور شده‌است. طبق استانداردهاي حسابداري در صورت وجود نرخهاي متعدد براي يک ارز، از نرخي براي تسعير استفاده مي‏شود که جريان‏هاي نقدي آتي ناشي از معاملات يا مانده‏ حساب مربوط بر مبناي آن تسويه مي‏شود. تعديل حسابها از اين بابت ضروري است، ليکن تعيين آثار تعديلات مورد لزوم بر صورتهاي مالي در حال حاضر براي اين سازمان مشخص است.»

وضعیت بانک صادارت 
بر اساس این گزارش بانک صادرات تفاوت نرخ تسعیر ارز ناشی از تبدیل واحد پول گردشگری خود را مبلغ 68 هزار و 283 میلیارد ریال اعلام کرد که مورد تایید سازمان حسابرسی هم قرار گرفته است. رشد تسعیر سال 97 نسبت به سال 96 بیش از 83 درصد رشد داشته است. در سال 96 تفاوت تسعیر بانک 37 هزار و 333میلیارد ریال بوده است. 

وضعیت بانک تجارت
در صورت های مالی تایید نشده حسابرس بانک تجارت آمده است تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل به واحد پول گردشگری مبلغ 11 هزار و 941 میلیارد ریال  است که نسبت به سال 96 رشدی 279 درصدی را تجربه کرده است چرا که رقم تسعیر سال 96 بالغ بر  سه هزار و 147 میلیارد ریال بوده است. 

وضعیت بانک ملت
همچنین در ترازنامه بانک ملت نیز تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل به واحد پول گردشگری مبلغ 15 هزار و 572 میلیارد ریال بوده  که نسبت به سال 96 رشد 154 درصدی داشته است چرا که مبلغ تسعیر سال 96 حدود 6 هزار و 130 میلیارد ریال بوده است. 

رقم بانک ملت و تجارت تغییر می‌کند؟
صورت های مالی بانک تجارت و ملت هنوز مورد تایید حسابرس قرار نگرفته و باید منتظر نظر آنها ماند. 

به گزارش   بانکداری ایرانی  بر همین اساس ممکن است که مبلغ اعلای بانک های ملت و تجارت در خصوص تفاوت نرخ تسعیر ارز برای سال 97 تغییر چندانی نداشته و همین مبلغ مورد تایید قرار بگیرد چرا که برای بانک صادرات نیز همین اتفاق رخ داده و حاسبرس همان مبلغ 7500 برای دلار و 8500 برای یورو در نظر گرفته شده را تایید خواهد کرد و به نظر می رسد بانک ملت و تجارت در صورت های مالی خود این رقم را رعایت کرده‌اند لذا شاهد تغییر جدی نخواهیم بود.
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: