کد خبر: ۱۶۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 10 July 2019
سامانه‌هاي ملي، زنجيره تامين مالي در کشور را تقویت می نمایند
بانکداری ایرانی ـ با در دستورکار قراردادن طرح «تامین مالی مولد» نقش بی بدیل سامانه‌هاي کشوری مدیریت و تامین مالی کسب و کارهای کشور بیش از پیش برجسته خواهد شد.

 بانکداری ایرانی  ـ با در دستورکار قراردادن طرح «تامین مالی مولد» در راستای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش بی بدیل سامانه‌هاي کشوری مدیریت و تامین مالی کسب و کارهای کشور بیش از پیش برجسته خواهد شد.
 
*بانك محوري براي توليد؟
 
تشدید تحریم‌ها و رشد نرخ ارز طی یک سال گذشته نیاز بخش تولید به نقدینگی و تسهیلات داخلی را افزایش داده است، در چنین شرایطی تامین مالی شفاف و هدفمند بنگاه‌های تولیدی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان اقتصادی کشور تبدیل شده است.
 
نقش غالب بانکها به عنوان بازیگران اصلی بازار پول در کشور و عمق بیشتر اثرگذاری بانکها در بازار تامین مالی نسبت به سایر بازیگران همچون بازار سرمایه نقش بانک را در این امر محوری نموده است. به همین منظور تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی کشور، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی است که بانک مرکزی به شبکه بانکی محول کرده است.
 
دستورالعمل جدید تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در همین راستا طی روزهای گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد.
 
*همتي چه گفت؟
 
رییس کل بانک مرکزی در این بخشنامه تاکید نموده است که با توجه به شرايط ويژه اقتصادی و اعمال تحريم‌های ظالمانه عليه کشور، بانک مرکزی، هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی را در راستای تحقق شعار رونق توليد، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تامين مالی توليدکنندگان داخلي در جهت دستيابی به نسبت حداقل ٦٥ درصد از کل تسهيلات پرداختی براي تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است.
 
همزمان با ابلاغ این دستورالعمل، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی طی یاداشتی در صفحه خود در فضای مجازی بر حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی تاکید کرده و از به کارگیری طرح «تامین مالی مولد» در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. 
 
 
*هدف هاي اصلي بانك مركزي
 
در یادداشت همتی، نکاتی به چشم می‌خورد که حکایت از هوشمندی بانک مرکزی در انتخاب این طرح برای رونق‌ تولید است. می‌توان این نکات را در شش محور زیر خلاصه کرد:
 
- رونق تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان نبض اقتصاد کشور از طریق ارتقای کارآیی منابع (در طی زنجیره‌ها)
- اصلاح و توسعه روش‌های تامین مالی در مسیر تغییرات جهانی، بدون تحریک تورم و نقدینگی
- کاهش بار هزینه و افزایش سرعت تامین مالی و جلوگیری از خروج منابع از مسیرهای مطلوب
- اصلاح ساختار تامین مالی کشور و شفاف‌سازی مراودات کشور در زنجیره تامین
- کاهش حجم و ریسک تسهیلات معوق و مشکوک از طریق شفاف‌سازی محل مصرف
- توسعه و بکارگیری داده‌های وسیع زنجیره‌ها دراعتبارسنجی بنگاه‌ها و امکان تعریف تنوع جدیدی از وثایق (اسناد تجاری دریافتنی و...)
 
همانطور که از نام طرح پیداست، مهم‌ترین هدف طرح تامین مالی هدفمند زنجیره تولید و جلوگیری از انحراف منابع است که به این منظور بهره گیری از سامانه‌ها و بسترهایی برای افزایش شفافیت پرداخت‌ها و مبادلات ضروری خواهد بود. 
 
*سامانه ها در خدمت زنجيره تامين مالي
 
طی سال‌های گذشته سامانه‌هایی به منظور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی اجرایی شده که به نظر می‌رسد در طرح جدید بانک مرکزی نگاه ویژه‌ای به ابزارهای تامین مالی بر بستر وب خواهد شد.
 
یکی از پلتفرم‌هایی که می‌تواند در قالب این طرح در تسهیل تامین مالی بنگاه‌ها اثرگذار باشد، سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار یا همان سککوک است که با بهره‌مندی از مزایایی چون کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تامین مالی بنگاه‌ها و جلوگیری از خروج منابع از مسیرهای مصوب می‌تواند ابزاری مناسب در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده باشد.

با توجه به اینکه این سامانه در مدت دو سال اخیر توانسته همکاری خوبی را با صنعتگران و بازرگانان داشته باشد، امید است با بهره‌گیری بیشتر از آن، به ویژه در شرایط خاص کنونی کشور، کمک موثری به رشد و شکوفایی صنعت و رونق تولید شود.
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: