کد خبر: ۱۶۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۸ - 04 July 2019
انحراف معیار قیمتی دلار از ابتدای سال نیز بسیار محدودتر از چهار فصل سال ۹۷ بوده است. بسیاری از تحلیلگران تقویت عرضه را دلیلی بر ثبات بازار ارزی کشور ارزیابی می‌کنند.
دیروز هر دلار آمریکا ۵۰ تومان به ارزش خود افزود و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان به فروش رسید. رشد ۴/ ۰ درصدی دیروز پایانی بر سه افت متوالی نرخ ارز بود و بازدهی شاخص ارزی کشور از ابتدای سال را به منفی ۶/ ۱ درصد رساند. چهارشنبه برای سومین روز پیاپی نوسان ارز دورقمی باقی ماند و جالب‌تر آنکه در ۱۳ روز گذشته دلار تنها یک بار شدت نوسانات بالای ۲۰۰ تومان را تجربه کرده است.

 انحراف معیار قیمتی دلار از ابتدای سال نیز بسیار محدودتر از چهار فصل سال ۹۷ بوده است. بسیاری از تحلیلگران تقویت عرضه را دلیلی بر ثبات بازار ارزی کشور ارزیابی می‌کنند.

 کاهش شکاف نرخ در سامانه نیما با بازار آزاد، سبقت میزان صادرات در مقایسه با واردات در دو ماه ابتدایی سال ۹۸ و کنترل نوسان درهم شواهدی از افزایش عرضه بازارساز هستند.

رشد دو سویه طلا

چهارشنبه هر سکه طرح جدید 30 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسید. رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور و اوج‌گیری مجدد اونس طلا به بالای مرز روانی ۱۴۰۰ دلاری به سه افت متوالی سکه پایان بخشید و منجر به صعود ۷/ ۰ درصدی بهای این دارایی ارزشمند شد. دیروز نرخ ارز با نوسان محدود ۵۰ تومان گران شد، اما تمایل چندانی از سوی معامله‌گران برای صعود به بالای مرز ۱۳ هزار تومانی مشاهده نشد. در واقع نبود تقاضای موثر در بازار دست بازارساز را برای کنترل بازه قیمتی دلار باز گذاشته است و دیگر شاهد واکنش‌های سریع به اخبار غیراقتصادی نیستیم. افزایش ریسک‌های سیستماتیک نیز بازار دارایی‌های امن از جمله طلا را گرم کرد. به این ترتیب حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی ۱۷۸ هزار تومان ایستاد.


مرزشکنی مجدد طلا

چهارشنبه هر اونس طلا در بازار جهانی 1/ 2 درصد رشد کرد و ساعت 16 به بهای 1423 دلار معامله شد. افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی بار دیگر سوخت صعود فلز زرد را فراهم کرد تا مرز روانی مهم ۱۴۰۰ دلاری بار دیگر شکسته شود. با اینکه خبر تداوم مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا ریسک‌پذیری را در بین معامله‌گران افزایش داد، اما دوشنبه شب پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید اعلام کرد که با اینکه مذاکرات در مسیر مناسبی در حال پیشرفت است اما زمان زیادی برای حصول یک توافق همه‌‌جانبه مورد نیاز است. از سمت دیگر بازگشایی یک جبهه جدید در جنگ‌های تجاری آمریکا باز هم چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را مکدر کرد. اتحادیه اروپا قصد دارد اقدامات متقابلی درخصوص تعرفه‌های جدید ترامپ روی کالاهای وارداتی از حوزه یورو انجام دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: