کد خبر: ۱۶۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۸ - 30 June 2019
معاون توسعه و نظارت شاپرک از تکمیل چرخه فعالیت پرداخت یاری با انجام تسویه بانکی خبر داد و اعلام کرد: یکی از بانک‌های خصوصی زیرساخت تسویه بانکی را برای شرکت‌های پرداخت یار آماده کرده است.
معاون توسعه و نظارت شاپرک از تکمیل چرخه فعالیت پرداخت یاری با انجام تسویه بانکی خبر داد و اعلام کرد: یکی از بانک‌های خصوصی زیرساخت تسویه بانکی را برای شرکت‌های پرداخت یار آماده کرده است.

 مهدی طوبایی با بیان اینکه سیستم تسویه بانکی برای پرداخت‌سازان پیاده و اجرایی شده که فرآیند پرداخت یاری را تکمیل کرده است، گفت: طراحی پرداخت یاری فرآیندی بود که از تابستان سال ۱۳۹۶ با همکاری بانک مرکزی و شرکت شاپرک شروع و محقق شد.

وی افزود: این طرح از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌رود که چهار نهاد از جمله دادستانی، بانک مرکزی، شاپرک، شرکت‌های PSP و بانک‌ها در طراحی روند پرداخت یاری نقش مهمی داشتند و بعد از اجرای نسخه‌های آزمایشی و چند نسخه اولیه هم اکنون ویرایش سوم مستند پرداخت یاری، که در تابستان ۱۳۹۷ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد، در حال اجرا و پیگیری است.

طوبایی خاطرنشان کرد: تمامی نقاط و بخش‌های مستند پرداخت یاری قابل تغییر است و باید در زمانی که نیاز است نسبت به ویرایش برخی قسمت‌ها اقدام کرد تا اکوسیستم بتواند فعالیت بهتری داشته باشد.

وی افزود: دو بخش تجمیع پول در حساب یک شرکت و احراز هویت مرچنت نهایی باید تعیین تکلیف شود و شاپرک نیز آمادگی دارد تا از پیشنهادات و مدل‌های مناسب برای پوشش این دو بخش در حوزه پرداخت یاری استفاده کند.

معاون توسعه و نظارت شاپرک در ادامه توضیح داد: در تابستان سال گذشته پروتکل‌هایی مختلف در حوزه پرداخت یاری، پیگیری شد و با هفت شرکت پرداخت یار به توافق رسیدیم و موافت نامه امضا شد، اما در حال حاضر تعداد پرداخت یاران دارای مجوز از سوی شاپرک ۳۴ شرکت به شمار می‌رود و سایر پرداخت یاران در بخش بررسی و آزمایش قرار دارند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده از سوی شاپرک به منظور تسهیل شرایط پرداخت یاری، باید به ایجاد سرور آزمایشی و همکاری ۲۴ ساعته با شرکت‌های پرداخت یار اشاره داشت که نقش مهمی در توسعه اکئسیستم پرداخت یاری داشته است.

معاون توسعه و نظارت شاپرک همچنین تاکید کرد: بانک‌ها در حوزه پرداخت یاری، باید اقداماتی را انجام می‌دادند و در همین راستا نیز ضروری بود تا پروتکل وب سرویس پرداخت یاری طراحی و پیاده سازی شود تا فرآیند پرداخت یاری تکمیل شود.

وی اذعان کرد: البته نوعی کم کاری در شبکه بانکی در این بخش سبب شده تا این موضوع توسط بانک‌های زیادی پیگیری نشود و صرفا هم اکنون یک بانک سرویس را به صورت وب سرویس طراحی، پیاده سازی و اجرایی کرده باشد که با افزایش تعداد بانک‌های صاحبب پروتکل وب سرویس پرداخت یاری فرآیند پرداخت یاری و توسعه آن شتاب بیشتری خواهد گرفت و عملیات تسویه نیز در بانک‌های بیشتری انجام خواهد شد که برای بانک‌ها با توجه به گردش مالی بالا مناسب است.

طوبایی افزود: هم اکنون یک بانک خصوصی تمامی تست های وب سرویس را تمام کرد و از هفتم خرداد ماه سرویس در اختیار شرکت‌های پرداخت یاری که با بانک آینده قرار داد داشتند، قرار گرفت و این شرکت‌ها با ترمینال‌ها نسبت به انجام تراکنش اقدام کردند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، سال گذشته در شرکت شاپرک اقدامات تکمیل فرآیند تسویه پرداخت یاران را با بانک دیگری آغاز کردیم که در این روش از راهکار فایلی به منظور رفع فوری مشکلات استفاده شد و تراکنش‌هایی نیز توسط چند شرکت پرداخت یار انجام شد، اما با توجه به ضرورت پیاده سازی به صورت وب سرویس این بانک اقدامات لازم را انجام نداد، اما با چند بانک نیز در حال مذاکره هستیم تا این سرویس پیاده سازی و اجرایی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: