کد خبر: ۱۶۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۸ - 30 June 2019
وابستگی به یک جناح و خط خبری واحد، موجب سوگیری های خاص شده و فرد را از منبع حقیقت دور می کند، این روند آسیب رسان است و باعث دوری از تصمیم گیری های منطقی می شود.
وابستگی به یک جناح و خط خبری واحد، موجب سوگیری های خاص شده و فرد را از منبع حقیقت دور می کند، این روند آسیب رسان است و باعث دوری از تصمیم گیری های منطقی می شود.

بهروز خدارحمی درخصوص تصمیم سهامداران مبنی بر اصلاح پرتفوی به سنا گفت: در مواقعی که امواج اخبار سیاسی در بازار زیاد می شود، سهامداران نگران تصمیم می گیرند که سرمایه را از شرکت های کوچک به سمت شرکت های بزرگ سوق دهند. تصور عمده سهامداران این است که شرکت های بزرگ شالوده و پایه مستحکم تری دارند و می توانند در روزهای پرتنش سیاسی، مقاومت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: با اتفاقی که در حوزه سیاسی و بین المللی روی داده ، دیگر خبر منفی تری وجود ندارد و تمام سختی ها پشت سر گذاشته شده است. اقتصاد ایران آسیب های زیادی از اخبار منفی که شاید حتی به جا هم نبود، خورده است. بنابراین بر اساس منطق، بازار نباید دیگر تحت تاثیر شایعات باشد و زمان بهبود فرارسیده است.

این کارشناس درخصوص پخش خبرهای کذب در بازار سرمایه و تأثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران گفت: بخش قابل توجهی از اخبار سیاسی که در بازار منتشر می شود، موثق نیست. شیوه انتشار اخبار نسبت به پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست و حجم و سرعت انتشار سریعتر شده اما با یک مشکل جدید مواجه هستیم که به نسبت سرعت اطلاعات،سرعت شایعات هم بیشتر شده و از طرف دیگر افراد امکان صحت سنجی ندارند و نمی توانند بین خبر کذب و واقعی تمیز قایل شوند.آنچه در این میان مشکل ایجاد کرده،عدم هضم و طبقه بندی وسعت خبررسانی و انتشار اطلاعات برای افکار مختلف است.

خدارحمی گفت: وابستگی به یک جناح و خط خبری واحد، موجب سوگیری های خاص و دوری از منبع حقیقت می شود. این روند آسیب رسان است و باعث دوری از تصمیم گیری های منطقی می شود.هم اکنون در دوره گذار به سر می بریم اما در نهایت پس از یک مدت، فرق بین درستی و نادرستی معلوم می شود و می توان میان اخبار موثق و شایعات مضحک، تفاوت قائل شد. مردم عطش دسترسی به اطلاعات دارند و باید به دنبال خبری باشند که اعتبار کافی داشته باشد.

وی در خصوص نظارت بیشتر بر این شایعات گفت: به نظر می رسد ورود نهادهای نظارتی در این حوزه ها نیاز است تا جلوی آسیب رساندن به سرمایه گذاران خرد گرفته شود. در صفحه اول سایت نهاد نظارتی بورس آمریکا در خصوص آخرین شیوه های کلاهبرداری هشدار داده شده و برای بررسی دقیق تر هم سرمایه گذار می تواند مابقی روش های کلاهبرداری را از طریق همان سایت مطالعه کند. لذا وجود نهاد ناظر در این میان الزامی است تا تجربه تلخ بازار پولی تکرار نشود.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره تجربه بازار پولی گفت: تجربه تلخی که در خصوص موسسات مالی غیرمجاز و آسیب های وارده از سوی آن داشتیم به کل باورهای اجتماعی و اقتصادی سرمایه گذاران لطمه وارد کرد. به این ترتیب،نباید بگذاریم این اتفاق در بازار سرمایه تکرار شود. با زیرنویس مسائل هشدار دهنده در برنامه های پرمخاطب رسانه های جمعی مثل صدا و سیما و تکرار آن باید مانع اتفاق های ناگوار در آینده شد و نسبت به مسئولیت های سازمان در قبال این شایعات شفاف سازی کرد. به نظر می رسد این شکل جدیدی از فرهنگسازی در بازار سرمایه باشد که در واقع یکی دیگر از اولویت های سازمان بورس در بحث توسعه فرهنگ سهامداری است.

خدارحمی افزود:  لازم است ناظر، شرایط امن سرمایه گذاری را بصورت واضح و شفاف و به زبان ساده برای عموم جامعه معرفی کند که اگر سرمایه گذاری تمایل دارد وارد بازار سرمایه شود باید به این شیوه سرمایه گذاری کند که مورد تایید باشد یعنی از طریق شرکت های مشاور سرمایه گذاری و .... به این ترتیب، اگر از طریق شیوه های مورد تایید سرمایه گذاری صورت گرفت و در این راه مشکلی به وجود آمده ناظر پاسخگو خواهد بود، در غیر این صورت، ناظر هیچ گونه مسئولیتی را در قبال مشکلات پیش آمده ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: