کد خبر: ۱۶۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۸ - 24 June 2019
بانکداری ایرانی ـ بانک ملت در سال های اخیر ، در شرایط خوب اقتصادی و همچنین در شرایط رکود تورمی اقدامات زیادی انجام داده که مهمترین آن با کارت های اعتباری و پرداخت تسهیلات خرد است.

  بانکداری ایرانی ـ  بانک ملت در سال های اخیر ، در شرایط خوب اقتصادی و همچنین در شرایط رکود تورمی ، با تامین مالی تولید کننده برای تقویت جانب عرضه و همچنین مصرف کننده یا به تعبیر دیگری تقویت جانب تقاضا اقدامات زیادی انجام داده که مهمترین آن با کارت های اعتباری و تسهیلات خرد پرداخت کرده است.
 
بر اساس این گزارش، دو مقوله مهم برای اقتصاددانان رکود و تورم است. آنها می‌گویند وقتی که وقتی شکاف تولید مثبت باشد، یعنی در رونق اقتصادی قرار داریم و وقتی این شکاف منفی باشد، یعنی وضعیت رکودی وجود دارد. مساله رکود و تورم با مساله تقاضا ارتباط مستقیمی دارند که به مساله تولید بر می‌گردد تولید یا بالفعل است یا بالقوه.
 
زمانی در کشوری رکود اتفاق می‌افتد که کمبود  تقاضا وجود داشته باشد. پایین بودن تقاضا عرضه را با مشکل مواجه می‌کند. وقتی در کشوری رونق اقتصادی و تولید وجود دارد یعنی تقاضای کل بیشتر از عرضه کل در یک اقتصاد وجود دارد. بنابراین با نقصان در بخش عرضه و تقاضا اقتصاد یک کشور با بحران مواجه می‌شود. 
 
در این حوزه است که سیاستگذاران پولی و مالی ورود کرده و با سیاست انقباضی و انبساطی وضعیت اقتصادی را تغییر می‌دهد تا وضعیت عرضه و تقاضا را تغییر دهند. برای خروج از رکود اقتصادی کارشناسان اقتصادی تحریک تقاضا را توصیه می‌کنند.
 
افزایش مصرف، افزایش هزینه‌کرد دولت، افزایش صادرات و رشد سرمایه‌گذاری‌ها از جمله راه‌های تحریک تقاضاست و در این جا نقش بانک‌ها پررنگ می‌شود. بانک‌ها می‌توانند با عرضه پول درغالب تسهیلات به بخش‌های تولیدی تقاضا را تحریک کنند. این عرضه به دلیل اینکه سبب افزایش تولید می شود، عرضه‌ی نامناسب نشده بلکه سبب بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود.
 
از ابتدای دهه 90 شمسی که اقتصاد با رکود تورمی مواجه شد، نقش بانک ها پرنگ‌تر از گذشته شد چرا که بانک‌ها وظیفه تامین مالی خرد را داشته و آنها می توانند با اعطای وام های مختلف سبب تقویت تولید و رشد وبالندگی کشور شوند.  دولت هم  بر انی اساس ، دست بانکها را باز گذاشت تا با پرداخت انواع تسهیلات که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بخش تولید ارتباط داشت، وضعیت اقصادی را تغییر دهند.
 
پرداخت 5650 هزار میلیارد ریال تسهیلات مرتبط با تولید
 
بانک ملت در همین راستا از سال 95 تا 97 بالغ بر 5650  هزار میلیارد تسهیلات پرداخت کرده است که در قالب فروش اقساطی، جعاله، جاره به شرط تملیک، سلف، مضاربه مشارکت مدنی ، خرید دین ، قرض الحسنه و صادرات و واردات  پرداخت کرده که تقریبا همگی به تولید و عرضه و تقاضا مرتبط است.
 
در سال 94 تقریبا 1059 هزار میلیارد ریال ، سال 95 حدود 1175 هزار میلیارد ریال، سال 97 بالغ بر 1462 هزار میلیارد ریال و در سال 97 بیش از 1954  هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ملت پرداخت شده است که تقریبا بیش از 90 درصد  از این تسهیلات به بخش تولید و موارد مرتبط با تولید پرداخت شده‌است.
 
کمک به تولید با روش های مختلف
 
در همین راستا بانک ملت با چند روش  اقدام در راستای تحریک عرضه و تقاضا وارد عمل شد.
وام ازوداج، عقد قرار داد با شرکت های بزرگ تولیدی، اعطای تسهیلات در قالب های مشارکت و مضاربه و غیره ، فروش اوراق گواهی سپرده به بخش تولید و علی الخصوص به تحریک تقاضا و عرضه کمک کرده است. 
 
 
امضای تفهم نامه
 
در اقداماتی بزرگ از سال 96 تا کنون این بانک با هدف تقویت بخش تولید، با شرکت ها، بانک ها و سازمان های بزرگ ، وزارت‌خانه‌ها ده‌ها تفاهمنامه همکاری امضا کرد.  این تفاهمنامه ها بین بانک ملت و شرکت های مجموعه گلدیران، تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو( ایساکو)، تاید واتر خاورمیانه و بیمه البرز و سازمان های حج و زیارت و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش و گسترش و نوسازی صنایع ایران، گروه صنعتی ماموت، وزارت تعاون،  گروه صنعتی گلرنگ ، فولاد کویر، میدان گازی پارس، گندله سازی فولاد خراسان،  تنها شرکت ایرانی مجهز به لابراتوار عصبی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی امضاء شده که سبب ارائه هزاران میلیاد ریال  کمک در قالب تسهیلات به این شرکت‌ها صورت گرفته‌است.
 
وام ازدواج پرداختی 
یکی دیگر از درگاه  کمک به بخش تولید ارائه وام ازدواج به جوانان بود که البته از طریق بودجه سالیانه تعیین می شود و بنابه گفته رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در مورد منابع مورد نیاز وام ازدواج سال 98، منابع قرض‌الحسنه دراختیار بانک‌ها برای سال‌ 98 در مجموع 56 هزار میلیارد تومان است که جوابگوی بازپرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی است.بانک ملت در این حوزه عملکرد درخشانی دارد. 
 
تسهیلات از محل کارت‌های اعتباری
اما مهمترین راه حل بانک ملت برای تقویت تولید و تحریک طرف های عرضه و تقاضا،  پرداخت وام از طریق کارت‌های اعتباری بود. بر اساس همین استدلال، بانک  از چندسال پیش به سراغ ارائه تسهیلات از طریق کارت اعتباری رفته تا بهای کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان بانک را پرداخت کند. 
چند نوع کارت اعتباری در بانک ملت طراحی شده است که سه نوع آن عبارت از
 
- کارت اعتباری پرنیان
طرح تسهیلات کارت اعتباری پرنیان ویژه بانوان طراحی شده و نحوه بازپرداخت آن به صورت تقسیطی و حداکثر ظرف مدت ۳۶ ماه با اقساط ماهیانه خواهد بود.بر اساس این گزارش، نرخ سود تسهیلات در این طرح، نرخ سود نافذ در زمان اجرا و عقد قرارداد یعنی ۱۸ درصد تعیین شده است. وثیقه این تسهیلات نیز سپرده یا سپرده مدت دار استفاده کنندگان از این نوع کارت اعتباری، خواهد بود.  این گزارش حاکی است، متقاضیان می توانند حداکثر معادل ۷۰ درصد مبلغ سپرده‏/سپرده های مدت دار خود تا سقف ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال از تسهیلات کارت اعتباری طرح پرنیان استفاده کنند.
 
- کارت اعتباری ملت
کارت اعتباری ملت نوعی کارت بانکی از نوع اعتباری (Credit) است که دارنده آن می تواند از محل اعتباری که به وی تخصیص داده شده است، و حداکثر به اندازه اعتبار کارت، بهای کالا و خدمات مورد نیاز خود را پرداخت کند.این کارت ها ویژگی Card Validation Verification دارند و دارندگان آن می توانند پس از مراجعه به هر یک از پایانه های خودپرداز بانک ملت و دریافت رمز اینترنتی و شماره (CVV۲) نسبت به خرید اینترنتی اقدام کنند. روش پرداخت بدهی این نوع تسهیلات این گونه است که بسته به نوع کارت اعتباری صادر شده، در سررسیدهای معین برای مشتری صورت حساب ارسال می شود. مشتری در طی مدت زمانی که"مهلت پرداخت صورت حساب" خوانده می شود، می تواند از راه سامانه بانکداری اینترنتی یا مراجعه به شعب بانک ملت نسبت به پرداخت بدهی خرید خود اقدام کند. 
 
خدمات بانکی هم  به دارندگان کارت اعتباری ملت ارائه می شود خدماتی مانند پایانه های خودپرداز بانک ملت،  اعلام مانده اعتبار، عرضه صورت ریز گردش حساب کارت اعتباری ،  پرداخت قبوض، خرید شارژ سیم کارت و سایر خدمات مشابه ، امکان تغییر رمز اصلی و رمز اینترنتی کارت ،  اعلام شمارهCVV۲ و تاریخ انقضای کارت اعتباری.
 
- مانی کارت ملت 
"مانی کارت ملت" براساس مفهوم واقعی کارت اعتباری (تجدیدپذیری) طراحی شده است و قابل اختصاص به آن دسته از  اشخاص حقیقی است که توانایی بازپرداخت صورتحساب کارت اعتباری خود در هر ماه بصورت یکجا را دارند.
دارندگان این کارت می توانند در هر ماه، با استفاده از اعتبار کارت و تا سقف مبلغ کارت، نسبت به خرید از تمامی پایانه های فروشگاهی سراسر کشور اقدام کنند. 
 
در واقع این محصول به منظور رفع دغدغه های مشتریان و سهولت در انجام خریدهای ضروری و مورد نیاز در طول ماه از سوی بانک ملت طراحی شده که در صورت بازپرداخت مانده بدهی توسط دارندگان پس از دریافت صورتحساب، امکان استفاده مجدد از اعتبار کارت بصورت مستمر و ماهیانه در طول یکسال برای دارنده کارت فراهم است.
 
این کارت؛ تا سقف 100 میلیون ریال اعتبار دارد و میزان سود در نظر گرفته شده برای این کارت هم از صفر تا یک و نیم درصد است.
 
تجدیدپذیری و تقسیط ناپذیری، سود تسهیلات پایین، اعتبار یک ساله، صدور صورتحساب ماهیانه جهت بازپرداخت کل مانده بدهی، امکان استفاده به دفعات (به شرط بازپرداخت صورتحساب ماهانه) در طول دوره ۱۲ ماهه و تأمین نقدینگی مورد نیاز مشتری در طول ماه از جمله ویژگی ها و مزیت های «مانی کارت ملت» است. 
 
این کارت در دو نوع: 1ـ «عمومی» یعنی: با قابلیت استفاده در تمامی پایانه های فروشگاهی سراسر کشور و 2ـ «اختصاصی برند» یعنی با قابلیت استفاده صرفاً در پایانه های فروشگاهی طرف قرارداد با بانک با قابلیت اخذ کارمزد بازاریابی از شریک تجاری طراحی شده است.
 
آمار روشنی وجود ندارد
هرچند تا کنون اماری از بانک ملت در خصوص تسهیلات پرداختی از محل کارتهای اعتباری منتشر نشده  اما اغلب وام های پرداختی در بخش هی مختلف به غیر از تسهیلات ارزی که برای  صادرات و واردات  انجام می شود می تواند از طریق این کارت ها صورت گیرد.
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: