کد خبر: ۱۶۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ - 22 June 2019
بخش عمده رفتار بازار در قالب گرایش به شرکت های کوچک و بانکی، ریشه در برخی اتفاق های اقتصاد کلان دارد.
بخش عمده رفتار بازار در قالب گرایش به شرکت های کوچک و بانکی، ریشه در برخی اتفاق های اقتصاد کلان دارد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با سنا گفت: در خلال سال ۹۷ بازار بیشتر به سوی شرکت های صادراتی و دلار محور گرایش داشت ؛ بحث دائمی در مورد رشد دلار و تغییر نرخ از ۴۲۰۰تومان دولتی  به ۸۰۰۰هزار تومان نیمایی و بعد از آن رشد نرخ نیمایی در چند مرحله باعث جهش فروش و سود شرکت های بزرگ شد که تا مقدار زیادی این مساله در قیمت سهام منعکس شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری هم انتظارات برای رشد بیشتر قیمت دلار متوقف شده و تقریبا می شود گفت بازار ارز و طلا به حالت ثبات نسبی رسیده است. علاوه بر این با تشدید تحریم ها بیشتر خریداران عمده منتظر گزارش های سه ماهه اول و تیر ماه هستند تا به صورت قطعی بتوانند میزان و تاثیر یا عدم تاثیر تحریم در فعالیت های شرکت های بزرگ صادراتی را درک کنند و این یکی از عواملی بوده که باعث گرایش به سمت شرکت های کوچک شده است.

دارابی، دومین عامل تعیین کننده در این بخش را تورم دانست و اظهار داشت: تورم در فروش شرکت های کوچک و ریالی  - یعنی شرکت هایی که درآمد آنها ریالی است-گذاشته است؛ مثلا تورم مسکن و تاثیر آن در دارایی شرکت های ساختمانی، یا تاثیر افزایش قیمت در فروش شرکت های دارویی و غذایی و یا افزایش بهای قطعات خودرو اینها عواملی است که گرایش به شرکت های کوچک را در سال جاری ایجاد کرد.

وی ادامه داد:  بخشی هم البته ناشی از انتقال فاز هزینه های تولید این شرکت ها از ارز ۴۲۰۰تومان دولتی به بازار نیما است؛ مثلا دولت تا پایان ماه رمضان به خیلی از کالاها مثل روغن و مواد شوینده ارز ارزان می داد که اینک حذف شده است و باعث گران شدن تولید می شود هر چند این گران شدن تولید در قیمت فروش منعکس می شود اما باید درنظر داشت که قدری کاهش مصرف لاجرم رخ خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مثال دیگری در این زمینه گفت: نمونه دیگر در افزایش بهای شیر و محصولات لبنی است که قطعا کاهش مصرف را به همراه می آورد؛ اما در مرحله کنونی بیشتر تاثیر این تصمیم ها در مورد افزایش فروش دیده می شود که یک دلیل مهم برای رشد شرکت های کوچک است.

داربی خاطرنشان کرد: در همین حال عوامل فرعی دیگری نیز وجود دارد ؛ مثلا در کنار تحریم و انتظار برای مشاهده تاثیر یا عدم تاثیر آن بحث رکود آتی اهمیت دارد؛ به هر حال دولت به عنوان بزرگترین کارفرما و خریدار کالا و خدمات در اقتصاد ایران در معرض کاهش درآمدهای عمده ای قرار گرفته است و قطعا این مساله به صورت رکود خود را نشان می دهد .

وی با بیان اینکه مجموعه سیاست های دولت در قبال این رکود هم اهمیت دارد، اظهار داشت: یک بخش جبران هزینه های دولت، افزایش قیمت کالاهای دولتی خواهد بود؛ مثل حامل های انرژی یا برق و موارد دیگر که این خود باز یک عامل مهم است  و باعث می شود معامله گران و سرمایه گذاران را به فاز انتظار هدایت کند تا تکلیف شرکت های بزرگ روشن شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در مورد بانک ها البته وضعیت فرق می کند؛ بانک ها برای نزدیک به ۵سال تحت فشار تورم پایین بودند ؛ مخصوصا در خلال سال های ۹۲تا ۹۶ بازار ملک و سهام در رکود نسبتا شدیدی بود و همین امر باعث شده بود درآمد سرمایه گذاری بانک ها کاهش یابد.

دارابی ادامه داد:  در همین حال نرخ تورم زیر نرخ سود بانک ها بود که در ۴۰سال گذشته تقریبا بی سابقه بود و ما با پدیده سود واقعی مثبت مواجه بودیم .

وی افزود: اما در سال ۹۷و هم اینک چند اتفاق افتاده است: اول اینکه نرخ بهره زیر نرخ تورم قرار گرفت که برای بانک ها خبر خوبی است؛ در همین حال با ماه شمار شدن سود بانکی از هزینه مالی بانک ها به میزان زیادی کاسته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با افزایش بهای سهام و ساختمان، ارزش دارایی ها و بازده سرمایه گذاری های بانک ها بالا رفته است، اظهار داشت: به این ترتیب، بانک ها از این محل هم سود خوبی را تجربه می کنند و اگر به این شرایط سود تسعیر نرخ ارز را اضافه کنیم در مجموع به نظر می رسد همان طور که گزارش های سه ماه زمستان ۹۷ و ماهانه های بهار امسال نشان داده است، بانک ها بدترین دوره خود را به پایان رسانده اند و شرایط در گروه بانکی در حال احیا است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: